Jag lyssnar på Airs ”Kelly watch the stars” och allting är ännu möjligt…

Franska electro-ambient duon Air firar nu att deras eminenta ”Moon Safari”-platta fyller 10 år i år. Och de gör det på ett personligt och som jag tycker kreativt och spännande sätt. De ber sina fans att på en särskild kampanjsajt berätta om vad den här alldeles speciella plattan betytt för dem. Vad har människor upplevt till den här musiken och vad betyder plattan för dem idag?

Kaxigt? Ja kanske litet, men väldigt ”rätt” uppenbarligen för när jag går in och kollar själv ser jag alla charmerande inlägg. Korta och långa. Det är riktigt skoj att läsa om allt som människor över hela världen berättar om när de minns plattan. Du kan nämligen se på en tjusig världskarta var varje inlägg kommer ifrån, vem som skrivit det och kanske även ett foto på vederbörande. Inläggen på Airs MySpace-sida är ännu många, många fler. Det är väldigt tydligt att den här plattan gjort ett kraftfullt avtryck i musikvärlden.

Här är själva webbplatsen:
http://www.moonsafari2008.com/en/

Herrn kunde naturligtvis inte hålla sig utan passade på att berätta historien om soundtracket till den definitiva yuppie-perioden i hans liv. För tillsammans med Mobys ”Play” från 1999 var Airs ”Moon Safari” från 1998 det definitiva soundtracket och bestående ljudkulissen till den minnesvärda, nu preskriberade, resa i IT-bubblan som ägde rum just vid denna tid. Allt detta är historia nu, ”70 internet-år” senare, men minnena hänger för mig intimt ihop med musiken.

Musiken har samma effekt och är för mig lika stark som doftminnen. Ibland kan jag verkligen känna mig som en musikens Marcel Proust när jag njuter av musik jag tycker om, kanske särskilt då sådan jag har angenäma minnen till. Den för mig tillbaka till den speciella episod eller period då jag upptäckte och först upplevde den. Det här är ett strålande exempel på detta och det var roligt att få berätta om det för herrar Nicolas Godin och Jean Benoit Dunckel, Air-fansen och nu… Dig!

”In 1998-2001 I worked for one of Sweden’s major Internet companies. We really believed (and in a way) we were cutting edge, state of the art, ”funky business”; we really believed that EVERYTHING was possible and that we were going to change the world forever and completely… And at the same time we were going to be millionaires ourselves. Yes, we were very young and maybe very naive. But it was a really beautiful dream. Well… Maybe we helped to change the world being part of the Internet-revolution back then, though we certainly didn’t become millionaires and the company is no more… BUT the inspiring unofficial soundtrack of those days is still there – ”Moon Safari”. We always played it in the office. ALWAYS! Every time I hear it, I can remember the feeling of success and an almost weightless, ethereal ”Somebody stop me!” (Jim Carrey, the Mask)-feeling – the world was our oyster… It truly is a marvellously inspiring magical piece of music! You know listening to ”Kelly watch the stars” still makes this 40-year old guy believe in the impossible!”

Videon till ”Kelly watch the stars” är en festlig liten historia om en pingismatch och en nära-döden-upplevelse… Versionen är inte riktigt lika drömsk som den på plattan. Den här är litet mer upptempo och litet mer akustisk i soundet. Men den är också bra!

http://www.youtube.com/watch?v=Rui0hzN-EFE
Klicka på den här länken om videon inte vill ladda. Det är en bra låt och en personlig video, se den!

Kommentera

