Det ryska skägget?

Jag sitter i Centralbadets sauna när två rysktalande gentlemän kommer in och sätter sig på översta laven bredvid mig. Ryssar och finnar brukar nog överlag vara de hårdaste bastubadarna så jag kliver ned från laven, griper skopan och tecknar åt mina medbastare att jag tänker slänga på och samtidigt på ryska frågar: ”Vada, davai, davai!?”

Jag talar ju litet ryska och det är alltid lika kul att överraska ryssar med det. De blir alltid så glatt förvånade. Men det blir inte dessa ryssar. De ser inte det minsta förvånade ut, utan nickar bara instämmande och nästan ointresserat, ”da, da!”.

Inte ens när jag då svarar, ”Charasjo, prikrastnij!” och slänger på tre skopor får jag någon reaktion.

Vad är detta? Ser jag plötsligt så oerhört rysk ut? Men plötsligt står allting klart för mig. Det är naturligtvis skägget. Sedan tre veckor har jag ju skägg. Uppenbarligen ett ryskt sådant. Hmmm. Så länge det inte är ett Rasputin-skägg är det helt ok. Det är Herman som är Rasputin. Inte jag.


Grigorij Jefimovitj Rasputin 1869-1916
(Han var bl a känd för att aldrig bada bastu)

Kommentera

