”Car” – det var en gång en läsk, men hur smakade den egentligen?

”Car” – det var en gång en läsk som såldes i mjuk Rigelloflaska av Pripps och marknadsfördes med maffiga 50-talsromantiska bilder av ungdomar utanför diners i stora amerikanska bilar kopplat till den då (sent 70-tal) starka 50-talsnostalgin. Ja det var när filmen ”Grease”, The Boppers och Fonzie var som mest populära.

Car
”Car” – i sin smaskiga och mysiga Rigello-flaska med den livsviktiga ”Non Alcoholic” informationen

Car fanns i röd (ananas-grape) respektive grön (citron-lime) smak. Jag kom på mig själv med att längta efter den idag, trots att jag inte ens minns hur den smakade?

Var den god? Var den sliskig? Kanske rent av äcklig? Du som minns, berätta gärna för mig!

4 svar to “”Car” – det var en gång en läsk, men hur smakade den egentligen?”

  1. Johan Roman Says:

    CAR…

    En ”vuxendricka”… Så minns jag den.
    Den gröna blandade de vuxna med gin men den röda fick vi, knoddar, dricka av.
    Lite stram tack vare grapefrukten men med en förförisk söt ton.

    Snacket gick bland de vuxna att de var tvungna att dricka snabbt innan flaskorna bröts ned…
    Vad jag minns så låg det Pripps flaskor i dikena under många år efter det att Rigello övergavs.
    Men det var länge sedan och minnet av vad som var är inte längre vad det var…

    • Tack Johan för trevlig återkoppling om denna smått mytomspunna läsk i sin kultbetonade (och nu av de flesta bortglömda) flaska… Ja det verkar som att den röda var den som hade mest popularitet!

  2. Car var för mig som barn på 70-talet den allra godaste läsk där var. Det var också något mystiskt kring den för dess roliga bombform. Den coola Classic american car inspirerade logotyp / designen med dessutom droppar på utsidan gjorde ju inte saken sämre (Har för övrigt även inspireat mig som illustratör).

    Att smaken skulle gå i grape …hmmmm jag minns den mer som annanas och passionsaktig där bubblorna inte heller var stora, men däremot många (kolsyran alltså). Grapen måste bara legat som en underton, och bara byggt upp annanasen så att den inte blev för söt …vilket den då i så fall lyckats med.
    Den gröna var min favvis, den var som en svalkande sommardröm …när den dracks kall dvs. Smakade ungefärligen som fanta citron på den tiden gjorde, fast inte alls så söt, utan lite surare. Underbar!

    Har faktiskt en av varje burk på min bokhylla. Jag var tvungen att äga ett par då Car var en så stor del av mina glada somrar på Persborg i Malmö på 70-talet. Car såldes inte överallt, utan det var bara på några ställen …i lla fall här i Malmö. Min oas var Brinks Konditori på Persborg – där fick jag köpa min Car läsk. Världens godaste läsk och världens bästa konditori …all gone now. Tråkigt och sorgligt värre.

    • Tack Dan för det trevliga inlägget om Car! Lika festligt varje gång det är nån ny person som liksom jag har en speciell relation till denna klassiska läsk. Ja jag önskar verkligen att jag hade kunnat gå och köpa en av varje sort och få avnjuta iskall hemma ikväll efter jobbet… Så fick jag påminnas om smaken och få avgöra vilken som egentligen var min favorit!

Kommentera

Följ

Få meddelanden om nya inlägg via e-post.

