”Inte redo för Chrysanthemum…”

Svensexan i lördags måste betecknas som en succé! Vår tappre från Sydney influgne blivande brudgum tog sig igenom alla utmaningar (och en del av dem var rejäla) och höll igång ända till 22.00 på kvällen. Då somnade han slutligen in med ett leende på sina läppar på bänken i omklädningsrummet i Domaruddens bastu vid en vacker insjö i Åkersberga. Vilken hjälte! Med en 24-timmars flygresa i benen var detta en anmärkningsvärd prestation.

I bilen på väg hem när vi irrade mellan Åkersberga, Täby Kyrkby, Rotebro och Rotsunda (Kan nån förklara varför Stockholms norra förorter är så rörigt skyltade?) efter svensexan tvingades jag inse att halsontet var på allvar. Vi åkte och åkte, men kom liksom aldrig fram. Jag huttrade i frossa och konstaterade att jag hade rejäl feber när jag kom hem. Har nu legat lågt hemma i ett par dagar och påminns om hur jobbigt det är att vara sjuk när det är varmt och kvalmigt. En klibbig känsla. Förhoppningsvis är det snart över.

Just nu känns det litet jobbigt rent fysiskt. Rötmånadskvalmet är över oss igen och nere från ”nya riksgropen” i Liljeholmen slamrar och smäller det i ett. Sprängningarna som nu görs är små och märks inte så mycket längre. Det gjuts betong. Sakta men säkert formas ett cementgolv nere i gropen. De jobbar sju dagar i veckan.

Arbetena i vårt hus börjar också vid 7 på mornarna. Vinkelslipar och borrar träder i aktion. Och jag som ligger där med halsontet från helvetet och svettas trots öppen dörr väcks igen i ottan. Det är verkligen svårt att sova ordentligt här just nu. Önskar jag var ute vid havet.

På kontots plussida just nu är kontakten med A i Skåne. Mycket givande och trevligt. Det ska bli väldigt intressant att träffas igen.

Positiva vibbar kommer också från anrika Thoréns-vinylspelaren som senaste dagarna fått jobba litet igen med några väl valda vax från när det begav sig. Åter är Hansson de Wolfe United på tapeten. Åter är det fantastiska ”Container”-plattan från 84 som haft något att säga mig. Jag är väldigt imponerad av den här plattan, både texter och musik. Lorne de Wolfe och Dick Hansson hade nåt fantastiskt på gång där. Den här plattan innehåller några riktigt poetiskt intelligenta texter som berör livsviktiga frågor i ordets mest angelägna betydelse, texter som bärs fram av några utmärkta melodier, suggestiva stämningar och en kristallklart producerad ljudbild. Känns nästan digital.

Jag tycker det är uppriktigt synd att de inte längre spelar tillsammans. För nu är det länge sen. I själva verket är det 23 år sedan gruppens senaste platta kom. Men här är ännu ett exempel på bra 80-talsmusik.

HdWU Container 1984
Hansson de Wolfe United: ”Container”, LP från 1984

Liksom av mig tidigare här i bloggen citerade ”Lyx” från samma platta, har ”Chrysanthemum (yet not RFC)” (just det för undertiteln är skriven på engelska och de stavar blommans namn på just det viset) en suggestiv text till ett oerhört tjusigt stycke musik.

Det låter litet gnälligt här idag. Jag vet. Men nej, jag är inte färdig. Inte än. Därför detta musikval.

”Inte redo för Chrysanthemum
Jag sa inte färdig ännu på en stund
Inte färdig att lägga ned min kropp
Inte färdig än att ge opp

Jag är inte är redo för Chrysanthemum
Inte färdig ännu för John Blund

Jag är inte redo för Chrysanthemum
Jag söker ännu mitt existensmaximum…”


Låten ”Chrysanthemum” är så exklusiv att den inte finns någonstans på nätet. Den fanns på Youtube men är nu borttagen. Den finns inte på Spotify heller. Den har helt enkelt inte getts ut på CD. Men 43 minuter och 15 sekunder in i denna sanslösa mix finns den faktiskt. Lyssna på den! Den är utsökt.

5 svar to “”Inte redo för Chrysanthemum…””

  1. Hej Calle! Trist att du är sjuk men jag hoppas du mår bättre snart! Krya på dig! Kram

  2. Tack min vän! Vad fint att få en hälsning från dig här! Ja jag ska bli frisk snabbt. Tänker på dig och hoppas att allt är bra i alla avseenden för dig.
    Kram!

  3. Tack så mycket! Allt är bara bra med mig men jag längtar verkligen efter semester nu. Bara denna veckan kvar nu! Sen bär det av till Riga i några dagar. Det ska bli underbart!
    Kram!

  4. Det är något otroligt tilltalande med de textraderna!

Kommentera

