”Judas is Lord!”

Han är själva sinnebilden för förräderi och svek. Hans svek är det största kända i historien. Han svek och förrådde självaste Jesus, Guds enfödde son… 

I Dante Alighieris ”Gudomliga Komedi” återfinns Judas i den djupast belägna nionde kretsen i Helvetet (Inferno); där mänsklighetens allra värsta syndare bestraffas i evighet. Här plågas och straffas han tillsammans med förrädarna Brutus och Cassius, som också förrådde en vän och välgörare – Julius Caesar. Deras brott är så fruktansvärt att Lucifer själv långsamt äter upp dem med sina tre munnar. Judas brott är värst och därför tuggar den mittersta munnen honom för evigt…  Hu!!! 

Jag tänker på honom idag, Judas Iskariot, idag denna Långfredag. Förräderiet har redan skett. På Skärtorsdagens kväll har Jesus och lärjungarna ätit den sista måltiden och Jesus förutser att ”en av er ska förråda mig” – Leonardo da Vincis världsberömda målning visar lärjungarnas reaktion ögonblicket efter att Jesus släppt denna bomb.

Sista måltiden Da Vinci
Den sista måltiden”, Leonardo da Vincis målning som kom till 1495-1498 (Klicka för större bild)

Judas ger sig iväg till de skriftlärda, fariséerna, och säljer informationen om var Jesus kommer att befinna sig denna natt. 30 silverpenningar är hans lön, det vanliga priset vid denna tid för att sälja en människa. Jesus och lärjungarna har efter den sista måltiden sökt sig till Getsemanes vackra trädgård på Oljebergets sluttning där Jesus ber och mediterar inför det fruktansvärda som han vet nu väntar honom. Lärjungarna sover.

Hit leder Judas nu fariséernas män. Judas ger Jesus ”judaskyssen” som tecken till vakterna som griper Jesus och för bort honom till översteprästerna vilka sedan anklagar honom för hädelse. Resten är historia…

Judaskyssen Di Bondone
Judaskyssen”, Giotto di Bondones fresk från 1304 (klicka för större bild)

Vilka var Judas motiv? Han förstod sig inte på Jesus och kände sig frustrerad. Det har talats om att han tyckte Jesus gick för långsamt och fredligt fram, att han så att säga ville ha mer världslig ”action” när det gällde att göra sig av med de romerska ockupanterna. På 80-talet återfanns också något som brukar kallas ”Judas-evangeliet” där Judas skildras som den ende av lärjungarna som verkligen förstod Jesus; förstod att Jesus måste ”dö” för att kunna återuppstå och frälsa oss alla till evigt liv. Och Judas ångrade sig. Det har också skildrats som att han helt enkelt bara var naiv, utnyttjades och lurades av de verkliga bovarna, översteprästerna, att han inte trodde eller förstod att Jesus skulle behöva dömas till döden. Så långt skulle det inte behöva gå. Men det gjorde det ju, som bekant.

Den vanligaste berättelsen om Judas slut är hur han försöker lämna tillbaka de 30 silverpenningarna till översteprästerna som dock vägrar att ta emot dem. Han känner sig utnyttjad. Judas är nu utom sig av ånger och kastar pengarna i en åker, ”blodsåkern”, och tar sedan sitt liv i yttersta förtvivlan. Han hänger sig.    

judas-suicide.jpg

Men tänk om inte Judas funnits? Hur hade det gått då? För att kristendomens budskap om frälsning, det nya förbundet, genom Jesus död på korset skulle gå i uppfyllelse krävdes det utan tvekan viss hjälp på traven. Någon måste göra det otänkbara. Någon måste ta på sig det fruktansvärda sveket att peka ut och förråda Guds son. En horribelt otacksam roll kan man tycka. Men ändå helt nödvändig för allas vår frälsning. Därav denna möjligen något provocerande titel på bloggen!


Judas död som den skildras i filmversionen av Jesus Christ Superstar från 1973 med musik av Andrew Lloyd Webber och text av Tim Rice. Denna rockmusikal var en av mina allra tidigaste musikupplevelser, jag brukade lyssna på den i familjens gigantiska 70-tals Koss-hörlurar i den gamla Braun-stereon i vardagsrummet, och den gjorde ett starkt intryck på mig. 

Av de olika filmversionerna tycker jag denna från 1973 är bäst i sin enkelhet. Musiken är stark och slutet på Judas tragiska story är mycket effektivt återberättad!

2 svar to “”Judas is Lord!””

  1. trevlig blogg, kolla in den här på liknande tema

    http://senseofevents.blogspot.com/2010/03/was-judas-iscariot-actually-christs.html

    vi ses
    David

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: