President Obama; förändring som är bra för USA och bra för världen

Jag vaknade upp imorse och gick bort till dörren för att kolla in morgontidningen… Inget där. Inget var ännu klart när den gick i tryck.

Men när jag slår på TVn står det omedelbart klart… Jublande människor på Obamas valvaka i en park i Chicago. Barack Obama har verkligen blivit president i USA! Ingen ”Bradley-effekt” har kunnat stoppa honom. Och det är en klar seger. Det är helt fantastiskt!

barack-obama-1

Jag står där i min gamla röda, ärvda morgonrock med fjärrkontrollen i handen i gryningsdunklet i mitt vardagsrum och hajar till. Vem som än vunnit detta historiska val hade det inneburit en positiv förändring för USA. En efterlängtad och välbehövlig förändring. Nu har väljarna i USA sagt sitt och det känns som en stor lättnad att Obamas seger är så tydlig, så oomtvistlig. Detta är ett historiskt ögonblick för USA, ett historiskt ögonblick för världen.

Jag tror dessutom att det, totalt sett, för USA och för hela världen, var det bästa som kunde hända. Det här är förändring som inte bara är efterlängtad efter 8 år med en president som fått USAs anseende att försämras i världen, som distanserat USA från resten av världen, som fått USA att tappa ledarskapet och bildlikt krympa, moraliskt sett. Det är förändring som är efterlängtad av en majoritet av väljarna i USA och, tror jag, helt säkert av en majoritet av världens befolkning. Det är en oerhört positiv förändring. Därför måste jag säga att jag är otroligt glad nu på morgonen. Rätt man vann!

Ett svar to “President Obama; förändring som är bra för USA och bra för världen”

  1. Yesssss!!!!😀

Kommentera

