Om lugnet i kinesiska trädgården vid Östasiatiska muséet

Igår besökte jag Stockholms vackra Östasiatiska museum. Ett skönt andningshål och smultronställe i den stora staden. Där har man nu inrett en kinesisk trädgård – ett under av smakfullhet och balans –  skyddad från omvärldens vindar och blickar. En mycket harmonisk plats med intressanta växter, sorlet från vattnet, loja karpar som simmar rofyllt, broar över vattenytorna, skuggor, mångskiftande stenläggning, månportarna i den omgärdande muren och så den lilla kinesiska paviljongen. Det var skönt att sitta där en stund och tänka.

B_pagod_004

Jag tänkte på allt möjligt. Veckan har minst sagt varit händelserik. Tänk att man kan få så många starka intryck på en vecka… En av de mindre viktiga sakerna var att jag bestämde mig för att inte springa Midnattsloppet på lördag. Min kiropraktor A hade avrått mig från att göra det i år eftersom knät krånglade igen i veckan efter bara 15 minuters lätt jogg. Men så hörde en kompis av sig och berättade att han skulle springa, efter inspiration från mig.

Hmm… Jag ändrade mig då och försökte genast boka in mig själv. ”Jodå, en mil kan jag alltid kuta även om det gör litet ont…”. Men bokningen via nätet verkade stängd. Jag har nu ringt i två dagar flera gånger, men inte kommit fram. Nej det är inte meningen i år. Nej jag måste ta tag i det där på ett grundligare sett. Min Midnattsloppssvit bryts nu, tyvärr. Men det är ingen katastrof. Det kan hända värre saker i livet.

Jag har tänkt på det flera gånger i veckan, hur oerhört trött jag är på trängseln, knuffandet och stressen i lokaltrafiken här i stan. Kanske är det därför jag njuter så mycket när jag kommer till en liten kinesisk trädgård en torsdag i augusti och finner en plats att vila på?

PS: Den kinesiska trädgården på Skeppsholmen vid Östasiatiska kommer att finnas kvar till 14 september. Tyvärr är den inte permanent, vilket jag först trodde.

PPS: Idag 15 augusti är det prick ett år sedan jag till slut började blogga… Det var den där bloggen om belgiska Telex klassiska framträdande på Eurovion song contest 1980. 1-årsjubileum idag således för mitt bloggande. Det har blivit över 130 bloggar på ett år, många av dem ganska långa (vilket en och annan läsare säkerligen noterat). Det har varit spännande. Kanske blir det inte lika mycket och lika långt under året som kommer. Men det fortsätter, var så säker!

2 svar to “Om lugnet i kinesiska trädgården vid Östasiatiska muséet”

  1. Jag och en kompis gick dit igår för att titta på den. Och så var den borta…

  2. Ja, precis som jag skrev i bloggen så var trädgården av nån svårförståelig anledning tidsbegränsad fram till 14 september… Så synd!

Kommentera

