Ett bröllop, en bra bok, en grill och årets första dopp

Det har varit en helt underbar sommarhelg!

Solen har strålat från en alldeles klar sommarhimmel. Vi har haft 25-26 grader i skuggan i Stockholm och sommaren har gjort sig påmind på olika sätt. I lördags låg jag ett par timmar uppe i Observatorielunden och läste Steven Saylors utmärkta ”A gladiator dies only once”. Det är ännu en härlig bok i Saylors serie ”Roma sub rosa” som är en deckarserie, kan man säga, som utspelar sig i antikens Rom. Just den typ av spännande roman med handling förlagd till historiska miljöer som jag uppskattar så mycket. Huvudpersonen ”Gordianus the Finder” löser olika problem och mysterier som är invävda i det historiska skeendet på ett mycket smart sätt. Det är både stora och små mysterier. Och samspelet mellan huvudpersonerna är mycket träffsäkert och charmigt återgivet, med intressant psykologisering. Saylor är historiker och han skriver bra. Mycket bra. 

Då och då spanade jag ned mot Sveavägen och kunde se årets upplaga av Quarnevalen, nåja, jag hörde i alla fall och kunde se något av det. Och som kom vännen F och satt med mig. Sen vid 16 gick jag ned till Vasakyrkan vid Odenplan och hjälpte vännen Herman att fota i samband med en vigsel, ett bröllop där han var toastmaster. Vasakyrkan är fantastiskt vacker och ljuset var så starkt ned genom kupolen. Bröllopet var mycket stämningsfullt med bl a fin skönsång ur Mozarts Trollflöjten. 

 

Var ute hos min gode vän och träningskompis T vid sjön Orlången idag. Vi sprang ca 5 km i det strålande solskenet under häggarna och jag fick – aj, aj nu igen – känningar av det nu så välkända ”löparknäet” som jag bloggade om i oktober i samband med Hässelbyloppet. Det sticker i i vänsterknäet efter 15 minuters jogg. Jag måste hantera detta, en sjukgymnast kan nog vara lämpliga att besöka. Det känns ju så snopet att jag har så bra ”flås” men att knäna säger ifrån.

Väl åter hemma hos T kom årets första dopp. Det var 13-14 grader i Orlången så det blev ett snabbt dopp; upp och ned. Men faktum kvarstår, jag har badat! Sen grillade vi en massa härligt fräscha tomater, lökar, aubergine, svampar, majs och undertecknat körde kött till det, utskuren biff. Jag gillar både vegetariskt och animaliskt. Grilla är en sommaraktivitet. Min kropp och själ har varit smått chockad under de senaste dagarnas bombardemang av sommarintryck. Men grillandet fick bitarna att falla på plats. Att sitta där med vind i håret, sol i ansiktet och den fantastiska grillade maten att njuta av var himmelskt.

Denna helg summerar sig helt klart till årets första sommarhelg. Vi har fått en försmak av sommaren och jag är glad att jag prioriterade de somriga aktiviteterna när jag var ledig för SMHI har förutspått kraftigt väderomslag. Det blir tid att sitta inne och fixa allt det andra längre fram i veckan. Allt det där andra jag måste göra.

Kommentera

