Showdown at the local Konsum

Jag snörar på mig patronbältena, hänger på dubbla hölster, gör några Lucky Luke-dragningar med mina Colt Peacemakers framför spegeln hemma, kör in en tandpetare i mun, rättar till Clintan-ponchon och kommer ned från mitt berg för att göra upp… It’s showdown at the Konsum Corrall!

Jag återvänder till Konsum och förbereder mig på att skipa rättvisa. Hittar en ny rabattvara för medlemmar, men ser inte till min antagonist. Jag ställer mig i en kö vilken som helst. Synd, det får bli senare. Men precis då det blir min tur så begär tjejen i kassan avlösning. Och vem är det som kommer dit om inte… Jo just det. Just han. Jag osäkrar pickorna.

Men… Mina varor glider fram längs med bandet. Inga kommentarer. Ingenting. Inget tjafs. När jag ska betala med bankkortet så får jag dra en massa gånger och en obegriplig mängd med bokstäver dyker upp i displayen. Jag frågar vad som menas med detta. Expediten ursäktar sig och försöker fixa det hela. Han uppför sig exemplariskt. En man i 50-års åldern bakom mig tar tillfället i akt att konstatera att detta betyder att alla mina pengar flyttats från kontot. Sköj!

Men expediten sköter det hela exemplariskt. Han ber om hjälp och med gemensamma krafter löser de problemet. Allt är frid och fröjd. Slutet gott, allting gott! Peace, love and understanding. Mitt blodtryck är åter nere på normal nivå. Jag försöker dölja min Clintan-mundering och pickorna när jag slinker ut från Konsum. Det är bara att konstatera att det inte är lätt att kommunicera alla gånger. Folk missförstår varandra. Det kan hända vem som helst. T o m dig, t o m mig!

Kommentera

