Om sommar för mig och ett hus vid havet

Ja det blir allt längre mellan inläggen här nu. Och det känns bra att jag distanserar mig mer och mer från datorn. Nu kommer egentligen det stora breaket för månaden som ligger framför mig är full av resor kors och tvärs, möten med gamla och nya vänner. Sommar för mig. Sommaren 2008 börjar nu på allvar. Och jag ska möta den med öppna sinnen.

Ängsbackafestival, Skåne/Österlen, Halland, mer Småland. Ja det är sommar för mig. Stränder, havshorisont. Svensk sommar. Sommarkvällar på Jorden. Kanske är just kvällarna det allra vackraste. När solens varmaste ljus färgar hela skeendet och vinden vilar, håller andan som den ofta gör på kvällarna. Allt står still. Då är det överjordiskt vackert.  Och ja, det kan också fortfarande vara känslan på ett dansgolv eller en uteservering inne i stan. En solblekt och solbränd känsla. Sommar för mig. En varm känsla. Hansson De Wolfes rader når mig:

”Frågan om lyx är en känsla, lyx är en nyans. Lyx är en dag på rymmen med alla sinnen öppna för en romans, jag lovar dig, den finns där någonstans. Lyx är en kyss på kinden, ett ord i vinden som får ett hjärta att slå, jag lovar dig, det händer då och då…”

Men sommar behöver inte vara helt konventionellt för mig heller. Sommar kan också vara den där tystnaden och stillheten i mammas sommartomma lägenhet när jag går runt där och vattnar blommorna. Vita lakan över möblerna i vardagsrummet. Fotona på mig och min bror från tidigt 70-tal inne i arbetsrummet. Barnets öppna ögon möter mig ansikte mot ansikte 35 år senare. Vad gjorde du med ditt liv? Jag brukar avsluta besöken med några minuters meditation på det varma, sköna klinkersgolvet inne i badrummet. Bara ligga där en stund. Mmmm… Sommar för mig. Det är så tyst i mammas hus om sommaren.

Just nu är jag i grunden väldigt nöjd med mig själv. Good for me! Jag har nått de mål jag satt upp för våren. De mål som klarnade under ”40-timeouten” i Thailand i februari. Jag har sökt och fått just den typ av nytt jobb jag önskade mig. Jag har hittat den typ av träning och STRETCHING som gör att min kropp kan fortsätta orka träna, växa och må bra.

Jag har också med viss möda avslutat en relation som jag visste inte hade framtiden för sig. Smärtsamt, ja. Det är svårt att få det perfekt, att gå i takt. I min värld håller båda i taktpinnen när de sista takterna klingar ut. Det är svårt, jag vet.  Men just så vill jag ha det. Det är respekt i min värld. Respekt för en medmänniska som delat min väg, mitt liv för en tid.

Jag har också gått igenom förändringar i mitt sociala samspel med vännerna där jag tvingats acceptera att saker och ting förändras och ibland inte som jag kanske önskat. Ny tid – nytt liv. Min självbild förändras och jag måste hitta nya vägar. Det har varit en jobbig vår med periodvisa känslor av utanförskap. Men det är över nu. Jag går vidare. Jag är stolt över mig själv. Det är bra.

I helgen var jag hos pappa på sommarstället i den småländska skärgården och fick se en plats som jag nog väntat på i närmare 22 år. Nu är det underverket nästan helt klart… ”Ett hus vid havet”. Ett båtshus och en bastu med dykdjup direkt vid bryggan. Ja, som Pripps-reklamen ni vet, men på riktigt. Och med riktigt bra musik som soundtrack… Vilken utsikt. En plats med känsla av ande och djup. En spirituell plats. Vilken harmoni.


Sommar för mig

Ett hus vid havet. Det var nog när jag i freestylen på Klövholmen i Stockholms skärgård, juni 1986 hörde Marie Fredrikssons vackra acapella-låt med samma namn som drömmen föddes. Det var när jag låg på den uppblåsta luftmadrassen på golvet i min farbror Björns båtshus i Stockholms skärgård och höll på att somna till ljudet av Kanholmsfjärdens vågor som drömmen föddes inom mig. Nu är den sann. The law of attraction… Den fungerar!
http://www.thesecret.se/


Marie Fredriksson: ”Ett hus vid havet”, från plattan ”Den sjunde vågen”, 1986

Kommentera

