Med Boeing 747 till Phuket och så vidare…

Nu är det inte mycket mer än 24 timmar kvar tills jag startar från Arlanda och flyger långt, långt mot sydost…

Det är en härlig känsla så här sista dygnet innan en lång resa. Jag bockar av de sista förberedelserna under dagen idag: växla bath, förbeställa taxi, bränna ett par sköna lugna mixar att köra på resorten, klippa mig, betala räkningar och så packa färdigt ryggsäcken. Det ska inte vara en massa fix kvar till imorgon tisdag. Och smart packat ska det vara också. Minimalt handbaggage.

Vad jag däremot inte hunnit är att specialboka plats på planet som bättre passar min kroppslängd och långa ben, inte heller hann det bli nån taxfree, men det är ingen katastrof. Nej då, ingen fara. Det blir nu inte heller Air Finland och nån mindre Boeing 757 utan det står nu klart att jag får flyga Jumbojet igen. TUI Fly Nordic kör Jumbos till Thailand. Och det var några år sedan jag flög Jumbo sist. Boeing 747 är kult och jag ser fram mot att åter få stifta bekantskap med denna klassiska maskin som funnits med ända sedan 1969. Jumbon är nog också ett av världens mest lätt igenkännbara flygplan. Och den är alltså nästan jämngammal med mig, hujedamej!

I vanlig ordning har jag koll på planet jag ska flyga med. Det är en Boeing 747-400, en modell som designades 1989 och är den enda Jumbo-modell som fortfarande tillverkas. Den är den vanligaste modellen idag och känns igen på sina s k ”winglets”, dvs de uppvikta vingspetsarna ni kan se på bilden ovan. Det ser smått ut, men dessa winglets är 180 cm långa. Beroende på hur man disponerar utrymmet tar en 747-400 mellan 416 och 524 passagerare. Det är bara Airbus A380 som tar fler passagerare. Den Airbus A340-600 jag flög till Denver med i höstas är något längre än Jumbon och har längre räckvidd, men den tar inte lika många passagerare. Jumbon är en riktig arbetshäst.

Seating i Boeing 747-400, klicka för större bild

Och håll nu tummarna för mig att mitt tidsfönster på Phuket Airport håller. Jag ska ju vidare med ett inrikesplan från Phuket till Koh Samui – 3 timmar har jag på mig – Jumbon landar 16.25 lokal tid och flighten till Koh Samui lyfter 19.30. Det ska bli kul att se den där lilla märkliga flygplatsen som mest liknar en förvuxen bambuhydda…

Och varför winglets? Jo det ger planet bättre bränsleekonomi, mer lyftkraft, utan att behöva göra vingarna dramatiskt mycket bredare och därmed försvåra dockning med gater på flygplatserna, göra planet för brett för att passa in i en standard-jumbo slot där den parkerar vid gaten. Så vet ni även denna livsviktiga kunskap!

Rundar av med en härlig bild på en 747-400 in flight…

2 svar to “Med Boeing 747 till Phuket och så vidare…”

Kommentera

