Midnattsloppet närmar sig, måtte jag hinna bli helt frisk!

Snörvel!

C-vitamin, vitlök, echinacea… Kanske mår jag litet bättre idag? Kanske är himlen också litet ljusare över Stockholm än det gråa elände jag mötte imorse på väg till jobbet? Måtte jag hinna bli frisk till lördagkväll 18 aug kl 22.00 då årets löparfest alla kategorier äger rum – Midnattsloppet! Kvällen då även en amatör som undertecknad kan få tävla framhejad av en entusiastisk publik som vore han ett proffs i OS eller VM… 

Efter ca 10 års lika fåfänga som hopplösa försök som bodybuilder har jag nu sedan ett drygt år tillbaka definitivt lagt om strategi. Jag ger mig nu chansen att bli den långlöpare jag alltid varit. Det är också väldigt trevligt att fokusera på en sport där jag har nån form av talang. För det har jag när det gäller löpning.

Midnattsloppet 25-årsjubilerade förra året och jag fanns då med i blygsamma startgrupp 4 (för dem som räknar med att springa de 10 kilometrarna på ca 56-60 min). Vilken upplevelse det var! Alla som hört mig snacka om det efteråt förstod snart att jag blivit helt frälst. Vilken stämning! Jag hade gåshud i startfållan när vi alla 16 500 förväntansfulla i gula Nike-superduper tävlingströjor fick svära vår löpared, att inte trängas och knuffas utan göra detta till en trevlig upplevelse. När salig Kentas klassiker ”Just idag mår jag bra, just idag är jag stark!” dånar ut över Ringvägen vid Zinkens IP är det en obetalbart underbar stämning. Kult! Konfettibomberna exploderar, fyrverkerierna ovan dundrar och slår ut som vårblommor över den augustisvarta sammetshimlen, löparna rör sig framåt i led efter led. Det var en mäktig masshysterisk upplevelse. Det var starkt uppviglande!

Loppet var en härlig upplevelse i det varma augustimörkret. Särskilt tänker jag på de utklädda galningar som deltog. Min personlige favorit var utan tvekan ”Gorillan”; en stor karl i min egen längd iförd svart gorillakostymering från topp till tå, som jag hann ikapp i backen upp mot Sofia Kyrka… Det var en varm kväll i augusti 2006 och den här arme mannen lufsade sålunda fram i hel päls. Men i denna den grymmaste backen längs banan tog han slutgiltigt av sitt ”huvud” och flåsade stor, svart och hårig vidare uppför branten. Hjälte! Och det sa jag till honom förstås när jag passerade. Han stannar i mitt minne!

En särskild tanke sänder jag också till de A-lagare som anordnat en tredje, alternativ, vätskekontroll just där Ringvägen slutar och backen upp mot Sofia börjar. De stod beredda med vinpavor, öl och renat för den som kände för det. True givers! 😉

Jag tog det lugnt de första 7 km av loppet och avslutade sedan i ett rasande tempo där jag sprang slalom mellan alla de löpare i min startgrupp som jag nu på sluttampen i skuttande och hoppande fart passerade. På Hornsgatan spurtar jag som en galning och kommer i mål på 51 min och 27 sekunder. Helt ok för att vara min första tävling på den distansen.

I början av oktober sprang jag sedan Hässelbyloppet, också det 10 km men med en betydligt flackare bana, på 45 min och 44 sekunder. Nu började det likna nåt! Inte minst är det väldigt trevligt att vid min tilltagande ålder fortfarande verkligen bli bättre i ett idrottsligt sammanhang. Jag har aldrig haft sån kondis som nu. Det känns helt ok att slå så många 20-åringar!

Och nu var det alltså dags igen för ännu ett Midnattslopp… Denna gång i betydligt tuffare sällskap, den snabba grupp 1c där man tänker sig springa på 45 minuter. Här kommer jag få draghjälp så det räcker och blir över…. Men så i måndags händer det som bara inte får hända. Begynnande halsont, snörvel och kallsvett. NEJ! Det är inte rättvist! Kampen har rasat sedan dess…

Snälla du som läser detta, sänd mig en positiv tanke så blir jag säkert frisk till slut!

Forza Kransen United!

www.midnattsloppet.com

4 svar to “Midnattsloppet närmar sig, måtte jag hinna bli helt frisk!”

  1. Calle. Du Rular! Kul att du börjat springa!! Sprang själv midnattsloppet för ett par år sedan. Lycka till i årets lopp!! —-Dagens låt är ‘Start all over again’ med J. Geils Band

  2. Thanks Pete!
    Känns tryggt att ha ditt stöd, som alltid!
    Du kanske kan komma ut på Hornsgatan och heja på mig när jag spurtar mot mål ca 22.45… 😉 Ok då, 22.48!

    Det enda jag har koll på med J. Geils Band är ”Centrefold” från 82…

    /Sailor

  3. Calle!
    Har helt missat att du är löparfrälst! Lycka till i år. Jag kommer definitivt att tänka på dig och att du når ditt mål på 45 minuter (eller mindre…)! 🙂
    P.S. Du vet väl att Howard Jones uppträder på Grönan nu på lördag???

  4. Toppen Bill! Tack!
    Och va!? Howard Jones? Jag har kollat på Grönans årsprogram redan tidigare i år, i samband med DiLevas konsert 16 juni, men såg inget om Howard Jones. Hade gärna sett honom, men som du förstår krockar det med Midnattsloppet! Jag kommer igen…

Kommentera

