Våroffer 2008!

Igår, söndagen den 30 mars hände det sig slutligen att jag begick min vårrit…

Jag vaknade upp omtumlad redan vid 8 som raskt blev 9 eftersom det var sommartid efter 4 timmars sömn ”dagen efter” den stora festen. Jag mådde ändå efter omständigheterna oförskämt bra. Ipren-mannen hade uppenbarligen hjälpt mig väl, 4 timmars oavbrutet dansande är väl inte illa för en 40-årsman!?

Solen dånade ned från en klarblå himmel och med ens kände jag det. Förändringen hade kommit. På balkongen var solen varm i ansiktet när jag stod i lä. Nu… NU! Nu är det vår! Precis som i början till Kenneth Grahames förtjusande ”The wind in the willows” (”Det susar i säven”) när Mullvaden ska vårstäda sitt mörka gryt och grips av vårfnatt när han känner solens värme och rusar ut i naturen och kommer ned till floden och träffar Vattenråttan, fick jag brått att leta fram Stravinskijs ”Våroffer” ur klassiska skivhyllan.

Snart stod jag där i fönstret och tittade ut över Staden medan jag hörde det suggestiva introt till ”Våroffer”. Starka positiva energier var i rörelse genom denna förlösande vår-rit. Nu äntligen, utom allt tvivel. NU! Vår!

 2008-03-30-varoffer.jpg
Min finfina Naxos-version av Stravinskijs ”Våroffer”

Vårfnatten fick mig sedan att, egentligen kraftigt förkyld, tillsammans med god vän från festen igår ge mig ute på en lång promenad vid Mälarstranden och Vinterviken. Den klassiska. Solen värmde i ryggen.

På kvällen blev det en sväng till Allhelgonamässan där Olle Carlsson var bättre än någonsin. Hans predikan är mycket rak och har ständiga inslag av stå-uppar-kvaliteter där han ständigt lyckas levande och begripliggör texterna ur ”Skriften” med berörande kopplingar till sitt egen ofta allt annat än fullkomliga livssituation, göranden och låtanden. Han är äkta. Det var underbart att få vara där och lyssna, beröras och inspireras. Vilken härlig vårdag!

På kvällen hade light-influensan märkbart förvärrats och övergått till slutfasen – hosta. Ett gott, om än något tröttsamt, tecken! Hursomhelst var det värt det. Det är ju i alla fall vår… Hostar jag några dagar till bör jag vara frisk. Men jag måste erkänna att det var enklare med förkylningarna för 20 år sedan. Då gick de över mycket snabbare! 

PS: Som födelsedagspresent fick jag bl a biljetter av E till Jean Michel Jarres spelning nu på fredag 4 april. Helt fantastiskt!

Ett svar to “Våroffer 2008!”

  1. Wow Jarre-biljetter😀

    Synd att jag inte kunde komma dock…

Kommentera

