Bakslag för våren

Men vad är detta? Jämmer och elände. Ve och fasa!

Snöglopp och eländigt gråväder har plötsligt helt kullkastat mina vårdrömmar… Med ens är alla ljusa, nyfikna och vackra vårliga tankar begravda i blötsnö som smälter mot kinden och rinner ned i nacken på mig när jag är på väg hem i mörkret. Alla eventuella vår-riter är plötsligt förpassade många eoner bort. I fjärran. Onåbara.

Det här är nog bland det tristaste väder jag kan tänka mig. Någonstans hörde jag helvetet beskrivs som ett ständigt pågående, aldrig avtagande, stadigt duggregn. Grått. Envist. Evigt. Så kanske det kan vara? Jag vantrivs i alla fall totalt och brutalt med detta. Det finns inget helvete nånstans där nere. Vi är tillräckligt bra på att skapa helveten här uppe på Jorden. Det behövs inget där nere.

Nu ska jag nyansera mig litet och förtydliga att jag inte tycker det här vädret är ett helvete. Nej då krävs det väldigt mycket mer för att nå till den nivån. Och jag vill ju gärna nyansera min blogg, nyansera mitt språk, inte bara förlora mig i en enda kaskad av superlativ.

Det är också fortfarande mars, några dagar före vårdagjämningen. Det skulle kunna vara april och sånt här väder utan att det var det minsta underligt. Det är inget konstigt med det.  Det här är bara typiskt marsväder eller aprilväder. Litet till, litet till… Liter mer tid. Snart är det vår på riktigt. 

Och det kunde vara värre. Mycket värre. Jag kunde sitta i en livbåt och guppa ute på Atlanten 1943. Men det gör jag lyckligtvis inte.

Kommentera

