Det är som i hissbranschen – från Obama till Gustafsson-land

Jo… Upp och ned förstås! BAH! Jag älskar den super-plattityden, men den beskriver egentligen situationen den här våren ganska bra. Så har den varit. Men det känns att det går åt rätt håll, i alla avseenden. Hissen är på väg upp nu i juni!

Bara några rader här i junivärmen. Lägenheten doftar av nytvättade kläder som hänger litet över allt. Utanför svävar närmare 10 luftballonger över stan. Det röda skimret hänger längs med hela västerhorisonten när solen drar sig västerut och lämnar oss här i Sverige. Det är mycket vackert. Det är en mycket behaglig kväll. Jag kommer att vara ledig imorgon och på fredag och står i begrepp att resa bort. Det är alltid en speciell känsla kvällen före en resa, särskilt en flygresa. Ni som bemödat er om att följa min blogg har fått många prov på det. Den här gången flyger jag inte längre än till Halmstad. Men det är inte så illa det! En underbar sommarstad!

Det både känns mentalt och syns i besöksstatistiken att sommarvärmen påverkar surfbeteendet. Jag har också lovat mig själv att lägga mindre tid framför skärmen när det är så här. Därför kommer det bli färre och kortare bloggar i sommar.

Jag gläds åt nyheterna idag att Barack Obama kommer att bli demokraternas presidentkandidat. Jag hoppas och tror att han kommer att slå McCain och börja driva en inrikespolitik som är bra för USA, men framförallt också en utrikespolitik som är bra för hela världen.

obama_change_x_framed__poster
Obama – Time for change!

Jag förfasar mig över nyheterna från Österrike att monstret från Amstetten, Josef Fritzl, fått över tvåhundra kärleksbrev. Precis som vår egen finske värsting Juha Valjakala, barnamördaren från Åmsele. Det gör mig olustig att försöka förstå hur de fungerar som skriver kärleksbrev till den typen av adressater.

Såg Metros rubriker imorse om nätdejtaren som torterat sina offer. Precis som jag bloggade för några dagar sedan är det nu väldigt tydligt at nätdejting blivit något oerhört folkligt. Nu så folkligt att det med jämna mellanrum dyker upp löpsedlarna. Ett nytt ämne att skrämma folk att läsa.

Jag har också nyligen shoppat loss igen rejält på nätet och beställt ett antal plattor, bl a Eric Gadds nya som släpps 11 juni, Jose Gonzalez och Kleerup. Det blir intressant. Så även de tre första böckerna i Stephen Kings storslagna (säger mina vänner) ”Dark Tower”-serie samt likaledes omtalade Eckhart Tolles ”The Power of now” och Byron Katies ”Loving what is: 4 questions that can change your life”. Och så några fler böcker. Men de är hemliga för de ska bli presenter!

Däremot fortarande ännu ingen beställning av den mycket länge efterlängtade fjärde delen i GRR Martins serie ”A song of Ice and Fire”. Det dröjer…


Äntligen dags att stifta bekantskap med Stephen Kings omtalade ”Dark Tower”-serie

Och så Gustafsson. Herr Gustafsson själv. Under 80- och 90-talen läste jag oerhört mycket Lars Gustafsson, både poesi och prosa. På senare år har det inte blivit lika mycket. Men nu har precis ”Dekanen” från 2003 nått mig. Det är den första av mina beställda böcker som hinner fram. Det känns bra.

”Känslor vi känner.

Känslor vi bara känner oss

skyldiga

att känna.” (Ur Stenkista, 1994)

Gustafsson får mig också alltid att tänka på Västmanland, Gustafsson-land vid sjön Åmänningen, Väster Våla, Virsbo, Engelsberg, Västerfärnebo, Hörendesjön, Ramnäs, Lilla och Stora Nadden och alla de speciella platser vi läsare så ofta får så kärleksfullt beskrivna i hans böcker.

Hörendesjön LG
Lars Gustafsson vid Hörendesjön i hjärtat av Västmanland

Direkt när jag börjar läsa känner jag och påminns om varför jag tycker så mycket om det Gustafsson skriver. Jag känner igen tonen och eftersom jag ofta gått på hans uppläsningar när nya diktsamlingar publicerats, vet jag precis hur han låter. Det känns tryggt att höra hans röst igen. Det är mycket stämningsfullt och har den där ständiga poetiska, lätt gåtfulla undertonen som genast griper tag i mig…

”Tiden går. Det är sant: tiden går.”

 

Ett svar to “Det är som i hissbranschen – från Obama till Gustafsson-land”

  1. Bered dig på en sjusärdeles resa med The Gunslinger. Du kommer få besöka en underbar värld. Ett tips bara… Ha del fyra i beredskap, för del tre har en cliffhanger utan dess like.😉 Mr Data började i del tre (fast på svenska) idag. Du kommer inte ångra att du läser Dark Tower. Välkommen till Följeslagarna.🙂

Kommentera

