Dubbel inplastning nära

När jag kom hem sent igår på torsdagskvällen hade det hänt nåt märkligt. Det såg ut som att det satt galler framför vardagsrumsfönstret…

Byggställningen på baksidan av huset hade nått hela vägen upp till mina fönster. Plasten sitter inte där än, men ställningen är på plats. Jag hade hoppats att de skulle göra klart på framsidan innan de plastade in även baksidan. Dubbel inplastning är inte något jag ser fram emot.

Min lägenhet lever väldigt mycket på utsikten in mot stan. Stänger man av den fullständigt börjar det likna den gamla i Kransen, ja eller som en extrem version av den. Ingen utsikt, fullständig insyn. Och här finns inga persienner att dra ned. Det känns som att bo i ett akvarium här nu. Jag har utvecklat en stark sympati för akvariefiskar.

Å andra sidan ser jag väldigt mycket fram emot att få en uppfräschad fasad, ny balkong och förhoppningsvis även en ny och betydligt angenämare färg på fasaden. Men det beror ju hur det går med överklagandet av vårt bygglov… En ”skönande” boende i grannföreningen har ju överklagat vårt bygglov att efter 45 gråa år på Nybohov få måla om fasaden (känd som ”Berlinmuren” i folkmun, i en varmare) rödbrun nyans. En nyans som godkänts av en arkitekt som var med och ritade husen en gång. Det var en av de färger man ursprungligen valde mellan.

Så har jag otur får föreningen måla om fasaden en gång till när den nuvarande renoveringen väl är klar. Hmmm… Det skulle jag tycka var olyckligt – och onödigt. Ett skrämmande exempel på extremt minoritetsvälde. Mer om detta en annan gång.

Kommentera

