”Dom är här nu!” Den är här nu!

Igårkväll hade jag den stora äran att på självaste releasefesten högläsa ur min vän Åsas (börjar kännas fånigt att kalla henne Å) nya bok – ”Dom är här nu!”. Jag var ju långtifrån kärnfrisk men laddade på med två alvedon (märker ni att renlevnadsmannen verkar vara på väg att bli en riktig yunkie) och fick skjuts av författarinnan in till trevliga restaurang Spoon på Söder vid Bofills Båge.

Att stå där med Åsas bok i handen var en stor glädje men knappast något förvånande. Redan för 5 år sedan när vi fick kontakt på Spraydio märkte jag att det var nåt väldigt speciellt med mejlen från henne. De var speciella, underfundiga och emellanåt hysteriskt roliga. Hon hade en förmåga att fånga upp händelser och företeelser och se någonting mer än de flesta andra, någonting som ofta mynnade ut i en träffsäker kommentar ofta galet skoj. Sen har hennes suveräna blogg ”Galaxer i mina målarbraxer” givit henne en stor grupp läsare de senaste åren. Så det är inget att förvånas över att boken kommer ut nu.

dom-ar-har-nu.png

Men boken är inte bara väldigt rolig på sitt underfundiga sätt. Det finns något helt annat där också. Det är en väldigt fin känsla för vad som är rätt och fel i det stora och det lilla, i umgänget människor emellan och i samhället runtomkring oss. Åsa ser saker och ting. Hon reagerar. Hon är aldrig likgiltig. Hon har civilkurage. Boken bär på en inspirerande varm humanistisk grundton som för mina tankar till Tage Danielsson. Det här är någonting som jag älskar och högaktar i det Åsa gör och den Åsa är. Det är därför jag är så glad över att boken nu äntligen sett dagens ljus och kan nå fler läsare. Det är också därför jag är så stolt över att få räkna Åsa till mina vänner.

Det här är rent av en viktig bok, köp den, läs den!

https://www.vulkan.se/Preswriter.aspx?ItemID=6913&BookItemID=1668&Category=35

Ett svar to “”Dom är här nu!” Den är här nu!”

  1. Tack Calle
    *torkar en tår från ögonvrån* Handlar bloggen verkligen om mig? Om min lilla bok?
    Jag är glad att du gillar den och att du gillar mig. Det är ömsesidigt 🙂

Kommentera

