Yazoo – reconnected! Vince och Alison återförenas efter 25 år

För ganska precis en månad sedan utkristalliserades beskedet att Vince Clarke och Alison Moyet verkligen ska återförenas för en turné denna sommar. Det hade börjat som ett rykte från skivbolaget Mute om en konsert i samband med duons material ska återutges. Men det blir alltså verkligen en turné. Yazoo har valt det passande namnet ”Reconnected Tour”. (Vi som var med minns ju låten ”Bad connection”.)

Det är i år 25 år sedan Yazoo splittrades efter de två begåvade och välformulerade plattorna ”Upstairs at Eric’s” (1982) och ”You and me both” (1983). Vince Clarke var den ursprungliga musikaliska motorn och låtskrivaren i Depeche Mode, men han hoppade ju som bekant av efter första plattan ”Speak & Spell” (1981) och bildade tillsammans med Alison Moyet duon Yazoo. Alisons fantastiska, omfångsrika, själfyllda röst och Vinces catchiga melodier och musik var en stark kombination. Det de gjorde tilltalade både kritiker och konsumenter. Yazoo hade stora framgångar framförallt på de engelska topplistorna under de gudabenådade electronica-åren 1982 och 1983. Och de gjorde i mitt tycke bland den absolut bästa synthpopen som gjordes under dessa i alla avseenden klassiska år…

alisonandvince.jpg

Och nu spelar de tillsammans igen! Den från början hel-engelska turnén har förlängts med konserter i Hamburg och Berlin. Och Köpenhamn (av alla ställen) 26 och 27 maj, men det finns inte ännu några svenska datum. Tyvärr!

Vince har efter Yazoo jobbat med The Assembly (Feargal Sharkey) och Erasure (Andy Bell). Alison har gjort solokarriär. Det har gått mycket bra för dem båda. Men jag upplever ändå att de tillsammans hade en alldeles särskild kemi i Yazoo som inte ville infinna sig i vare sig The Assembly eller Erasure. Jag gillade aldrig Feargal Sharkey (det där är en historia värd en blogg för sig) och Erasure är absolut inte dåliga men de har heller aldrig fångat min själ på samma sätt som Yazoo gjorde. Yazoo kom vid rätt tidpunkt i mitt liv. Jag var helt mottaglig för deras personliga, vemodiga och vackra texter och melodier. De gick rätt in i min tonårssjäl. Och sitter kvar där som en liten tatuering än idag 25 år senare…

Ja det var något alldeles speciellt med Yazoo. Jag var (och är) oerhört förtjust i dem. Texterna var exceptionellt uttrycksfulla och kom att betyda mycket för mig. Det här var texter jag skrev, klottrade ned i skolböckerna i högstadiet och tidiga gymnasieår. Jag andades dessa texter, jag levde dessa melodier. Jag dansade till dem på anrika synthdiscot ”Rip-Off” (på Birger Jarlsgatan mitt emot Riche i Stockholm.) Det är ett väldigt tydligt tecken att jag fortfarande kan i princip alla texterna till samtliga låtar på de två plattor de hann med.  D e t  är kärlek…

Kanske är Yazoos musik det bästa enskilda beviset på att synthpopens alla gnälliga belackare hade fel, oj så fel!

“Whoever said synthesizer music has no feeling can start eating their hearts out now!”


Den vackra och vemodiga ”Nobody’s diary” (här originalvideon) som förebådade duons splittring 1983. Videon är också typisk Yazoo i o m att vi får se Vince med en av sina tidstypiska sköna och för den tiden mycket extrema frisyrer.  Han har sina uttryckslösa madman-framtoning och Alison är mer normal. Klassiskt Yazoo!


En skön akustisk version av dansgolvsklassikern ”Situation” med Alison Moyet

4 svar to “Yazoo – reconnected! Vince och Alison återförenas efter 25 år”

  1. Ja, visst är det fantastiskt! Fenomenalt! Helt galet!
    Tänk att få en chans att höra Don´t go och Situation – LIVE.
    Det gör inget om det börjar snöa igen. Jag ser ljuset…..:)

  2. Hoppas sthlm kommer me i bilden /mange

  3. makalöst!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

  4. Man blir helt yr av glädje!
    Kommer de till sverige måste det ut i alla tidningar och TV!

Kommentera

