Nätdejting, vårt nya självhjälpsområde

Jag sitter på Dramatens trappa och väntar i vårsolen och folkvimlet. Tittar på klockan, kisar i motljuset. Det är ännu 1900-talets sol som lyser över mig, det är maj månad i den sista sommaren i det gamla årtusendet. Jag är nyfiken och litet spänd, men inte så mycket. Jag är ju trots allt kraftigt engagerad i personlig utveckling och van att möta människor, ja så tänker jag åtminstone för att peppa mig. Jag ska nämligen väldigt snart möta en människa jag aldrig träffat tidigare. Jag har sett henne på bild, men aldrig på riktigt. Jag står i begrepp att debutera i nätdejting-sammanhang…

Nio år senare är det nu dags för herrn att sticka ut hakan igen och tycka till om en företeelse som under det senaste året slutligen tycks ha exploderat och blivit folklig. Men det är absolut ingen ny företeelse. Nej den var som sagt igång redan för nästan 10 år sen. Enligt wikipedia uppstod nätdejtingen ”runt år 2000” och det är sålunda helt sant.

Jag minns att Bonniers tidiga community-satsning Kvinnor.net hade en dejting-funktion och det var där jag började 1999. Sedan kom Passagen Kontakt (som jag själv var med och beta-testade i o m att jag jobbade där) och sedan SprayDate. Jag fascineras av det jag nu läser och hör om nätdejting och kände mig därför manad att skriva om ämnet.

Jag upplever att det finns viss mystifiering och mytbildning kring nätdejting, på samma sätt som det brukar bli med företeelser som flyttar från den vanliga analoga IRL-verkligheten till den digitala världen på nätet. Saker och ting upplevs i sig då genast som svårare.

I o m att jag jobbat en del med överförande av processer från pappersvärlden till skärmen/nätet har jag fått jobba mycket med människors ovisshet och oro inför det nya mediet. Saker och ting upplevs genast som svårare trots att det i grunden handlar om en företeelse som förekommit så länge som det funnits människor. Hur dejting gick till för 40 000 år sedan bland cro magnon-människorna vet jag förstås inte exakt, men det fanns säkerligen lika mycket blygsel, rädslor blandat med underbara stunder då med. You bet!

Jag minns trots min tilltagande ålder inte förhistorisk tid, men jag minns mycket väl fördatorisk tid och dejting pre-internet. Det var mycket svårare då. Tycker jag. Det är mycket lättare nu. Nätdejting är ett oerhört praktiskt och smart sätt att få kontakt med andra människor, lika eller olika. ”Därom kan jag ge besked, ty jag var med!”

När jag läser om nätdejting nu skrivs det att nätdejting ansågs som töntigt eller konstigt i början. Rent av som att det var nåt skamligt. Det låter som en fördomsfull, konventionell och rädslostyrd uppfattning. Det är inte min uppfattning. Och var det inte då heller. De som tänkte så måste ha suttit med sina fördomar från vanliga kontaktannonser i tidningar, dvs den väl rotade fördomen som säger att det per definition är losers som tvingas sätta in kontaktannonser, sådana som inte klarar av att träffa nån på ”vanligt sätt”.

Snarare var det väl så att ”early adopters” på nätet upptäckte nätdejtingen tidigt och insåg att det var ett ovanligt smart sätt att dejta. Och här är det kul för mig att för ovanlighetens skull konstatera att jag var en riktig early adopter. Det brukar jag inte inte vara.

Det finns ju en del myter kring nätdejting…

1. Det är töntigt och rent av socialt avvikande att nätdejta

2. Jag söker min dubbelgångare, vill ha en perfekt matchning. Hur lyckat är det?

3. Killar på nätet är introverta, tystlåtna och oromantiska; tjejer är utåtriktade, kommunikativa och känslosamma. Har vi hört den förr?

Men trots myter och rädslor och fördomar ger sig nu väldigt många in i nätdejtingen. Det är starka drifter i botten, längtan och behovet att träffa en partner. Då uppstår en efterfrågan om att få hjälp på traven inom ett nytt självhjälpsområde – nätdejting! Det sista året har också många, många böcker i detta nya självhjälpsämne kommit ut.

Och därför ser man nu ofta artiklar i Stockholms gratistidningar om nätdejting, en massa nätdejting-tips och intervjuer med personer (tjejer) som skrivit böcker i ämnet. Här är könsfördelning nämligen tydligt skev. Det är i princip bara tjejer som skriver böcker i ämnet nätdejting och det tycks särskilt vara de i åldrarna 29 – 34 år som känt sig manade. Alla har de goda råd att komma med. Det är bra om de kan hjälpa!

Men jag funderar ibland över målgruppen för dessa böcker. Det är en sak att behöva få hjälp att lära sig rent tekniskt hur det går till att t ex lägga upp en bild i en presentation. Den delen av hjälpen verkar vara riktad till de som har väldigt låg datorvana. Gissningsvis äldre personer. Men om dessa äldre personer sedan också behöver basic-hjälp med att få reda på hur man avslutar en relation, vad man ska prata om på första dejten etc verkar det i mitt tycke konstigt. Jag tror att de kan de här sakerna. Att de lärt sig detta i livets skola, IRL.

Yngre mer ”datorvana” personer behöver nog knappast hjälp att lära sig hur man lägger in bilder och skapar en presentation, men här kan behovet av hjälp med ”den mjuka” sociala kompetensen vara högre.

Jag upplevde själv redan från början att det inte var särskilt svårt att överföra vanlig hyfs, artighet och vett och etikett till nätvärlden. Men det är uppenbarligen något som det finns ett stort behov av att veta mer om. Jag vill inte lägga nån värdering i det. Jag uttrycker här bara min förvåning.

Jo förresten, här kommer ett exempel med en tydlig värdering. Det blir ju litet roligare blogg då också!  Jag hör i sammanhanget ibland uttrycket, ”inget svar är också ett svar”. I mitt tycke är det i grunden lika fel på nätet som IRL. Det är något jag inte kan förstå. En sak är att inte svara på ”oförskämda idiot-mejl”. Men jag skulle aldrig låta en person jag mejlat med eller kanske t o m träffat bli svarslös. Det är ett ”struts-beteende” som bara skapar dåliga och onödiga konsekvenser på längre sikt.

Det är fröet till framtida pinsamma och framför allt onödiga genanta situationer, av typen ”hjälp nu måste jag gömma mig för där borta sitter någon som jag skäms inför”. Ett tydligt rakt svar, om inte ”face to face” så åtminstone skriftligt, är ett enkelt sätt att visa respekt. Är man för skraj för det bör man inte ägna sig åt nätdejting utan istället lägga litet tid på personlig utveckling. Som att ta tag i de riktiga underliggande problemen.

För i grunden handlar det förstås om rädslor och konventionsbundet beteende. Människor väljer hellre att undvika ett litet obehag i nuet när konsekvensen är att exponera sig för ett väldigt onödigt bestående obehag, skam och dåligt samvete i framtiden. Det verkar så himla onödigt.

Nåväl, att självhjälpsböckerna i denna genre nu poppar upp som svampar ur jorden beror förstås på att människor överlag gärna vill veta vad som är norm, vad som är normalt och vad som är onormalt. För hu och ack och ve så läskigt att vara annorlunda! Människor vill överlag bli omtyckta. Och det blir man ju om man ställer sig mitt i flocken…

Jag har här två personliga tips på gratis info i ämnet. Jag börjar känna mig litet inte bara som synth-farfar utan även Internet-farfar. Det här med gratisinfo är litet av Internets ursprungsidé från 90-talet.

Det ena surftipset är något så ovanligt som en kille som tipsar om nätdejting och redan 2002 la upp en enkel sida med rationella, kanske typiskt manligt effektiva tips och förslag. Litet drastiskt skrivet här och var, men jag drog på munnen flera gånger när jag läste:
http://64.233.183.104/search?q=cache:BqWCg1meozEJ:www.rakapuckar.com/web/onlinedejt.htm+n%C3%A4tdejting&hl=sv&ct=clnk&cd=2&gl=se

Det andra är en rapp, rak och enkel sida med bra och vettiga tips från IDG:
http://www.idg.se/2.1085/1.151607

Och hur gick det på den där dejten i det förra årtusendet? Jo tack, riktigt bra får jag lova att säga. Åtminstone inledningsvis. Men det är en annan historia…

Kommentera

