Midsommar, definitionen av dumhet, m.m.

Det är sommar nu, så mina mer ambitiösa långa temabloggar lyser för tillfället med sin frånvaro. Bloggar inte så jätteflitigt heller just nu. Bättre vara ute så här års. Nåväl, här kommer en liten update.

Såja, det var Midsommar det. Och det var mest sol hela tiden. Jag uppehöll mig i Tyresö slottspark (med gamla goda vännen S med familj) på dagen i strålande sol och fick se midsommarstången resas, dansas kring medan sillen, nubben, den kokta potatisen och jordgubbarna intogs i det gröna. Busade litet med vännernas barn. Sen låg jag en härlig stund och vilade i eftermiddagssolen. Nej jag orkade inte vara med och dansa i år. Somnade visst en liten stund också. Skönt.


Mina svenska jordgubbar med grädde!

Så jag missade nästan bussen som sedan skulle ta mig i riktning Orlången och lugna fina Vidja. Där tillbringade jag kvällen med vännerna T och E. Härlig midsommarmiddag, solregn (härligt eftersom det upplevdes inifrån matsalen) och så bastubad i den nya vedelade bastun nere vid sjökanten. Bastubad kombinerat med nightswimming a la R.E.M. är en fantastisk upplevelse. Himlen liknade Lapin Kulta-reklamen eller en broschyr för Sverige är fantastiskt.


Wonderful Vidja by night!

På natten sov jag och E nere i det kombinerade båtshuset-bastun med vågorna kluckande utanför. Ljuvligt. Härligt. Gudomligt. Vilken fin och skön Midsommarafton. Tankfull var den också. Har haft anledning att fundera över ett och annat arrangemang i mitt liv också. Hade litet föraningar, som efter helgen skulle komma att infrias, ja det är det som har med dumheten att göra.

Apropå Midsommar. Tänk för ett år sedan firade jag Midsommar med en från Denver influgen amerikansk flickvän. Det såg väldigt bra ut just de där första dagarna av hennes vistelse. Ja det var ju i praktiken bestämt att vi skulle flytta ihop. Sen sprack dock bubblan och skimret avtog. Men vilket äventyr! Återbesöket i Denver i september-oktober var en härlig upplevelse. Rätt beslut.

Resten av helgen låg jag lågt hemma och ägnade mig åt jogging, situps och armhävningar och mer funderande över något som verkar vara på väg att bli en ”återkommande dumhet”. Och så kom min Amazon-beställning efter helgen: Eckhart Tolle, Byron Katie, de tre första delarna i Stephen Kings ”Black Tower”-serie och så böckerna som E ska få i present som jag inte kan berätta vilka de är. Eftersom jag vet att hon läser bloggen ibland. 

Sen kommer vi till konsekvenserna av ett tidigare felaktigt beslut i år. För efter helgen kom också bekräftelsen på det jag anat. Så är det bekräftat att jag varit dum igen. Jag har gjort nånting jag erfarenhetsmässigt vet slutar i problem, eller nåja, besvikelse. Jag blir så trött på mig själv i de fall där jag upprepar samma förlustkoncept gång på gång. Det händer lyckligtvis inte så ofta, men nu har det hänt igen. Det är ju just det som är defintionen av dumhet, att upprepa samma handling gång på gång och förvänta sig ett nytt resultat. Ni som läser det här har redan vid det här laget räknat ut att det handlar om en relation det inte blev nåt med. Taffligt slut.

Jag är i skrivande stund besviken på personen i fråga, men har egentligen bara mig själv att skylla. Som Orup konstaterade redan för 20 år sedan betydde hon trubbel och jag borde ha vetat bättre och  sprungit därifrån med en gång, etc. Det gör jag nästa gång. Nu räcker det.

Den första gången jag såg henne jag tänkte, hon betyder trubbel… osv”


Orup: Trubbel-singeln från 1988. Jodå, köpte den när det begav sig.
En klassiker, inte utan poänger i mitt liv.

Ett svar to “Midsommar, definitionen av dumhet, m.m.”

  1. Jamen gissa om den singeln står i min samling också.😉

Kommentera

