Hobby-terrorister på OKG i Simpevarp?

Hajade till när jag igår på nyheterna hörde om sprängämnen på OKGs område vid Simpevarp där ett av landets största kärnkraftverk är placerat. Jag tänkte förstås på pappa som nyligen pensionerats och tillbringar mycket tid på sitt vackra sommarställe i Misterhults skärgård alldeles nära kraftverket i Simpevarp.

Vad kan detta vara? Två medelålders östgötar, svetsare från Norrköping, födda 1955 och 1964, är misstänkta för att föra in sprängämne på kärnkraftverkets område. Kan de ens ha övervägt att bringa några bomber att detonera inne på området, nära någon av reaktorerna? Det verkar ju helt befängt, helt galet.

Det visar sig också att medlet TATP kan införskaffas på vilken färgaffär som helst. Eller om man nu går in på en skönhetssalong och köper hårblekningsmedel och nagellacksborttagare. Jag misstänker fördomsfullt att svetsarna snarare varit på färgaffären. Kanske skulle de göra nåt hemmagjort fyrverkeri? Jag kan inte tro att de skulle vara bombkastare. Det ska bli intressant att höra fortsättningen kring detta drama.

Många gånger under de senaste 10 åren har jag njutit av friden och harmonin i vackra Misterhults skärgård. Det är vackert som Stockholms skärgård, mellan- och ytterskärgården, men mycket mer folktomt. Det är en underbar plats på Jorden och jag har inte reflekterat särskilt mycket över OKGs (Oskarshamns KraftGrupp) närvaro trots att jag då och då ser de höga skorstenarna från reaktorerna sticka upp vid horisonten.

Ibland är jag också vid själva kraftverket. Jag har nämligen gjort det Ulf Adelsohn i valrörelsen 1985 sade sig vara beredd att göra, bada i kärnkraftverkets kylvatten. Detta varma kylvatten är ”Smålands största älv” och strömmar i flera kraftiga utblås ut i en vik nära OKG i Simpevarp. Det är ett rent äventyrsbad och folk är ofta där och badar. Vattnet är varmt och strömt och mycket härligt och spännande att dyka och simma i. Rekommenderas!

Nej just det, jag är inte orolig  eller rädd för svensk kärnkraftsteknologi. I nuläget upplever jag att det är den bästa och mest miljövänliga energikällan vi har. Åtminstone om man ser till de energikällor som har en reell kapacitet att förse Sverige med energi för att hålla hjulen rullande. Och jag lever som jag lär…

Kommentera

