2008 års första blommande hägg siktad, ”till minnet av en morgondag”

Det är häggarna inne på Centralbadets skyddade innergård som håller på att slå ut och det var där jag gjorde säsongens första observation. Jag såg och luktade på utslagna häggar idag. Härligt! 2 maj, ganska tidigt. Det är en skyddad plats och jag gisssar därför att detta är Stockholms tidigaste häggar. I och med detta kan jag konstatera att vi är ”mellan hägg och syrén” och årets vackraste tid i Stockholm är ett faktum.

Skönt att styrketräna igen på Centralbadet, samtidigt som det är litet skrämmande att känna hur mycket jag tappar på 5 veckors bortavaro. Simningen de senaste två veckorna är inte samma sak. Nåja, nu är jag igång igen och det är väldigt viktigt för mitt välbefinnande.

Det har varit litet för mycket dataspel och för litet träning senaste veckorna och det avspeglar sig ganska snabbt i hur jag mår. Axlar och rygg börjar krångla när jag sitter för mycket framför datorn och tränar mindre. Sen sätter det sig i sinnet också. Det blir liksom lättare att komma försent när man sitter framför datorn och håller på att rädda världen… Det är liksom inte så lätt att bara sluta exakt vid en viss på förhand uppgiven tidpunkt. Dataspelandet har vissa beroendeframkallande tendenser. Och de är inte nyttiga och bra för mig. De är inte en del av min ”framgångsformel”…

Så det är bara att åter höja den personliga standarden. Mer träning och mer meditation och självdisciplin med regelbunden disk och städning hemma så mår jag bättre. Jag vet att det är så. Men jag behöver uppenbarligen återupptäcka detta faktum gång på gång…

Maj har en särskild plats i mitt hjärta. Av många skäl är det så. Kanske inte så ovanligt, men för mig har denna månad alltsedan tonåren haft en alldeles speciell ställning. Alldeles väldigt mycket så i tonåren och tidig 20-årsålder. Det är den där särskilda poetiska, romantiska känslan det handlar om förstås. Det var mycket poesi som lästes då, i maj kanske särskilt: Pär Lagerkvist, Gustaf Rune Eriks, Urban Torhamn, Stig Carlson, Bo Setterlind och Hjalmar Gullberg.

”Det är morgondagen med brand på sina majtoppar,
den klara tankens och det rena hjärtats gryning
du ska rikta dina blickar mot….”

Det var nog den här tiden jag drömde mig bort, fram till. Nu är den här. Morgondagen, framtiden. Jag ska göra det bästa av den. Det jag inte gjorde då.

Tack Stig Carlson för lånet av din dikt ”Till minnet av en morgondag” som betydde så oerhört mycket för mig en gång, då för 20 år sedan. Fast det var ju egentligen eminenta, drömska Strandedbandet ”Viva” från Göteborg som först hade lånat titeln till din vackra dikt i en av sina låtar som fick mig att få upp ögonen för det du skrev. ”I splitter av ljud” med Viva från 1982 är en episkt vacker platta litet i samma stil som Simple Minds tidiga plattor vid ungefär samma tid. Jag tänker på ”Sister feelings call” och ”Sons and fascination”. Förtrollande, magiskt, suggestivt, mystiskt, vackert. Starkt. Det blir en särskild blogg om det. ”Då, nu , sedan…”


Viva: ”Till minnet av en morgondag” från LPn ”I splitter av ljud”, 1982

2 svar to “2008 års första blommande hägg siktad, ”till minnet av en morgondag””

  1. När häggarna blommar och sprider sin doft, då vill jag bara ah ah ah atchooo-ursäkta´svimma, med svidande ögon,näsor som rinna, vi vill våren minnas, vita blommors blomblad sig genom luften singlar, marken täcker som snö men jag vill bara döden dö-Ah ah ah ah atchooooo!MVH Gladiatan

  2. Aj, aj! Allergi är baksidan med den här årstiden… Inte kul att må så dåligt mitt i allt det vackra som nu pågår runtomkring oss. Inte desto mindre vill jag tacka för den fina dikten och jag hoppas att apoteket i Karlskoga har den medicin som kan lindra. Är det inte Clarityn det heter?

Kommentera

