The land of SUVs and honey…

Hej!

Jag är åter från det stora landet i väster och allt är bra med mig. Och precis som Tobias sa, ”Lufthansa har aldrig störtat” och det gjorde inte jag heller när jag så äntligen fick flyga med den fantastiska Airbus A-340-600 som tog mig fram och åter mellan Frankfurt och Denver. Mellan Arlanda och Frankfurt flög jag båda gångerna med gamla MD-81 som tidigare kallades DC-9, ett betydligt äldre plan. Men det gick bra det med! Slut med flygnörderiet för ikväll.

När jag vaknade 12.30 idag söndag (ja det är väl egentligen måndag nu eftersom vi är efter midnatt) efter att ha sovit 13 timmar inatt förstod jag att jag var mer jetlaggad än jag trott… Nu sitter jag här efter midnatt och känner mig farligt pigg. Jag inser att jag måste gå och lägga mig. Jag har en arbetsdag och en tidig morgon att stiga upp till imorgon. I mitt huvud är nog klockan fortarande mest eftermiddag men jag måste inse att den i Sverige obönhörligen är natt.

Vad jag tänkte berätta om, vilket rubriken redan skvallrat om är två starka intryck från min resa. SUVar och honung.

Vad honung är vet förstås alla läsare redan. Jag stötte på denna söta produkt i olika sammanhang i USA. Fler än vad jag ursprungligen räknat med.

Vad en SUV är kan förstås vara svårare att veta. Så här säger Wikipedia:

”SUV, akronym för Sports Utility Vehicle (även kallad Stadsjeep), är en större personbil som kombinerar framkomligheten hos ett terrängfordon med komforten i en personbil. De är vanligtvis konstruerade med ett 5-dörrars kombikarosseri, 5 eller 7 sittplatser, fyrhjulsdrift samt en stark motor.”

 Vad kan Wikipedia mer berätta om dessa fordon. Jo:

Varianter

Olika varianter på suvtemat har också dykt upp, till exempel kompaktsuv och crossover-suv (till exempel Volvo XC70) som är mindre, lättare och delar mer teknik med vanliga personbilar. Men de nämns ofta numera som CUV istället för SUV.

Exempel på suvar

Och det fantastiska är att jag faktiskt såg alla dessa fordon i USA. Ja utom Saab 9-7x. Ja jag såg faktiskt ännu fler än dessa modeller här. Fascinerande att en viss biltyp så fullständigt kan dominera ett område. Närheten till Klippiga Bergen är förstås en förklarande faktor.

Jag återkommer till min berättelse senare i veckan när jag sovit ut och hunnit ikapp med tiden och mitt liv i största allmänhet…

Godnatt!

PS: Jo förresten, en sak till… Jag måste förstås visa en bild på en SUV. Det här är den bil jag åkte runt i, kördes runt i, under dessa två veckor. En röd Dodge Durango. Ja jag vet att den ser liten ut här men så fick jag i alla fall med hela bilen på bild. Ett fantastiskt fordon måste jag säga… Bara det att den bil jag åkte i var en ”V8 Magnum”. Alltså en version med större motor en bilen på bilden som är en V6:a. Coolt va!

PPS:  Fantastiskt nog fick jag faktiskt också se Lufthansas gamla Junker 52 som omnämndes i min förra blogg. Det var utan tvekan samma plan som jag hade med på bild här tidigare. Precis när vi skulle till att starta från Frankfurts flygplats i lördags såg jag en mycket  annorlunda syn när ett gammalt tremotorigt silverfärgat propellerplan komma in från sidan för landning. Hon gick in mycket snävare än vad man är van att se. Ja hon gick in mycket långsammare, men också mycket värdigare.

Det var den gamla Junkers 52:an, ”världens enda fortfarande flygande”, som var på väg ned för landning på den startbana där vi just skulle starta. Eftersom jag för en gångs skull satt på ”rätt sida” av kabinen kunde jag se startbanan och också se planet som kom ned just framför oss. Det var en klassisk syn. Ett gammalt stolt tremotorigt plan från 30-talet landade och rullade värdigt och majestätiskt fram längs med banan. Jag såg henne taxa åt sidan när vi vrålade förbi och startade. Det var en härlig syn för en flygfantast och en fantastisk timing må jag säga.

Och vet ni vad, denna klassiker från 1936 har besökt oss i Sverige. Hon är en riktig kändis…

http://www.goteborgcityairport.se/artikel_arkiv/tante_ju.asp

Ett svar to “The land of SUVs and honey…”

  1. Välkommen hem vännen!!
    Ska bli jättekul att höra om dina bravader och erövringar bland bergen 😉

Kommentera

