”Kom med i det glada Konsumgänget!”

Det är ännu oklart om denna odödliga formulering, som kan bli riktig festlig med två extra prickar över rätt O, verkligen figurerade i en rekryteringskampanj för Konsum i sent 70-tal. Jag önskar och tror att det var så, men bevis verkar saknas. Detta är också ett viktigt ämne som engagerat många bloggare. Gör en sökning på Google så får du se!

Ibland undrar jag om inte det nuvarande Konsumgänget behöver muntras upp litet? De verkar inte så glada längre, åtminstone inte på mitt Konsum just nu. Det lokala Konsum i Liljeholmen är nu ensam herre på täppan då ICA för tillfället upphört att existera pga att denna byggnad rivits i samband med att nya Liljeholmens Centrum sakta tar form. Ja ni vet, Dynamit-Harry & co jobbar ju övertid i mitt närområde.

Jag undrar om det är därför som viss personal på Konsum Liljeholmen utnyttjar monopolsituationen till att tråka sin kunder? Ibland blir jag verkligen förvånad över de omotiverat trista skämt man får stå ut med som handlande på Konsum. Just det, jag saknar ju medlemskort… Det kan ju vara därför jag ”trakasseras” när jag handlar på Konsum?

Hade handlat ”Kalles randiga kaviar”. På den var det rabatt för medlemmar.

Expediten i fråga är en man med skön 70-talsfrilla i 25-årsåldern. Följande dialog utspann sig. Lägg till ett omotiverat högljutt och humorbefriat tonläge samt uttryckslöst ansikte från expeditens sida så har du bilden klar för dig.

Expediten:
”Har du medlemskort så du får rabatten på kaviaren?”

Calle:
”Nej, jag har inget medlemskort.”

Expediten:
”Har du inte medlemskort, nej men då får du VERKLIGEN skämmas!”

Calle:
”Oj! Det var hårda bud!”

Expediten:
”Hur ska du klara att leva med detta?”

Calle:
”Jag får försöka, vem vet,  det kanske blir svårt.”

Expediten:
”HUR ska du klara det här? Ska du grubbla över det på din DÖDSBÄDD?”

Calle:
”Hmmm… Det lär visa sig…”

Jag bara blir så förvånad att en person med ett serviceyrke så oombett kan dundra på med trista skämt på det här sättet. Vilken attityd. Helt okänsligt. Snacka om att läsa en social situation fel. Jag hade det på tungan att fråga om det här var Konsums nya sätt att värva medlemmar och om det möjligen var så att han gått en charmkurs och hade ansvaret för detta viktiga riksomspännande uppdrag…

Men, jag bet mig i tungan, packade ihop och gick därifrån. Jag tänkte: ”det är nyttigt för mig att öva på sådana här situationer, jag måste jobba på att bli bättre på att tåla skämt. Han menade inget illa…”

Men klumpen i magen satt kvar länge efteråt. Jag kände mig irriterad och ledsen över detta trista sätt att skämta på fel sätt vid fel tillfälle. Jag kände att jag var förbannad. Jag kände mig respektlöst behandlad. Jag har fan inte bett om att bli tråkad på det där oombedda sättet när jag kommer för att handla min juice, mjölk och kaviar en grå vardagkväll i november och är trött. Det kan inte vara meningen att det ska vara så.  Det har gått två veckor och nu skriver jag om det här.

Jag kommer att komma tillbaka med ännu en prissänkt vara för medlemmar och ställa mig i den oombedde skämtarens kassakö igen. Så gör jag ett socialt experiment och vi får se vad som händer… Kör han med den attityden ska jag faktiskt helt lugnt fråga honom vad han menar. Eller helt enkelt fråga om det är ”Dolda kameran”. Det kan bli riktigt intressant.

Fortsättning följer.

8 svar to “”Kom med i det glada Konsumgänget!””

  1. Jag tror de har som anställningskrav på Coop att vara otrevliga mot sina kunder. Jag bor i annan stad och HAR kort, men ändå… Häromsistens när min man scannade, det där smidiga sättet att handla på, men ville betala kontant utspann sig denna dialog:
    Expedit: Vad vill du? (surt)
    Maken: Jag vill kontantbetala…???
    Expedit: *djup suck*
    Vad säger man? Tack? Tror inte det….

  2. Jag minns Konsums reklam i slutet av 1970-talet, och den var väldigt kortlivad. Minns att den försvann efter bara ett par veckor. Många hade i alla fall roligt åt annonsen, som fanns placerad på bästa tänkbara reklamplats vid den tiden – Reklampelarna !!

    Jag minns också de med tucsh välplacerade punkterna över ett av de ”O” som finns i texten !!

  3. Det känns väldigt tillfredsställande att ha fått en bekräftelse på att denna mytomspunna reklamkampanj verkligen ägde rum i sinnevärlden! Det är dessutom alldeles obetalbart skoj! 🙂

  4. Mycket kul att läsa om arbetsplatsen från kundperspektiv!
    Ett gammalt inlägg, men råkade hitta denna blogg helt utan anledning.

    Jag har jobbat på konsum liljeholmen sen vi öppnade för 4 år sedan, och detta är den enda butik jag jobbat i.
    Tycker det är tråkigt att du tog illa upp av den ”torra” humor som du blev bemött med i kassan, men skulle vilja, om inte försvara, så förklara varför just denna unga man agerade och agerar som han gör i kassan.

    Alla är vi olika, och hanterar olika situationer på olika sätt. Efter två eller tre timmar i en kassa på en stressig och krävande butik som den i Liljeholmen faktiskt har blivit är det vanligt att man känner sig ganska uttråkad. Man är trött på kunder som knappt säger hej, inte tackar, eller är allmänt torra. För att liva upp den träliga arbetsdagen när man har energi nog vill man gärna ibland faktiskt skapa en liten, om än torr, konversation med vissa kunder som man känner faktiskt kan själv skämta kort tillbaka. Allt för att bryta ett evigt mönster av varor som ska scannas och betalas utan knyst. Man känner oftast av vilken kund som har något att säga tillbaka eller tycker det är kul med lite ströprat.

    Lägg till att denna kille som du pratar om är extrem på den här punkten, han vill verkligen göra de annars trista timmarna i kassan till något mer.
    Som exempel har han till en tant i 65-års åldern som tyckte ”du är så snabb!” yppat: ”Lustigt, det var precis vad mina föredettingar sa”. Detta utan att blinka.

    Självklart kan den ofta torra och ibland roliga humorn slå fel många gånger, men ha i åtanke att det oftast beror på ett försök att liva upp den ibland tråkiga vardagen, både för sig själv och för kunden.

    Kul läsning dock, fortsätt att kritisera din lokala butik! No offence taken förresten.

    Joachim Strand, 22

    • Ja… Kommunikation är inte det lättaste… Det är svårt att läsa av från person till person vilken sorts humor eller attityd som funkar i varje given situation. Människor är olika, som du så riktigt påpekar.

      I ett serviceyrke är det nog alltid klokt att inte dra på för hårt och skarpt i tonläge och attityd i mötet med kunden; risken är att man råkar skämta litet för aggressivt med en trött kund som kanske haft en dålig dag och som kanske rent av känner sig provocerad och i värsta fall stött. Det kan bli fel, som det blev just den här gången.

      Det har alltid varit naturligt för mig att hälsa på kassören/kassörskan och söka ögonkontakt. Förvånansvärt ofta blir man varken sedd eller hälsad på som kund, vilket naturligtvis också känns rätt trist och värdelöst. Förstår att det känns lika trist för den som sitter bakom kassan och bara gör sitt jobb när kunderna inte hälsar. Men den här kunden tillhör inte den kategorin.

  5. jag vill ha medlemskort

  6. Hahaha!
    Roligaste jag hört!
    Jag ska helt klart skaffa medlemskort pga 70tals frillan!!!!

Kommentera

