”A day in the life” väderomslag, svalt och eftertänksamt med Beatles

Väderomslag efter helgen. Temperaturen sjönk 15 grader från söndag till måndag och med ens får jag en helt annan känsla. Svalt och eftertänksamt. Fascinerande hur vädret påverkar mig mentalt.

Plötsligt är luften hög klar och krispig med stark sol. Känslan är med ens nästan september. Friskt, eftertänksamt och svalt. Full av tankar. Starka intryck. Det är mycket som hänt i maj tidigare i mitt liv. Datumen jag nu passerar berättar många minnen, många. Glada och sorgsna. De som känner mig bättre vet att jag har litet av en ”Rainman” i mig. Jag minns. Väldigt mycket. Ibland mer än jag önskar.

Livet passerar spets efter spets denna vår. Intrikata situationer som byggs av många olika delar, skeenden och tillsammans tvingar fram emellanåt pressande sociala skärningspunkter, konflikter. Jag lär mig mycket den här våren. Det är jag tacksam för, trots att mycket av det är jobbigt. Men vad skulle glädjen och solskenet vara värt om jag inte fick smaka på den andra sidan av spektrat?

Såg Beatles eminenta ”A day in the life” på YouTube och det kändes så uttrycksfullt. Jag har haft den i huvudet nu dessa två kalla dagar och nynnat på den oavbrutet. Denna exceptionellt vackra melodi har just den eftertänksamhet som jag känt igår och idag. Jag ser videon med alla de kända ansiktena, här ännu unga, fladdra förbi i en kreativ skön mix.

A day in the life
Marianne Faithful och Mick Jagger vid inspelningen

A day in the life” är en fascinerande skapelse till låt där Lennon och McCartney skrivit varsina delar och låtit ett orkestercrescendo vara bryggan som binder dem samman. Det är på samma gång både lekfullt glatt och vemodigt eftertänksamt. Musiken har så vackra harmonier och var historiskt kreativ och nyskapande när den kom. Själva plattan ”Sgt Pepper” var ju i själva verket ett musikens paradigmskifte som hade ett enormt inflytande på en hel värld.

A day in the life text
J
ohn Lennons kladd till låttexten

Jag har lyssnat på den så många gånger, ibland har den känts nästintill sönderspelad men nu var det längesedan. Och det känns bättre än nånsin. Beatlarna var inne i en fantastisk period av skapande när detta pågick. Precis innan jag föddes. Kul att se en ”musikvideo” som faktiskt är äldre än jag.

Jag småler och tänker. Jag minns att jag köpte Sgt Pepper på vinyl när jag var 19, alltså 1987. Då var det precis 20 år sedan plattan kom och i tidningarna såg man ofta referenser till de klassiska raderna ”it was 20 years ago today…”.

En dag i livet. Nu är det mer än 40 år sedan ”A day in the life” kom till. Nu är det väldigt mycket ”då”. Men idag är en speciell dag, ännu en dag i livet, men en klarare eftertänksam dag. Och det är som att jag äntligen förstått vad de ville säga. Låten talar till mig som om jag hörde den för första gången. Vackert. Det är så vackert… Livet…

Överkursen följer här för den om så önskar i form av en alldeles suveränt välinitierad engelsk blogg om inspelningen av Beatles mästerverk.

Ett svar to “”A day in the life” väderomslag, svalt och eftertänksamt med Beatles”

  1. ”A day in the life” var den som fick mig att lyssna på Beatles en gång i tiden. Underbar liten skapelse. Och nu har jag en dotter döpt efter en Beatleslåt. Liiiite influerad är man ju.😉

Kommentera

