Samtidigt hemma hos Uffe Lundell…

Som ni märker dyker upp han då och då i min blogg. Uffe. Nu är han här igen…

Uffe berättade igår i Aftonbladet för mig och övriga svenska folket i en intervju att han nu åter dricker vin litet nu och då. Det går att lära sig dricka igen” säger han där. Tydligen sörjer han på sin nordösterlenska gård att han aldrig hann komma in på de finare chateau-vinerna när det begav sig, utan gjorde misstaget att omgående fördjupa sig i eländigt rödtjut. Och mer om detta kan man nu snart läsa här och var. ”Nykterheten har gjort Ulf Lundell till en sämre estradör som förlorat känslan för fansen”, säger en Lundell-kännare i Expressen.

Vad är detta? Är det vettigt att tro att en alkoholist ska kunna börja umgås med alkohol igen? Jag minns själv senaste gången jag såg honom full på scen och det var ingen vacker syn då han sommaren 1991 ”genomförde en haltande och vinglande sommarturné med öl utportionerad i ”lagom” doser av managern Janne Gröning för att artisten överhuvudtaget skulle vara i stånd att uppträda”.

Som bekant lyckades detta inte alltid och det var då Uffe själv myntade det klassiska uttrycket ”en inställd spelning är också en spelning”, vilket jag redan snuddat vid tidigare i bloggen. Fortsättningen på citatet är nästan lika klassiskt det, ”förstår du visdomen i de orden unge man”. Hursomhelst, argumentet för att Uffe ska börja dricka igen är att han ska ha blivit tråkig och introvert på scen bakom sina Ray-Ban som nykter.

Men jag känner inte igen den bilden. Jag har sett honom full live en gång 1991 och sedan nykter 5-6 gånger efter det. Jag kan inte säga att han varit så märkbart mycket grinigare på senare år eller för den skull sämre. Snarare mycket bättre! Men jag har förstås inte sett varje spelning och ingen alls under de 3-4 senaste åren. Personligen tycker jag dock inte att det spelar nån roll. En alkoholiserad Uffe är ingen bra Uffe. Lundell-kännaren i Expressen har fått säga sitt i kvällstidningsformat ”Lundell bättre med alkohol”, vilket jag upplever som både cyniskt och smaklöst.

Nej Uffe, ärligt talat, jag hoppas verkligen inte att du börjar dricka igen. Det skulle göra mig orolig och ledsen. Och säkert dig med i det långa loppet och det är ju det viktiga i sammanhanget…

Kommentera

