En välsignad söndag på Skansens Julmarknad och Allhelgonamässan med Olle Carlsson

Jag hade en alldeles ovanligt välsignad söndag… Ett välkommet avbrott i dessa stressiga veckor före jul.

Att tillsammans med en god vän få strosa runt inne på Skansen ett par timmar med ett gott leende på läpparna och ta del av allt julmys som där försiggår är sannerligen en välsignad upplevelse. Julstämningen är massiv, mindre hysterisk än nere på stan, och att få gå in här och där och värma sig vid brasan i de olika husen och stugorna är ett maxande av mysfaktorn. De många italienska turisterna uppskattade också helt klart de många värmande eldarna.

Att sedan få fortsätta till Allhelgonakyrkan och där få runda av söndagen med en Allhelgonamässa är i alla avseenden en välsignelse. Sedan 10 år tillbaka driver Olle Carlsson, präst i svenska kyrkan, en tradition att han håller gudstjänst på söndagarna vid 18.00. Det som gör dessa gudstjänster så speciella är också det att kyrkan alltid är fylld till sista plats och litet till. Här råder en härligt avslappnad och accepterande atmosfär.

Olle Carlsson är en mycket modern och klok präst. Hans budskap är ett mycket fint kärleksbudskap som samlar människor av alla de slag och alla är välkomna. Det är starkt och inspirerande att vara där och lyssna när Olle predikar, alltid utifrån det självupplevda känns han oerhört sann och äkta. Olle har också skrivit boken ”Kristendom för ateister” där han för fram sitt moderna kristna budskap som är anpassat till dagens sekulariserade svenska samhälle.

”En religion som inte kan leva sida vid sida med en annan, på samma villkor, i vårt pluralistiska samhälle kan aldrig vara en konstruktiv kraft eller ha någon framtid. Den kristendom jag försöker tillägna mig handlar inte om att få andra att se ljuset eller förstå min sanning om Gud. Den handlar om att försöka bli sannare mot sig själv.”

Tillsammans med Herman och två andra goda vänner, varav en jag inte träffat på mer än 15 år (!), hade jag ännu en inspirerande och vacker upplevelse i kyrkan. Det är en extra bonus att alltid träffa några människor jag känner när jag går dit. Det ger mycket energi och känns alltid inspirerande. Prova själv!

Att sedan gå någonstans och äta gott och samtala en stund i det space man befinner sig i efter Allhelgonamässan är ett perfekt sätt att avsluta söndagen. Samtalen känns extra meningsfulla och sanna. Det är en mycket inspirerande och ljus upplevelse varje gång.

Efter de jobbiga och påfrestande veckor som varit kändes detta som en helt fantastiskt dag. Det är också så tydligt för mig hur mycket energi och styrka jag vinner på att bestämma mig, sätta ned foten skapa en riktning i livet. Så fort som jag gjort detta börjar en mängd positiva saker plötsligt bara ”hända”. Säg hur kommer det sig till exempel att två gamla goda vänner jag inte haft kontakt med på 15-16 år plötsligt dyker upp igen i mitt liv inom loppet av en vecka???

Det var en välsignad söndag i livet…

Kommentera

