”The Dark Tower” – kommer Roland till sitt mörka torn?

Igår eftermiddag, fredagen den 10 oktober hände det sig när jag steg av pendeltåget vid Karlbergs Station, på väg till vännen F i Ängby, Bromma för en middag. Precis innan jag reste mig upp för att stiga av hade jag  läst ut den sjunde och sista delen av Stephen Kings ”Dark Tower”-serie. Den sista delen heter passande nog ”The Dark Tower”.

Historien om Roland Deschain av Gilead och hans vänner Susannah Dean, Eddie Dean, Jake Chambers, Fader Callahan och billybumblaren (en sorts talande hund) Oy och deras långa sökande efter det Mörka Tornet är en mäktigt episk fantasyberättelse i sju fullskrivna romaner som utkommit mellan 1982 och 2004. Stephen Kings inspiration är en märklig mix av Tolkiens sagovärld och Sergio Leones spaghetti-western filmer. Huvudpersonen Roland Deschain har lånat många drag av Clint Eastwoods rollfigur i dessa filmer.

Det är en tydligt amerikansk fantasy-berättelse och jag hade inledningsvis litet svårt för den starka amerikanska ”1800-tals vilda västernmiljön”. Så ska inte fantasy vara tyckte jag. Jag som är mer van vid en anglosaxisk medeltida miljö och känsla. Det är riktig fantasy för mig! Den riktiga fantasifulla fascinerande stämningen ville liksom inte riktigt infinna sig i början av läsningen.

Men det tog sig efter tiden och jag är nu glad att jag fortsatte läsa och fick chansen att blicka in i de nya världar och nya miljöer som King skapat i denna serie. Mycket av den utspelar sig ju också i vår värld, i USA då närmare bestämt. Första delen ”The Gunslinger” skrev Stephen King redan ca 1970, men manuskriptet blev liggande i mer än 10 år innan han bestämde sig för att ge ut det.

Sedan dess har han jobbat stötvis av och till med detta sitt ”magnum opus”. Här finns också många, många kopplingar till andra King-böcker och fantastiskt spelar författaren själv en roll i böckerna när fantasins värld och vår verklighet kraschar in i varandra och smälter samman. Det är många fascinerande språng mellan olika världar och verkligheter, tidsresor som görs i böckerna. Här tycker jag King lyckas väldigt bra med sina många tankeväckande ”what if”-situationer som uppstår. Stephen King råkade ju ut för en allvarlig bilolycka där han blev påkörd under en promenad i juni 1999 och detta väver han in i berättelsen på ett snillrikt sätt. Fantasi och verklighet flyter samman på ett sätt jag aldrig upplevt i något annat litterärt sammanhang.

Det är också efter olyckan, som han sakta återhämtade sig ifrån, som han bestämde sig för att skriva klar berättelsen. Det blev tre böcker på ett par år och så 2004 var så berättelsen slutligen klar, 35 år efter att han började skriva den. King hade också under 90-talet fått brev från dödssjuka människor och dödsdömda fångar som hade en sista önskan till honom: ”berätta hur det går för Roland och hans vänner i deras sökande efter det Mörka Tornet…”

Och hur gick det då? Kom Roland till slut fram till sitt torn efter alla tusentals mil och otaliga år av resor genom många världar? Och hur gick det för hans vänner? Det ska jag naturligtvis inte avslöja här, utan bara konstatera att slutet är perfekt. Det kunde inte sluta på ett mer symmetriskt perfekt sätt.

2 svar to “”The Dark Tower” – kommer Roland till sitt mörka torn?”

  1. Grät du? Jag skvalde. Båda gångerna jag har läst serien. Tredje gången väntar jag med tills alla är utgivna på svenska. De 5 första står i bokhyllan och väntar…

  2. Jodå jag var ganska rörd när jag läste slutet. Dock satt jag på pendeltåget så jag fick samla mig hyfsat snabbt… Jag har ju läst hela serien genom på engelska, utom ”Magiker och glas” som blev läst på svenska eftersom jag råkade befinna mig nere i Ystad då och de inte hade den engelska. Jag lär köpa böckerna även på svenska. Mycket intressant läsning!

Kommentera

