Sprängningarna i Liljeholmen fortsätter till Midsommar…

Det är söndag förmiddag och slamret och bullret från arbetena nere i nya Liljeholmens Centrum pågår som vanligt. 24-7… Det är en febril aktivitet.

Igår var jag på Centralbadet och simmade för första gången på nästan 3 veckor. Litet armhävningar presterade jag också. Otroligt. En härlig känsla att äntligen kunna börja träna igen så smått. Influensan har tagit en enorm tid att komma över. Mattheten tar tid att övervinna.

I veckan som gick hände något dramatiskt nere i ”nya riksgropen” på Liljeholmstorget. Ryktet gick om att en av arbetarna dödats av en sprängsten i samband med sprängningarna. Jag hörde folk prata om det både i Hissbanan (som för tillfället rullar igen) och inne på affären uppe vid Nybohovstorget. Jag tyckte det lät helt otroligt om de skulle haft en arbetsmiljö där nere på bygget som var så osäker att sprängningarna kunde leda till något sådant.  

Mycket riktigt visade det sig senare vara fel info. För första gången på många månader fick vi nämligen upp info i portuppgången från ”bygget”. Den förolyckade grävmaskinisten hade inte något med sprängningarna att göra. Han hade bara haft oturen att träffas av en fallande sten i rasbranten i samband med att han klev ur sin maskin och av okänd anledning tog en promenad. Mycket obehagligt naturligtvis. Dock hade det inte direkt med sprängningarna att göra. Bara indirekt.

Jag tycker det var föredömligt att vi fick info om detta. Det vi boende även informerades om var att sprängningarna skulle fortsätta till ”semestern” samt att vi uppmanades hålla oss borta från fönstren i samband med sprängningarna. Undrar vad de egentligen menade med det? Då fick jag ju plötsligt åter intrycket att stenar kunde flyga och fara – tydligen så långt att det kunde äventyra våra fönster här högt ovanför. Nej det är en olustig verksamhet som pågår där nere. Jag ser verkligen fram mot att det äntligen ska ta slut.

Tidigare i veckan hade jag också satt in ett personligt ryck för att äntligen få besked om hur länge dessa sprängningar ska fortgå. Efter litet mejlande med Stockholms Stad fick jag mejladressen till projektansvariga. Då fick jag äntligen svaret att sprängningarna ska hålla på till Midsommar. Skönt att äntligen ha ett datum. Några dagar senare såg jag lappen i porten.

Men känslan av att befinna sig i nån sorts krigszon kvarstår tyvärr och varje dag då huset skakar i sina grundvalar och fönsterrutorna dallrar undrar jag för mig själv hur nyttigt detta egentligen är för det hus jag bor i? Men det är sånt här som man bara förväntas finna sig i.

Kommentera

