Holländarna hinner alltid före och Rutger Hauer är en av dem… och liknar dessutom Sean Bean

Mitt bloggande slår rekord idag. Tre inlägg. Men så är det också viktigt när det handlar om Bonzo, Lasermannen och … Rutger Hauer!

Ni som följt min blogg vet att Rutger Hauer har en särskild plats i mitt hjärta. Detta av flera skäl. Mannen är och förblir en sann hjälte. Särskilt för sin legendariska insats i ”Blade Runner” 1982 som jag skrivit om tidigare i år. Men också för många andra speciella och litet skruvade roller. Detta att han fått skäll för att vara b-skådis har bara gjort honom än större i mina ögon. Mannen är kult!


Rutger Hauer som den galne ”Liftaren” 1986 men det kunde ha varit (och blev 2007) Sean Bean

Hade t ex Sagan om Ringen-filmerna filmats 20 år tidigare tror jag Rutger Hauer skulle ha spelat Boromir och inte Sean Bean. Boromir hade varit en typiskt ”Hauersk” roll. Tänk efter och du kommer förstå precis vad jag menar. Omvänt var det naturligtvis också Sean Bean som (2007) fick spela Rutger Hauers andra paradroll som ”Liftaren” i filmen med samma namn.


Ringen håller på att göra honom galen; Sean Bean som Boromir ”Sagan om Ringen” (2001) men det kunde ha varit Rutger Hauer

Nu till saken. Till min totala överraskning idag har jag nu fått lära mig att Rutger Hauer är holländare. Inte tysk. Aha! Jag har varit så väldigt övertygad om att han måste vara tysk. Så är alltså inte fallet. Men detta visste kanske alla utom jag?

Rubriken på bloggen är nåt som alla mina vänner känner igen, åtminstone de som rest med mig, jag återkommer ständigt till det interna skämtet att vart man än vänder sig i världen så har holländarna redan varit där, de har hunnit före… Det gäller bildligt och bokstavligt. De är ett liberalt och resande folk…

Kommentera

