Schlagerblogg – Nordmans pekoraler och hetsen mot Carola

Kände att det var hög tid att ge mig in i kommentarerna till den pågående schlager-processen. (Häxprocessen?) Eller vad man nu ska kalla det som pågått de senaste veckorna. Jag har missat det mesta på grund av utlandsresa och mitt sociala liv och leverne men kände nu att det var två saker jag vill kommentera efter utgången av andra chansen.

Nordman… Nej och åter nej. Jag är lika ointresserad av deras skruvade olåt till strupsång nu som jag var 1994 när de mitt i den då pågående etno-hysterin slog rekord och sålde 700 000 plattor. HAJP! ”50 miljarder flugor kan inte ha fel…”, ni vet. Nej mig lurade ni inte, men jag hittade plattan hemma hos förvånansvärt många av mina vänner. Jag köpte den inte då och jag köper nu inte heller den här olustiga krystade häxprocess-pekoralen (med samma sträva förstoppningsröst), så effektsökande, osmaklig och obehaglig.

”I lågornas sken”, jo jag tackar jag; det krävdes rejäla brasor för att bränna ihjäl och bränna upp människor och många var de kvinnor som under främst 1400-1600 talen mötte det ödet. Flöjter, nyckelharpa och krumhorn och syntetiska trumrytmer. NEJ! Det är sällan jag dissar och neggar här i bloggen (förutom kaoset i det som ska bli nya Liljeholmens Centrum) men det här mår jag illa av. Det är riktigt smaklöst i alla avseenden!

Likaså mår jag illa av hetsen mot Carola. Det har i många år varit poppis att göra sig lustig över och tycka illa om Carola. På nåt sätt känns det som att skjuta på sittande fågel. Hon irriterar många med sin tro och sin helylle-framtoning. Det är många artister som genom åren på olika sätt tjafsat med trista nedlåtande kommentarer och direkta påhopp. Suck! Lägg ned. Var inte så fruktansvärt intoleranta. Låt henne vara som hon är. Låt henne själv ta konsekvenserna av ev misstag. Det är en sak att inte gilla hennes musik, men alla de här olustiga personliga påhoppen säger mer om alla de oharmoniska stackars människor som kastar skiten. Ta ansvar för era egna liv istället!

Jag har själv bara träffat henne (wow, ja ni får ta på mig!) helt kort på en fest, men min f d flickvän jobbade ihop med henne i flera år i ”Sound of Music” på Göta Lejon. Hon hade inget annat än positiva saker att säga om Carola som person. Det förstår jag.

PS:
”Låt den som är fri från skuld kasta den första stenen…”??? Eller hur var det nu?

PPS:
En förmildrande omständighet var att Håkan ”Nordman” Hemlin uttryckte sin medkänsla med Carola när hela det rabiata mediedrevet vältrade sig i efterhandskonstruktioner och kommentarer om hur rätt det var att Carola stoppats och straffats för sitt övermod (av bibliska proportioner). Att hon i själva verket behövde just detta, etc… Heder åt Håkan för detta!

2 svar to “Schlagerblogg – Nordmans pekoraler och hetsen mot Carola”

  1. Ah calle, jag ar radd att jag sjunker i dina ogon, men Nordman alskade jag, for ungefar tio-femton ar sedan. Da var jag iofs bara barnet, men anda.. 😀

  2. Ingen fara vännen! Jag dömer inte någon för vad de lyssnat eller lyssnar på. Jag bara berättar vad jag själv tycker – min smak har blivit väldigt bred med åren, men Nordman har jag svårt för… Men nu är det ju så otroligt många andra som gillar dem, så de klarar sig nog… 😉

Kommentera

