Platser som inte behövs? Västra Skogens Centrum

Jag lånar rubriken från Webstrarna som gjort en fin poplåt med den titeln. Platser som inte behövs, men som ändå känns viktiga på nåt sätt. Och jag tror jag förstår vad de menar.

Ibland får jag verkligen känslan att jag hamnat på en av dessa platser. Ja i själva verket får jag den känslan flera gånger i veckan eftersom jag arbetar i Västra Skogen, Solna, Stockholm. Det finns en del trista förortscentrum i Storstockholmsområdet, men frågan är om inte Västra Skogen är ett av de tristaste? Centrumet som gud glömde?

När man kommer upp för Sveriges längsta rulltrappa (!) möts man av en orgie i grått, loftgångar och förortsångest. Ljuset når inte riktigt ned på det trånga torget. Det är så trist att det nästan blir kult. Men bara nästan. Det är en miljonprogramsorgie i grå betong, dominerad av de många grå punkthusen samt det långa grå rätblocket på Johan Enbergs Väg och det stora bunkerliknande grå parkeringshuset Motorborgen. Västra Skogens Centrum stod också mycket riktigt klart år 1975, det sista av de tio fabulösa miljonprogramsåren. Det var då loftgångarna hade gjort entré. Jag får ångest av dessa rader av anonyma loftgångar.

Det är sant att de grå fasaderna har putsats för något år sedan och är litet mer gräddiga nu, men det hjälper inte mycket. Särskilt inte en grå höstdag som denna novemberdag. I själva verket påminner Västra Skogen litet om Nybohov där jag bor, men det är mindre, trängre och utsikten saknas. Åtminstone kring torget och centrumet. Utbudet här är inte heller mycket att hurra för. Posten har stängt för många år sedan. Kvar finns en kinarestaurang, en pizzeria, en pressbyrå och ett Konsum. Det är ett blåsigt, tomt och sorgset litet förortscentrum. Det stora centrumet i Solna ligger så nära att det väl inte lönar sig att försöka göra nåt mer ambitiöst på denna gudsförgätna plats.

Pizzerian har ett klientel som påminner om gamla goda ”Del Mare” på Nybohov och ”No Name Bar”/”Stabil” i Midsommarkransen. De av er som känner mig och hört om och sett dessa odödliga etablissement förstår vad jag talar om… Ibland sitter jag ensam på lunchen och äter på denna pizzeria, omgiven av hötorgskonsten, och läser och kopplar av och kastar förströdda blickar ut genom fönstret över det tomma blåsiga grå torget. Det är en välkommen kontrast till en stressig kontorsmiljö.

Jag är en del av den Stora Tystnaden som råder i lokalen. Jag njuter av den. Fast jag undrar hur det egentligen står till med de andra? Ett par tystlåtna äldre förtidspensionärer(?)  sitter ensamma med sorgsna ansiktsuttryck och läppjar på varsina starköl vid egna bord. Det finns gott om tomma bord i lokalen. Vid spelautomaterna står en dito tystlåten person i övre medelåldern och spelar bort krona efter krona med mekaniska rörelser. Tiden går.

Det slår mig att det känns som att jag tar del av en scen i en av Roy Anderssons filmer. Min upplevelse är att sceneriet här i själva verket är en del av evigheten, att just denna scen i själva verket inte har något slut…. Just så tyst, modstulet, sorgset och ångestladdat är det i denna miljö. Men för mig som bara sitter där en timme då och då känns det faktiskt skönt.

Det här är en del av Sverige, mitt Sverige. Det här är en del av min värld. Jag ska inte på något sätt håna den eller racka ned på den. Jag har försökt beskriva den som den är, som jag ser den. Jag har inte valt att lokalisera min arbetsplats hit, varje dag passerar jag denna plats till och från jobbet, men jag väljer själv att äta här.  Och ett par dagar i veckan äter jag också på någon av restaurangerna runt detta sorgsna torg. Det slår mig att jag tillbringat många ensamma timmar i mitt liv ätandes på platser som dessa. Det här är en del av mitt liv.

Kanske är det för att jag i själva verket gillar sådana här miljöer, ”platser som inte behövs”, som Petter Eklund sjöng om i låten med samma namn?

För rättvisans skull ska jag också säga att det finns två saker som livar upp i Västra Skogen. Dels är det torgförsäljarna som är där på fredagarna, dels är det den ufo-liknande kantiga t-banestationsbyggnaden mitt på torget. Stationshuset ser verkligen just ut som ett ufo som landat. Kanske är det också så? Kanske kommer detta ufo en dag att lyfta från marken, lämna torget och sedan försvinna rätt ut i världsrymden, långt bort från denna gudsförgätna plats. Jag skulle ha stor förståelse för ett sådant beslut. Men jag skulle sakna den egenartade byggnaden.

”Så snälla bli inte ängslig, du kan hitta mig på platser som inte behövs…” Du kan hitta mig en grå novembermåndag som denna på pizzerian i Västra Skogens Centrum. Du, vi ses!

20 svar to “Platser som inte behövs? Västra Skogens Centrum”

  1. Dödens väntrum …..

  2. är det jobbet du har som suger eller är det västra skogen?
    Har du sett hur nära vattnet det är eller hur mycket grönområden det finns och tom en 4H gård?
    Jag ser västra skogen med andra ögon, mycket trevliga människor.. jovisst, lite tråkiga och monotona hus, men man väljer vad man vill se. Det är grymt fint nere vid strandkanten, men tyvärr skymmer din mamma den utsikten ofta🙂
    LOL!

    • Nej jobbet sög inte. Och eftersom jag jobbade drygt fyra år i Västa Skogen hade jag också gott om tid att promenera nere vid vattnet, i skogen ovanför vattnet och passera den fina 4H-gården. Det gjorde jag många, många gånger. Jag har sett allt det vackra som du talar om och jag har uppskattat det mycket. Jag har också i en och annan tidigare blogg berättat om det fina jag såg runt Västra Skogen. Inte desto mindre kunde jag också tillåta mig skriva litet ironiskt om själva centrum som jag fortfarande tycker kan vara ganska så deprimerande gråruggigt vintertid!🙂

  3. Jag förstår faktiskt inte heller dina klagomål över västra skogens centrum. här finns allt jag behöver; mat, nikotin, alkohol, glädje, och korta sträckor till stan, solna, vattnet osv. vill du slå upp en stor galleria och ett varuhus för att modernisera i kapitalismens anda eller vad är det frågan om?

    • Nej jag förstår att du inte förstått min blogg och kanske tagit åt dig personligen på något sätt. Jag får svara som jag gjorde förra gången någon missförstått den här bloggen om Västra Skogens centrum. Jag har sett allt det fina runt Västra Skogen och återvänder då och då dit på promenader. Jag kan berätta att jag själv valt att bo i Nybohov/Liljeholmen, som är mycket likt Västra Skogen. Västra Skogen är fint på många sätt. Nej jag vill inte ”bygga något nytt centrum i kapitalismens anda”. (Var fick du det ifrån?) Jag ville bara tillåta mig att skriva litet ironiskt, humoristiskt om det jag såg och upplevde där under de nästan 5 år som jag jobbade i området. Om du läser hela bloggen kommer du att se att jag gillar detta centrum. Det har inte varit min avsikt att förolämpa eller reta någon boende i området. Det är härligt att du trivs i Västra Skogen och jag hoppas du fortsätter göra det. Det tänker jag göra!

  4. jag håller helt med dig! Spräng bort motorborgen och bygg något som bättre representerar det vackra Solna vi har. Vi behöver visserligen garageplatser men det torde kunna kombineras med nya bostäder och butiker.

  5. Hahaha!

    Ett utmärkt porträtt av Västra Skogen! Och det kommer från en som växt upp i Huvudsta och tillbringat en hel del tid på och kring torget. Faktum är att det var lite mer liv på 70-talet, då det fanns en hårsalong där min mamma brukade lägga håret, ett bibliotek. Min kompis ”Limpans” mamma jobbade i Pressbyrån, korvkiosken sålde korv och inte sushi och det var samma juggar som nu som drev pizzerian.

    För oss som bodde i Huvudsta innan tunnelbanan kom har Västra Skogen alltid känts lite konstigt. Ingen hade hört talas om Västra Skogen, innan tunnelbanestationen fick det namnet. Ingentingskogen är det egentliga namnet på skogen och Ingenting hade nog varit ett både mer poetiskt och mer passande namn på torget, som ju faktiskt är precis så gudsförgätet som Japetus beskriver det.

    Det är också lustigt att Västra Skogen just är så miljonprogramsvidrigt, just med tanke på att Huvudsta och Solna egentligen är ett ganska bra exempel på stadsbild från 50-80-talen.

    Å andra sidan var det ganska hårdkokt i Huvudsta på 70-talet, mycket sniffa tinner och panga doror med korta skinn- och jeansjackor på klassiskt svenskt 70-tals förortsmanér. Ligismen och kriminaliteten har försvunnit med inflyttad medelklass från landet och bostadsrätter – men tristessen är kvar, i varje fall i Västra Skogen.

    • Tack för en trevlig, rolig och informativ kommentar! Extra kul att du kan tillföra mer info till ämnet som uppvuxen i närheten av denna speciella och möjligen märkliga plats. Som du sett är det en och annan som tidigare missuppfattat min avsikt och trott att jag med det skrivna velat racka ned på Västra Skogen, så är alltså inte fallet. Jag fascineras snarare av denna annorlunda plats. Det var riktigt intressant att läsa din kommentar, den tillförde nåt viktigt till ämnet och jag fick spontant en association till Nationalteaterns ”Barn av vår tid” när du beskriver hårdkokta Huvudsta på 70-talet…

      ”Farsan sitter hemma framför TVn
      morsan sitter antagligen breve
      lika bra att ta sig ner till EPA’s torg
      där kan vi låta betongen gunga!
      gasa och sniffa och flumma!
      där kan vi segla på molnen tillsammans!
      come on my darling
      vi glömmer allt annat…”

  6. Fint inlägg som ganska exakt uttrycker min egen upplevelse av denna plats. Grå och ödslig. Då och då sker en filminspelning på torget när regissören vill ha en typisk ”förorts-feeling”! Trots detta har jag nu bott här i många år. Och trivs faktiskt märkligt nog. Det man inte märker när man endast jobbar här, är nog utsikten från lägenheterna som är högt belägna i t ex det långa ”bananhuset” eller i stjärnhusen. Utsikten är nämligen fantastisk – himmel, himmel hela långa dagen, och vatten och långt där borta bakom Karlbergs slott siluetten av Stockholm. Ljus och rymd. Åt andra hållet mer grönt, lummigt men också där massor av himmel, och moln som på kvällarna glöder av fantastiska solnedgångar. Tror att höjdskillnaden ner till tunnelbanan är större än avståndet till spärrarna. Torget är förstås precis så grått och öde som du beskrivit. Men när man glidit upp för Sveriges längsta rulltrappa så är torget mer av en sorglig parentes på vägen upp till ljus och rymd.

    • Trevligt att läsa din välskrivna kommentar!
      Jag förstår vad du menar med himmel, rymd och vidsträckt utsikt. Jag bor själv sedan många år på Nybohovsberget i Stockholm, ett område som påminner ganska mycket om Västra Skogen. Inte minst är utsikten härifrån minst lika bra. Det är en väldigt speciell plats.

  7. Har just köpt en lägenhet där…idag!
    Och det känns super HETT!🙂
    Västra Skogen är en oslipad, ruff och alldeles alldeles…uunderbar diamant!

    • Grattis till ett klokt beslut! Det är nåt mycket speciellt med denna plats. Oslipad diamant är väl ett bra sätt att beskriva den. Du är säkert lika glad nu som jag var när jag fick tag i min lägenhet uppe på Nybohovsberget.

  8. du överdriver när du säger så. du förnedredar alla minnen jag och mina kompisar
    hade när vi små torget är fullt med kärlek kommer ihåg alla sköna personer.

    • Tråkigt att du upplever det så. Det var inte min mening när jag skrev den här bloggen att förnedra någon eller något och absolut inte dig eller dina kompisar och era minnen av den här platsen. Förnedra är ett väldigt starkt ord och det ligger långt, långt från det jag velat med den här bloggen. Ni har naturligtvis era minnen av Västra Skogen och ingenting kan ändra på dem, varken jag eller någon annan. Den här bloggen handlar ju om vad jag upplevde där. Det har jag skrivit om. Varför inte skriva själv och berätta om dina minnen som flera andra gjort här i kommentarerna?

      Jag upplever att det är en av tjusningarna med livet att människor upplever saker på olika sätt och därför har olika åsikter och uppfattningar om saker och ting. Den mångfalden och det öppna samtalsklimatet gillar jag. Dessutom tillät jag mig i den här bloggen att vara litet ironisk, vilket jag sällan annars är. Det har retat en och annan läsare som missförstått mig. Läser man hela bloggen och de kommentarer som finns här under så förstår man att jag inte är ute efter att såga.

      Jag tycker inte illa om Västra Skogen, tvärtom gillar jag detta kult-centrum som påminner så mycket om den plats jag själv bor på, vilket framgått av flera av mina tidigare kommentarer här. Livet är inte svart och vitt för mig. Jag har blandade känslor för Västra Skogen efter att ha jobbat där i dryga fyra år. Det var de känslorna jag tillät mig att uttrycka i den här bloggen.

  9. Vilket bra blogginlägg, intressant och välskrivet! Skulle du kunna skänka någon klarhet i vad det är för hus som ligger lite längre ner på Armégatan, det finns två stycken som ser ut som fransk 50-60-talsfunkis. Det verkar vara någon sorts kontorshus. Du vet kanske vilka jag menar? Ligger på andra sidan gatan och man går förbi när man promenerar i skogen mot Huvudstagatan.

    • Tack för dina vänliga ord Max!
      Inlägget var kul att skriva, men är också uppenbarligen det i särklass mest provocerande jag skrivit genom åren. Kul att du gillade det. Jag är verkligen känd för att vara en ”snäll” person, men ironisk kan jag vara. Så som när jag skrev detta.
      Jag kan inte på rak arm placera de här husen du talar om. Jobbar inte längre i Västra Skogen och har nu därför inte varit där på nästan tre år. Menar du huset som företaget ”Verizon” huserar i?

      • Hej igen, ja just precis, verizon är det, och ett till bredvid det. Man skulle verkligen vilja höra de husens historia, de ser ut att höra hemma i Semestersabotören eller nåt sånt sammanhang.

        Du ger verkligen intryck av att vara både snäll och även tänkande och uppmärksam! Tack för bloggen och allt gott🙂

      • Ja då var det det huset jag misstänkte att du menade!
        Tack igen, ja förhoppningsvis lyser det även fram mellan raderna att viss tankeverksamhet pågår😉
        Glad Påsk!

  10. Västra skogen Says:

    Vad säger ni om västra skogen nu 2014, jag har själv köpt en bostad där. JM som bygger två hus och är tänkt att vara klart slutet av 2015. Jag tycker området är bra, speciellt fördelen att ta sig in till city på 7 min.

    • Västra Skogen har både suveränt läge och fin utsikt!
      Har dock egentligen inte varit där sedan 2008 då jag bytte jobb, men gillar området som påminner mycket om Nybohov där jag själv bodde i många år.
      Den här texten är ironisk men inte illa ment, jag gillar Västra Skogen!

Kommentera

