Robyn och jag och synthluggen

Jag tycker det är väldigt kul att Robyn har så tuff frisyr. Nu återkommer jag till det. Det känns viktigt.

I sammanhanget kan också nämnas att det gläder mig att det går så bra för henne nu. Igen. Och ännu bättre än nånsin tidigare tycker jag. Samarbetena med Kleerup och nu med Teddybears är väldigt rätt och hippt. Teddybears (Sthlm) har alltid tillhört de coolaste, hippaste och trendkänsligaste killar man kan tänka sig. Fattas bara annat med stadig förankring i reklambranschen. Teddybears har jag lyssnat på länge. Och glatt mig åt att de fick med Iggy förstås på den ultimata versionen av ”Punkrocker”. Mer rätt och genreriktigt än så blir det inte.

Men som sagt, nu handlar det om Robyns coola frilla. Kul att hon tagit litet stylingtips från mig. I september 1984 när jag börjat på gymnasiet och lämnat den repressiva hockey-drängfrilla-högstadieskola jag gått på vågade jag göra nåt för tiden väldigt utmanande. Jag klippte mig kort. Jag klippte en klassisk synthfrisyr, inspirerad av Phil Oakey, Vince Clark, Ryuichi Sakamoto, Johan Ekelund och så förstås de några år äldre synthkillarna i plugget; Jeppe och Johan. Den mest klassiska synthfrillan, med lång blond synthlugg.

Vintern 1984/1985 var den kallaste sen ”kriget” och jag vägrade bära mössa för det sabbade frisyren, men luggen växte, jag förfrös vänsterörat och till slut blev det vår och sommar. Och luggen växte ända fram till augusti 1985 när jag kapade den en aning. Luggen lades i en ask och likt en gammal relik försvann den in i det förflutnas töcken.

Och så nu plötsligt den här våren börjar jag se foton på Robyn. Med exakt samma frisyr. Exakt. Ja de tidigast dokumenterade bilderna på henne med denna sjyssta retro-look är från mars 2007. Jag har nu sett en massa trevliga klipp på YouTube från konserter i England och USA under det senaste året. Robyn är coolare än nånsin. Nyligen gjorde hon och Teddybears ”Cobrastyle” på Letterman. Kul!

robyn synthlugg
Robyn 2008


Calle 1985 (”Sakamoto-foto” taget i klassiska synth-fotoautomaten T-Östermalmstorg)


En fantastiskt fin konsertupptagning med ”With every heartbeat” från NYC i februari tidigare i år. Det är ett j-la drag på publiken och det är gott att se en så glad och uttrycksfull artist på scen. Härliga energier. Way to go!


Samma låt, samma tjej i London mars 2007. Kleerup på trummor. Tog med den här också för här syns den nu så omtalade frisyren mycket tydligare. Men sången hörs knappt.

PS:
Happy end! Jag hittade den gamla synthluggen uppe på vinden i den lilla asken när jag flyttade från Kransen december 2005. Denna relik är nu i gott förvar och jag har en idé att ta den till labb nån gång och se vad man ”med nutida teknologi” kan få för info om den 17-åring som en gång levde, andades, våndades, skrattade, dansade och hela tiden, som Robyn på konsertklippen ovan, fick stryka luggen åt sidan…

3 svar to “Robyn och jag och synthluggen”

  1. He he. MMSar en bild av mig själv till din mobil. Jag är brunett, men sedan i måndags ser det verkligen ut som att jag lyssnar på synth. Jag har en bra frisör om man säger så.😉

  2. Mmm….då kan du ha som raggningsreplik: Vill du följa me mej hem och kolla på min gamla lugg??! …Jag kanske nappar!😉

  3. Du pekar på ett intressant alternativt framtida användningsområde för den saliga gamla luggen… Alla sätt är bra utom de dåliga. Det här tror jag är ett bra sätt!

Kommentera

