Samtidigt i krigszonen nya Liljeholmen Centrum

Sprängsalvorna dånar i långa utdragna, ibland dubbla, 4-5 sekunders magsugande, jordbävningsliknande vågor. Hela berget skakar. Vindrutorna skallrar. Världens undergång tycks nära. Är detta blitzens London i november 1940 eller början till eldstormen över Hamburg juli 1943? Nej, det är Liljeholmen Centrum hösten 2007. Och då sitter jag ändå ca 60 meter upp ovanför dynamiten. Jag tänker på dem som bor i punkthusen längre ned som kanske bara har 20 meter mellan sig och krevaderna. Hur ska inte det kännas?

Oftast sker sprängningarna vid sju på morgonen eller strax före tio på kvällen. Jag tycker det är obehagligt. Det ska bli ett garage med plats för 1 000 bilar och det sker just under där jag bor. Det är därför de spränger. Här händer saker. Liljeholmen ska bli en del av innerstan. Mäklaren var noga med att påpeka att Liljeholmen har postadress Stockholm och inte Hägersten. Det är liksom litet finare att bo här. Nåja.

En gigantisk ”riksgrop” finns också där förr parkeringen fanns nere på torget. Där far allsköns stora dundrande entreprenadmaskiner kring. En del ser ut som luftvärnskanoner och salvpjäser men är nog till för att borra spränghål. Lass efter lass med sprängsten och grus lastas på stora lastbilar och försvinner. Här spränger man också då och då och knackar bort betong i vad som låter som salvor med 20 mm automatkanon. Liljeholmen Centrum påminner på mer än ett sätt om en krigszon. Jag har noterat att arbetet pågår sju dagar i veckan.

Du sköna nya värld! Här rives för att få ljus och luft! Osv… Jag ser fram mot den tid då detta är klart och en ny strålande del av innerstaden tagit form. Jag tror det är klart våren 2009. Då är jag 41. Den som väntar på nåt gott!

(Tänk att jag kunde skriva en så kort blogg…)

2 svar to “Samtidigt i krigszonen nya Liljeholmen Centrum”

  1. Det var kul att läsa vad en boende under ett så stort sprängjobb tycker.
    Själv började jag jag på bygget idag, det e stort, å bergutrymmet är mäktigt, särskilt nu när allt är öppet på bottenvåningen, du kan ju alltid proppsa på att få en fri p-plats som plåster på såret:-)

  2. Tack för din trevliga hälsning!

    Ja tyvärr låter det ju ganska gnälligt det jag skrev då, men det var ärligt talat ganska så väldigt jobbigt under hela förra vintern med de kraftiga salvor som gick morgon och kväll (och under dagen då jag inte var hemma). Det tog inte slut förrän nu i somras och hade då hållit på i 10 månader. Det har blivit flera bloggar om byggnadsarbetena.

    Det har också varit svårt som boende att få nån bra info om arbetena. Jag var förstås jättenyfiken på att få komma ned i maj och se bergrummet vid det speciella tillfälle som bjöds, men det fanns ingen info på hemsidan om det och lapparna med info sattes bara upp nere i Centrum och inte här uppe där jag bor. Så snopet nog missade jag den chansen. Kan bara hoppas att det kommer fler tillfällfen.

Kommentera

