Strålande solljus, ännu ingen vårtrötthet

Solen dånar ned från en klarblå himmer över Stockholm idag. Det ser oerhört inbjudande ut, men är aningens kallt ännu. Min promenad på lunchen var härligt uppfriskande och bländande klar, om än något kylslagen. Det är fortfarande kallt ute. Men en förändring märks tydligt, känslan är en helt annan nu än för en månad sedan just innan min Thailandsresa. Och det är för mig en oerhört skön känsla. Men uppenbarligen inte för alla.

I en gratistidning i t-banan läste jag igår att var femte svensk är drabbad av ”vårtrötthet” eller ”Seasonal Affecting Disorder” (SAD). Den här depressionen yttrar sig som orkeslöshet, oföretagsamhet och nedstämdhet och beror på att kroppen har svårt att hänga med när ljuset nu hastigt tilltar och kommer åter efter många mörka månader.

Knepen för att bemästra detta som angavs var långa promenader utomhus, fysisk aktivitet, sötsaker och ljusterapi. De flesta av de aktiviteterna håller jag redan på med. Jag besökte dessutom själv Igloo ljuscafé vid Hornstull i slutet av januari, men har ju framförallt besökt Thailand i dryga två veckor i februari. Det kanske är därför jag inte drabbats av nån tydlig vårtrötthet. Det är inte värre än vanligt, inte värre äm de vanliga humörsvängningarna…

Snarare tycker jag att den här tiden på året i mars månad är en väldigt kreativ och inspirerande tid när jag får energi av de faktum att vi rör oss rätt in i den ljusa årstiden. Ja jag bloggade ju om den där positiva nyfikna känslan igår. Mars är en riktigt spännande månad! Det känns alldeles särskilt så en dag som den här solen fullkomligen dånar ned över stan från en klarblå himmel!

Ett svar to “Strålande solljus, ännu ingen vårtrötthet”

  1. Det ar inte helt okej att ni far fint vader sa fort jag aker hemifran.
    Sa far jag bara regn och snalblast.
    Inte alls okej.
    Puss!

Kommentera

