Om att flyga till USA år 2007

Nu är det spännande… 

Nu spränger de även sina jordbävningsliknande, maggropssugande 5-sekunders dynamitsalvor nere i grävgropen i Liljeholmen så sent som 21.45 på kvällarna, så hela Nybohovsberget skakar och man nästan tappar tekoppen där man sitter framför datorn…

Men vad bättre är, det ska ju dessutom resas snart igen. Om en vecka ska det ske. För första gången på sju långa år ska jag resa till det stora, stora landet i väster på andra sidan Atlanten. Och det märks i förberedelserna att det hänt saker där sedan sist. Förändringen skrivs 9/11. Det är väldigt mycket mer att tänka på inför resan nu än förra gången.

Den gången i augusti 2000 var idéen att flyga passagerarplan in i Twin Towers på Manhattan ren science fiction. Det känns på många sätt som en mer oskuldsfull värld. Det var då jag, 32-årig överbetald låtsas-yuppie, i internet-erans sista skälvande månader fick resa på konferens en vecka i New York och passerade Island på vägen hem. Ett fantastiskt skoj resminne från en tid jag väl knappast nånsin lär få uppleva igen. Så fjärran från den stabilt sparsamma statliga myndighetsverksamhet jag nu är en del av…

Nu är det mycket mer att tänka på inför flygresan. Är passet det rätta, om inte krävs visum. Lås inte väskan, den ska gås igenom i säkerhetskontrollen. Packa allt flytande i det incheckade baggaget, förresten undvik att ta med dig flytande saker i görligaste mån. Framme på Denvers flygplats väntar en särskild intervju/förhör vid ankomst. Jag ska kolla USAs ambassads hemsida en gång till, de har bra info där inför resan. Har jag glömt nåt???

En sak ska bli extra spännande med själva resan. Och det här är nåt som gör mig upphetsad. Jag ska få flyga med en av Lufthansas A340-600! Va? Vet du inte vad det är? Har du aldrig hört talas om en sådan? För en flygnörd som jag är det intressant att få flyga med ett av världens största flygplan, i alla fall världens längsta passagerarplan. Airbus A340 i 600-versionen är drygt 75 meter lång och därmed längre än klassiska 747:an Jumbojet… Och jag tycker den (hon!) har renare, rakare, vackrare linjer. En riktig skönhet, eller vad tycks?


En av Lufthansas Airbus A340 600

Kommentera

