”Lufthansa har aldrig störtat!”

”Lufthansa har ALDRIG störtat!”

Min vän Tobias säger orden med övertygelse när han rattar sin stora svarta mullrande custom Dodge Van genom eftermiddagsrusningen mot varuhuset Eko i Länna där jag ska köpa en ny resväska. Det är bra med en ny stor rullande resväska när man ska resa västerut och planerar att handla en del.

Tobias är inte bara en alldeles ovanligt omtänksam, generös och hjälpsam vän. Han har också bott i Tyskland i några år. Han är dessutom såväl gudabenådad kock som operasångare, bas. Han vet vad han talar om. Nu upprepar han det viktiga meddelandet som bekräftar att jag gjort ett klokt val när jag bokat biljetter Arlanda-Frankfurt-Denver med just Lufthansa. De har ALDRIG störtat. Det är verkligen just så.


(Ja här är hon igen, en Airbus A340-600… Vilken skönhet!)

Tyskarna är världsbäst på säkerhet, punktlighet och pålitlighet. Fortfarande. Redan 1926 när Lufthansa grundades och snart kom att manageras av den ytterst kompetente Erhard Milch slogs dessa honnörsord fast. Sen bytte Milch från kostym till uniform, fortsatte sin framgångsrika karriär och slog världen med häpnad i andra sammanhang också, men det lämnar vi nu därhän. ”Don’t mention the war!”

Lufthansa har aldrig störtat. De flyger inga DÖDSPLAN av den typ som kraschade på Phukets flygplats i söndags. De skulle aldrig tumma på säkerhetskontrollerna innan take off. De som känner mig vet att jag inte är flygrädd, tvärtom. Jag älskar att flyga. Fallskärmshoppet 1998 skulle jag väldigt gärna vilja göra om och på min fritid älskar jag att leka pilot med diverse flygsimulatorer på pc’n. Jag är en riktig flygnörd. Troligen var jag pilot i ett tidigare liv. Kanske flög jag till och med Lufthansas gamla Junker 52 när det begav sig? Och jag störtade inte för Luftansa har aldrig störtat.


Lufthansas ännu flygande Junkers Ju 52

Men jag upplever det som våldsamt smaklöst att se alla dessa hysteriska rubriker som kvällstidningarna ägnat sig åt de senaste dagarna. DÖDSPLANET hit och DÖDSPLANET dit. ”Fotona inifrån kabinen när planet störtade”, ”Filmsekvensen när planet bryts sönder och störtar”, ”Alla skrek...” (och det var inte Tjuren Ferdinand eller Matadoren de skrek åt) och ”Folk trängdes som galningar vid nödutgången och sedan sprang vi bara bort från DÖDSPLANET…”.

Jag vet att det inte är ett särskilt nytt grepp att kritisera kvällstidningarna för deras smaklösa rubriksättande. Det kändes dock viktigt för mig just nu att kommentera detta. Alltså gör jag det.

Det är bara så alldeles extra osmakligt när man vet hur flygrädda många människor verkligen är. Alla flygplan är potentiella DÖDSPLAN. Men den statistiska sannolikheten för att ett flygplan störtar är så astronomiskt liten i jämförelse med bilen och tåget.

När den 75,5 meter långa A340-600:an taxar ut på den 3 902 meter långa startbanan på Frankfurts flygplats, ”Rhein-Main Flughafen”, Tysklands största flygplats, kommer jag att känna mig trygg. De fyra kraftfulla Rolls Royce Trent 556 motorerna kommer att varva upp på högvarv och tjuta (fast inte mycket hörs in till mig) när piloten ger full gas och det stora planet accelererar längs startbanan. Jag kommer i vanlig ordning att förstärka min pavlovska upplevelse genom att i hörlurarna kräma på med Tangerine Dreams ”Virtually Fields” från Dream Mixes-plattan 1995. Alltid ett lämpligt soundtrack för dylika upplevelser.

Jag kommer att känna mig säker. Mycket säker. För det är ju som så att ”Lufthansa har aldrig störtat”.

3 svar to “”Lufthansa har aldrig störtat!””

  1. Du vet väl att det finns en flygsimulator i Google Earth? (Ctrl+Alt+A)🙂 Ha det så trevligt nu på din USA-tripp!

  2. Qantas säger ju också att dom aldrig störtat. Skönt att det fortfarande finns såna flygbolag🙂
    Själv ska jag åka dödsplan till London imorgon. SAS….:(

    Ha så JÄTTEBÄST på resan!
    Jag sitter på axeln och gnolar arga tyska sånger om du känner att du behöver. Eller Hasselhoff-ballader. Du bestämmer.

  3. Tackar för hälsningarna båda två!

    Mats, jag ska kolla in den där flygsimulatorn, coolt! Troligen kan man då själv få äran att starta och landa såväl på Rhein-Main Flughafen som Denver International…

    Åsa, obetalbart! Det kan nog bli en mix av DAF och Hasselhoff där… Sjysst! Jag vet att SAS inte är osäkra att flyga med. Tänk på mig som flög med Aeroflot 8 ggr fram och tillbaka mellan Stockholm och Leningrad/St Petersburg vintern 91-92. Vi flög i ur och skur. Den 27 december 1991 var det snöstorm men jag och de andra 100 tappra i Tupolev 154:an, flög rätt genom ovädret österut och landade oskadda på Pulkovo i Leningrad ca 90 minuter senare.

    Allt kommer att gå bra. Både du och jag kommer att komma tryggt fram imorgon!

    Ha det toppen i London! Det låter jätteskoj, vi hörs i oktober!

Kommentera

