Ett språng rätt in i ett kärleksfullt Gott Nytt 2008!

Så var det då 2008 och jag har firat min 40:e nyårsafton… Jo tack, det känns alldeles underbart bra! Jag har firat nyår på många sätt och i många olika länder genom åren. Jag har många traditioner i mitt liv, men nyårsafton har aldrig varit en av dem. Nyårsafton har aldrig följt någon form.

Ett tag för snart 10 år sedan höll Thailand efter tre gånger på att bli en tradition, men den kom av sig. Nej nyårsafton följer ingen fast form. Och nyårslöften slutade jag med för många år sedan. De är meningslösa – som alla vet! Vill jag verkligen åstadkomma en bestående förändring i mitt liv skulle jag välja en annan typ av motiverande stöd.

Nyår har alltså firats på många sätt genom åren. Ibland har vi varit riktigt många, ibland har vi varit bara två.  Det här året blev vi riktigt många igen och jag fick ett extravagant, extraordinärt och alldeles exceptionellt kärleksfullt trampolinsprång rätt in i 2008. Vilken fest! Vilken underbar avslutning på det gamla året och vilken fullträff till start på det nya.

Det hela började som en idé till en nyårsfest för singlar hemma hos min gamle vän Herman på Söder. Och så kan man med några få undantag säga att det blev. Vi åt en enorm och till största del vegetarisk buffé med litet skaldjurs- och fiskinslag där den, åtminstone visuellt, mest minnesvärda delen var början på efterrätten.

Vår värd matade nämligen alla gästerna med jordgubbar doppade i smält choklad… Mmmm… Mycket läckert i alla avseenden!

jordgubbar-nyar.jpg

Sen var det skön och för många exotisk indisk ”kirtan” (traditionell indisk/hinduistisk sång i grupp), som följdes upp av ytterligare en  gruppstärkande övning, gemensam stagediving, en variant av ”trust fall” – hopp från en ca 3 m hög stege ned i ett 30-tal vänners starka armar…

Jag lovar det funkar i en lägenhet med den takhöjden – och med armstarka vänner som väntar nedanför. Detta är dock absolut inget man gör ”på fyllan”, men görs det rätt är det verkligen en riktig tempo- och stämningshöjare som får feststämningen att bubbla av positiv energi.

my-stagedivar-1.jpg my-stagedivar.jpg

Att sedan samlas i en gruppkram till tonerna av ABBAs klassiska ”Happy New Year” så det kändes som jag/vi befann oss mitt i något som liknande den kultvideon kändes mycket rätt. Därefter dundrade vi igång värdens magnifika ljudanläggning och dansade i en intensiv halvtimme innan det var dags för kvällens nästa thriller: bussbeställningen från Busslink.

Först så sent som 22.15 blev det klart att de kunde skaka fram en buss som körde oss från Zinkensdamm upp till Hermans på Fjällgatan 23 där vi på den klassiska verandan kunde se fyrverkerierna över hela stan.  Spännande var det förstås också att lotsa bussen genom trängseln på vägen mot Fjällgatan där Herman några gånger fick hoppa ur och agera trafikpolis, peka med hela handen, osv… Det var cirkus bitvis, en del av kvällens show. Helt obetalbart!

nyar-2007-pa-fjallgatan.jpg

Men vi hann i tid, skålade in det nya året på parkett och kunde sedan återvända i grupp till lägenheten där festen och dansen sedan fortsatte, som det heter, ”in på småtimmarna…”. Oj, oj vilken fest! Musikaliskt har jag med mig flera positiva intryck av David Guetta, fransk DJ och producent av dansmusik. Suveränt funktionell ”dansmusik” som tillsammans med September, The Attic och Alcazar var en grundbult i kvällens musikmix. Avstickare till Manu Chao, David Byrnes salsa/merenguelåtar från 89, ”Buddha Bar-mixar”, Madonna, Wham, Lenny Kravitz, Julio Iglesias, Prince och Tomas DiLeva bidrog till variation i bpm och rytm. Dans! Dans!! Dans!!!

Jag är så tacksam för att få vara med och uppleva så mycket skratt och glädje och positiva människor. Det behövs också sådana magiska stunder av fullkomlig tidlös lycka. När jag kraschade hemma på soffan vid 5-tiden på Nyårsdagens morgon var det i det spacet…

calle-kraschar-pa-nyarsafton.jpg

För mig kändes det som en stor vacker pusselbit föll på plats när jag stod där uppe på stegen och tittade ut över alla människor som var beredd att ta emot mig… Det var en mycket stark upplevelseorienterad existentiell rit.

Jag hade fattat ett stort viktigt personligt beslut för några veckor sedan; att så att säga välja vännerna framför kärleken, att åter bli singel och stanna i Sverige, att inte flytta till USA. Det kändes så väldigt rätt att jag valt att stanna. Jag hoppade och flög rätt in i det nya året och rätt ned i mina underbara vänners fångande armar. Här är jag och här förblir jag… http://www.youtube.com/watch?v=3Uo0JAUWijM

5 svar to “Ett språng rätt in i ett kärleksfullt Gott Nytt 2008!”

  1. Vilket underbart nyprsfirande! Önskar att jag hade varit med, så gift jag nu än är. Och även om det är trist att det sprack med flickan är det trevligt att vi får behålla dig i Sverige. Även om vissa av dina vänner bor en bit bort. Gott nytt år! Hoppas vi kan ses snart.🙂

  2. Men Calle… Inte fyller du 41 i år…😛 Än så länge har du bara upplevt 39 nyår ”live” hehehe…

  3. Jag är mycket medveten om att jag fyller 40 i år🙂 Och att jag har upplevt 40 nyår (och det har du med). Det första 1968 och det senaste nu 2007. Det blir 40 stycken. Räkna på fingrarna själv, på papper eller excel så ser du att det stämmer!😉

  4. Hmmm…. ja jag får skämmas lite….😉 Du har naturligtvis rätt Calle! Jag var lite för snabb!

  5. Hos mig behöver ingen nånsin skämmas för nåt!🙂 Du ska veta att jag räknade på fingrarna och på papper ett par gånger innan jag skrev detta. Jag är hopplös på huvudräkning… Det har jag vant mig av från för 25 år sen… Minst!

Kommentera

