”Mer än bara över natten” med Kjell Hansson, en bortglömd svensktoppshjälte

Det är Melodifestivalen 1979 och jag sitter där andaktsfull med familjen i vardagsrummet hemma på Humlestigen i Älvsjö med lördagsgodis i form av popcorn och en Marabou Schweizernöt-chokladkaka uppbruten i rutor av mamma och lagd i den bruna keramikskålen som alltid används för detta ändamål.

Jag har precis fyllt 11 och är omåttligt förtjust i denna musikaliska tävling, som vid den här tiden har sin ursprungliga enkla form – en tävling! Festivalen har en mycket stark ställning i tv-mediet som fortfarande består, och ännu i många år bara ska bestå, av två kanaler.

Ted Gärdestad vinner med ”Satellit” och är fortfarande så där ekorrpigg och vaken som bara han kunde vara innan han försvann till USA och kom tillbaka personlighetsförändrad och sorgligt avtrubbad. Magnus Uggla kommer sist med ”Johnny the rocker”, vilket han med jämna mellanrum fortfarande tycks få äta upp.

Men det var fler som var med. T ex Eva Dahlgren (den permanentade truliga debuten), Adolphson & Falk (som här ännu har långt kvar till det sound som ledde till 80-talets synthframgångar) och Tomas Ledin (med tidstypiska falsettskrik och utmanande blickar och poser). En av de idag minst kända, ja egentligen nästan helt bortglömda är Kjell Hansson. Jag tycker han har en i sammanhanget väldigt skön och laidback framtoning, till skillnad från många av de andras framträdande som känns kraftigt 70-talsdaterade.  Jag påmindes om honom, Kjell, här idag. Hade nog inte tänkt på honom sedan dess, 29 år…

För Kjell Hansson är med i Melodifestivalen 1979 och gör en låt som faktiskt inte är helt oäven. Nu är den kult! Den handlar om ett klassiskt ämne, lika aktuellt nu som då. Relationer. Det handlar om commitment i det härliga, sköna frisläppta 70-talet. Jag förstod naturligtvis inte alls vad låten handlade om då och tyckte nog att den var trist, men gillade i alla fall redan som elvaåring melodin. ”Mer än bara över natten” blev 5:a i den svenska uttagningen men knep förstaplatsen på Svensktoppen sen i många veckor, vilket var en stor framgång då.

kjell-hansson.jpg

Kjell Hansson hade två år tidigare 1977 gjort ”Roslagens vind” som också den toppade Svensktoppslistan. (Vilket var orsaken till att jag plötsligt började tänka på Kjell Hansson igen eftersom jag i Thailand träffade en fin tjej från Roslagen…) Det var faktiskt den låt som låg längst på förstaplatsen det året. Det är en riktig schlager av den ytterst melodiösa sort som gjordes på vid denna tid. Denna Svensktoppens guldålder.


”Roslagens vind” låter idag mer 40- eller 50-tal än 70-tal för mig. En klassisk schlager som nog gått lika bra 1947 som 1977.

Jag är alldeles fascinerad över att det är 29 år sedan jag hörde ”Mer än bara över natten” förra gången och att jag fortfarande minns så mycket av texten. Och att jag minns precis hur melodin gick.

När jag googlade fram svensktoppslistorna för åren i slutet av 70-talet är det så märkligt att känna igen nästan alla titlar och minnas texter och melodier. Nästan varenda en av låtarna! Det var nåt speciellt med Svensktoppen på den tiden. Jag har tydliga minnesbilder av hur mamma städar hemma på helgen och att radion står på.

Jag ligger på vardagsrumsgolvet och plockar och meckar med Lego och Playmobilgubbar eller ritar. Och musiken spelar och spelar och stannar i den lille pojkens minne… Det är en mycket fin och harmonisk minnesbild. En minnesbild som känns nästan precis så oförargligt korrekt och närmast ”frireligiöst” gullig i framtoningen som Kjell Hansson 1979. Det är nästan litet Runar Sögaard-känsla, utseendemässigt. Och ändå inte. Det är ganska sparsmakat. Och refrängen har vackra harmonier. Jag gillar Kjells sympatiska och varma framtoning! Man liksom känner att han är en bra och ”reko kille”. Kolla själv!


Kjell Hansson gör ”Mer än bara över natten” i Melodifestivalen 1979. Det är litet countrykänsla i den och den är väldigt mycket mer ”kontemporär” än ”Roslagens vind”. Och jag minns den än…

8 svar to “”Mer än bara över natten” med Kjell Hansson, en bortglömd svensktoppshjälte”

  1. stefan olsson Says:

    Hej!

    Har du möjligen låten Dig med Kjell Hansson
    som jag skulle kunna erhålla?
    Jag kör radio i Gagnef i Dalrana.
    Mvh Stefan

    • Hej Stefan!
      Vad kul att du frågar efter Kjell Hansson. Jag tyckte det kändes litet viktigt att skriva om honom; denne orättvist glömde svensktoppshjälte från 70-talet!
      Tyvärr har jag inte låten du frågar efter. Tyvärr!
      Hälsar Calle alias Japetus

  2. Annika Jonasson Says:

    Året var 1981 och Kjell var på turné på Svenska landsbygden. Jag då 6 år när min syster då 4 år blev helförtjusta i hans LP Amerikabåten lägger ut som vår mor inköpte efter spelningen. Nu 32 år senare kan vi konstatera att Kjell har en speciell plats i våra hjärtan och så sent som nyårsafton 2012 spelade vi hans skiva igen!❤

    • Tack för trevligt inlägg!
      Ja det är tydligt att det är många som har personliga minnen av Kjell och minns honom. Det gläder mig!
      Det är fortfarande många som läser den här bloggen.
      Allt gott!

  3. Mycket fint inlägg med härlig känsla och bra ämne förståss🙂

  4. Är det någon som vet vad som hände med Kjell Hansson?
    Mina minnen av hans musik på Svensktoppen är både Roslagens Vind och Vinden har vänt…och senare Melodifestivalen givetvis🙂 Mellan 1975 och 1981 så hade han 11 sånger på Svensktoppen, varav 3 på första plats.
    Men det verkar som om han slutade med musiken helt. Om han nu inte har skrivit musik till andra artister förstås.

    • Ja jag har sökt information nu av och till sen jag skrev den här bloggen, men det finns ingen information som tyder på att Kjell Hansson fortsatte med musiken. Han gjorde hela 6 LP-skivor på lika många år mellan 1974 och 1980, men sen blev det tyst. Jag har en kontakt kvar att fråga som jag hoppas på. En tjej som själv gjorde svensktoppslåtar i slutet på 70-talet, är i ungefär samma ålder och dessutom bor åt samma håll som Kjell H kom ifrån (Norrtälje).
      Här en annan blogg om Kjell:
      http://skivguide.blogspot.se/2014/11/kjell-hansson-dig.html

Kommentera

