Nyckelpiga på besök

Satt imorse och spelade in en mix med Thomas Di Leva till en vän. En bunt med plattor på bordet och en massa trevliga associationer och fina minnen i sinnet. Leenden kom och gick i mitt ansikte som molnskuggor över fälten. Så mycket bra musik, så många bra texter. Men det var egentligen inte det jag tänkte berätta nu.

När jag gick bort till fönstret såg att an liten tvåprickig nyckelpiga hade krupit in mellan fönsterhalvorna och satt och försökte värma sig på det inre fönstret. Jag blåste litet varm luft mot fönstret. Och nyckelpigan började röra på sig. Det är kallt ute nu så jag förstår att den fryser.

Det här kändes inte bra. Jag öppnade fönstret och öppnade fönsterhalvorna. Nyckelpigan klättrade upp på mitt finger och fick följa med in till största svärdsliljan i vardagsrummet. Där blev hon (?) landsatt och kröp snart upp längs med stjälkarna. Undrar just om man kan få honom att övervintra och klara sig? Eller är det så att det är naturens mening att nyckelpigor ska frysa ihjäl nu? Att de är ettåriga? Vet ej, än.

Gick tillbaka till datorn och mixade litet mer Di Leva. Det kändes passande i situationen. När jag kom tillbaka till blomman i vardagsrummet var nyckelpigan inte längre kvar. Undrar just var min nya rumskompis tog vägen? Jag får kanske anledning att återkomma till den frågan.

3 svar to “Nyckelpiga på besök”

  1. Det blir till att odla bladlöss och få den att trivas!

  2. Hej! Satt och sökte på Kjell Hansson och hamnade på din blogg, du skrev ett inlägg om honom i mars tror jag? vet du vad han gör idag? Lever han? Älskar låten ”Mer än bara över natten”! Skulle va kul å veta mer om hon.. //Malin

  3. Vad kul att du hittat nåt du tyckte var intressant i bloggen. Det är just därför jag bloggar och jag blir lika glad varje gång en sån här sak händer. Det är festligt tycker jag att det är så många som söker på Kjell Hansson. Jag kan se det i bloggstatistiken här att det varje vecka är flera som söker på just hans namn och hittar min blogg från i våras. Det var uppenbarligen fler än jag som fortfarande minns och är nyfikna på denne doldis. Jag vet inte själv vad han gör och var han finns idag, men jag känner någon som med stor sannolikhet gör det. Jag får återkomma om det…

Kommentera

