Peter ”Kafka” Wahlbeck besöker Ullared – då var det stängt!

Men livet är långtifrån alltid vackert, poetiskt och sublimt…

Igår fick jag se den igen. Den obetalbara ångestmumlande svartvita lallande ”musikvideon” där Peter Wahlbeck besöker Ullared och tvingas konstatera att ”då var det stängt”. Allt är stängt.

Peter Wahlbeck har gjort mycket konstigt genom åren. En del av det är så otäckt och påträngande obehagligt att jag inte ens orkar beskriva det. Annat är så konstigt att mitt sinne för humor helt enkelt inte räckt till. Men den lilla flimriga filmen om Ullared har fastnat i minnet. Den är genialisk i sin otroligt banala enkelhet och kunde inte ha gjorts bättre. Inget har lämnats åt slumpen. Detaljerna är perfekta.

Frågan är om det kan bli värre i Sverige? Den lallande kören mal på i sin ångestmumlande evighet medan Peter Wahlbecks maniskt kraftfulla underbettstuggande ansikte gång på gång kommer obehagligt nära kameran; glasögonen är tjocka och ögonen rullar på honom. Han vaggar och lunkar runt som en mycket gammal man, eller som ett fyllo med den obligatoriska plastpåsen. Han verkar förvirrad. Trots att texten blir väldigt aggressiv och hotfull mot slutet höjer han aldrig rösten för att ge någon emfas. Det är bara samma menlösa fåraktiga lallande. Det tar aldrig slut.

Och allt är stängt. T o m bensinmacken. De kan inte komma därifrån. I detta mollstämda Kafkaliknande skymningsscenario har skeendet hakat upp sig i ett evigt aldrig upphörande januari-snöglopp. Det är helvetet på Jorden. Och jag tycker det är hysteriskt roligt. Jag skrattade så jag grät när jag såg den nu igen. Det brukar jag inte göra åt den skruvade Wahlbeckska humorn.

PS: Jo förresten ”Brödbollen hänger i fönstret” ur TV-für alle var också kul!

Kommentera

