Reeperbahn-boxen – en viktig musikkulturell angelägenhet!

För ungefär ett år sedan bloggade jag om det gudabenådade svenska rockbandet Reeperbahn. Det handlade om min stora glädje över beskedet att deras samlade verk plus litet filmer från spelningar skulle återutges på CD samt DVD och presenteras för oss lyssnare i en särskild box. ”Reeperbahn-boxen”. Men sen kom det av sig.
https://japetus.wordpress.com/2007/10/26/ni-roar-mig-reeperbahn-aterutger-rubbet/

Höst, blev vinter och vår. Jag fick genom mina kontakter höra att boxen troligen skulle släppas efter sommaren. Det blev inte heller så. Nu är det senhöst och jag har nyligen fått höra att skivbolaget Universal Music, ”världens största skivbolag”, valt att ”lägga boxen på is”. De tvekar. Det måste handla om att de inte tror att de kan göra nån vinst. Det är förjävligt rent ut sagt. Och jag tror verkligen att de har fel när de inte räknar med att kunna räkna hem den här satsningen. 

Reeperbahn är ett stycke svensk modern musikhistoria och något av det mest inflytelserika och ”viktiga” som hände inom den svenska rocken på 80-talet. Det är många som gärna skulle vilja köpa den här boxen, som inte är intresserade av att göra upphovsrättsintrång och ladda ned från Pirate Bay. Nej, det här är nåt annat. Det här är nåt som målgruppen vill ha att kunna plocka fram och titta på, läsa om och framför allt lyssna på. ”Genom sig själv känner man andra”, jodå jag sitter mitt i målgruppen, men det är mer än gissningar.

Därför har jag nu skrivit direkt till skivbolaget Universal Music ABs svenska VD och utvecklat mina tankar kring detta. Jag kan också se att just den blogg jag skrev om Reeperbahn är den mest lästa av alla de ca 160 jag hittills hunnit skriva. Nästan varje dag är det någon som googlar och hittar den och det är förstås mycket trevligt och smickrande för mig att se. Men så handlar det också om Reeperbahn. Det är bandet som ska känna sig smickrade och stolta, så här snart 25 år sedan efter att de la av. 

Boxen är viktig. Det här är viktigt. J-ligt viktigt. Så nu är det bara att hålla tummarna för att VD på Universal ska inse vilken musikkulturell skatt han sitter på. Jag har nu i alla fall påmint honom om detta… 


Reeperbahn, när det begav sig 1982…

Annonser

130 svar to “Reeperbahn-boxen – en viktig musikkulturell angelägenhet!”

  1. Patrik Cassenac Says:

    Detta var verkligen dåliga nyheter min vän, riktigt dåliga nyheter. Fan som jag längtat efter boxen sen jag fick nys om denna. Vad är vinsten Universal, att sälja 50.000 ex eller att göra en riktig kulturgärning?
    Och sedan tror jag nog att boxen skulle sälja vad som behövs. Vad fan jag känner ju, låt mig räkna, Pk, Jocke, Nicke, Henning, Benny, Tommy och Jimmy (mycket Y där, bara kriminella? 😉 *s*) som garanterat kommer köpa boxen. Och det är ju bara några av alla dessa Reeperbahn dudes där ute. En usel grå dag blev ännu gråare…

    Hör av dig Calle!

    / Patrik

    /Patrik

  2. Per Jensell Says:

    Vilken skandal! Hade hoppats på boxen till jul så man hade ett par julklappar fixade. Skandal var ordet!

  3. Benny Holmberg Says:

    Det hela låter sorgligt. Reeperbahn är ett av få band som håller än idag. Begåvning brukar det kallas. Det har alltid vilat ett skimmer över den kvalitet bandet stod för. Personligen hade en box varit klockren för undertecknad. Det handlar om en kulturgärning men uppenbarligen lever vi i ett tidevarv där ekonomisk vinning alltid går före den kulturella dylika. Hoppas nu verkligen att någon kommer till skott. Kanske ett litet bidrag från staten nu i dessa tider då kapitalet ändå skakar i sina grundvalar. Tidlöshet slår alltid trend. Rock on !

  4. Vaxholmare Says:

    Skandal!
    Jag som lovat att upplysa
    dom trasiga indiebarnen om
    historia,ursprung och kulturarv.
    Det finns ju fortfarande några 40+ som är villiga att pynta
    för att föra budskapet vidare.
    Trodde i min enfald att det hos dom initierade fanns en baskunskap, men 20 åringarna vet inte vad jag talar om, med lite upplysning skulle dom
    bygga altare. ”Tidlöshet slår alltid trend. Rock on !” Hear,hear!!!!

  5. Bra artiklar om Reeperbahn! Hoppas att Universal Music ändrar sig. Det här känns som en väldigt viktig box och jag tror också att de ekonomiskt bör kunna räkna hem den. Vi får fortsätta hoppas…

  6. Goda nyheter!

    Jag kan bekräfta att skivorna är på G.
    Dock blir det inte i form av en regelrätt box, men en återutgivning av varje album inkl. Samlade Singlar med tillhörande bonus-DVD där alla SVT:s inspelningar av Reeperbahn kommer att vara med.
    Det blir dessutom fett med bonus-material som anses som rariteter, radiospelningar, outgivna låtar, demos och tidigare opublicerade bilder.
    Sammanlagt 5 CD:s som tillsammans bildar en snygg box-känsla när de ställs i rätt ordning brevid varandra.
    Utgivning någon gång under vår/försommar.
    Sant!

  7. Varmt tack för dessa underbara nyheter!

    Fick ett liknande svar från Danne igår på FB. Kändes dessutom extra tryggt och bra att veta att familjen har grepp om det här uppdraget från Universal…

    Det är också säkert rätt timing att vänta tills hysterin kring schlagerfestivalen stillat sig en aning.

  8. Finemang, och så en enkel icke alltför kostnadskrävande omslag som passar ungefär fem skivor, så simsalabim så har vi vår box.

  9. Nu måste denna box ges ut! Det börjar bli pinsamt..

  10. betalar gärna en 50-lapp extra för ett påkostat omslag av boxen. Det får inte bli någon ”konsum-variant”

  11. Håller med Vaxholmare om vartenda ord, och JAG VILL HA EN BOX NUUUU!!!! DET ÄR VÄL VERKLIGEN LÄGE FÖR DET, ELLER?

  12. vaxholmare Says:

    Var kan vi börja leta?, är det för tidigt?

    • Tråkigt nog verkar det ha tagit längre tid än beräknat. Det kom inget före sommaren och jag har inte fått nåt säkert svar. Men gissningsvis kommer då plattorna i september när folket är tillbaka från semestrarna.

  13. Nu finns de att förboka på Megastore.se, dock med okänt releasedatum. Alla fyra plattor remastrade plus en dubbel med samlade singlar. Det finns heller ingen information om vilka låtar som är med.

  14. Det här MÅSTE bli verklighet. Jag har samtliga plattor av Reeperbahn på vinyl förutom debuten men betalar glädjligen en bra slant för remastrade nyutgåvor på cd + bonusmaterial. Thumbs up!!

  15. Jag lyssnade just på ”Små druvor” och började gråta som fan.
    Jag behöver dom där cdorna nu.
    Världen behöver dom.
    Vet nån nåt mer om släppdatumen?

    Besök gärna min hemsida om Olle förresten – klicka på min användarnamn.

  16. Marspassagen Says:

    Några nyheter?? Tiden går och jag har väntat på detta släpp i två år! Vad håller skivbolaget på med???? Är det inte lite väl typiskt de etablerade skivbolgen att bete sig som åsnor i alla lägen??? Längtar hårt.

    • Ja jag undrar också vad som hänt? Beskeden i våras var så övertygande positiva. Jag har ställt frågor till dem som bör kunna svara. Återkommer här så fort jag vet mer!

  17. Marspassagen Says:

    Tja, kanske du kan lägga nån länk eller adress, så att fler kan höra av sig till de ansvariga och fråga vad i h-e dom håller på med. De bör få veta att det finns en marknad för det här….!

  18. De är på gång. Lite mastring kvar och sedan till tryck.
    Kanske kring jul. Eller strax efter nyår. Nära nu…

    • Varmt tack för ditt svar! Då fick vi det direkt här i bloggen. Fint!
      Den som väntar på nåt gott, bättre sent än aldrig…
      Håller tummarna för att det kan bli en julklapp i år!
      Kan säkert också vara bra för försäljningssiffrorna…

  19. Marspassagen Says:

    …vi får väl se. ”Är på gång” innebär oförändrad status sedan ca 2006 så det betyder ju lika mycket som en ren lögn ungefär. Inte desto mindre hoppas jag förstås att det äntligen är sant!

    Om det verkligen är så, kanske man kan få fråga lite om det yttre formatet också. Blir det ful-digipacks med cdplattan i hårdplast, eller finfina pappersfickor typ ”mini-lp”. Vanliga jewelcase hoppas jag iaf att det inte blir. Tacksam för svar.

  20. Kring jul eller strax efter nyår står jag ut med. Hoppas bara att det stämmer den här gången! Jag kommer att köpa alla albumen direkt. Det blir dvd också, va?

  21. Rubbet skickat till repro idag.

    Följande material ligger med på de skivorna:

    Reeperbahn Remaster 1 – Reeperbahn

    1. Havet Ligger Blankt
    2. Sång Till Helene
    3. Ensam Är Stark
    4. Television
    5. Ikväll
    6. Paint It Black
    7. Cherchez La Femme!
    8. Hon Hade Hört
    9. En Hel Natt
    10. I Love You
    11. Tysta Starka Män
    12. Pictures From Japan

    BONUS TRACKS
    13. the no.1 disco hit
    (disco made me crazy)

    BONUS TRACKS – Park Demos
    14. The National Front
    15. I’m So Foolish
    16. Life Is Cold
    17. Se Men Inte Röra
    18. Hon Hade Hört
    19. Pictures From Japan

    Reeperbahn Remaster 2 – Venuspassagen

    1. Venuspassagen
    2. Främlingen
    3. Min instinkt
    4. Hjälte
    5. Rattlesnake
    6. Förnedringen
    7. Jag är en man
    8. Country
    9. Kalla kriget
    10. Amfibie

    BONUS TRACKS
    11. Du säger så konstiga saker
(Koppom Session)
    12. The Stockholm Hustle 
(Prince Valiant a.k.a. Reeperbahn All-Stars)
    13. Sommerlath blues* 
(Prince Valiant a.k.a. Reeperbahn All-Stars)
    14. Venus In Possession
    (Venuspassagen engelsk version)
    15. Depravation
    (Förnedringen engelsk version)

    Reeperbahn Remaster 3 – Samlade Singlar

    1. Dansar
    2. Inget
    3. Månen
    4. Början
    5. Utanför Muren
    6. Till: Mitt liv
    7. Be-bop
    8. Lycklig
    9. Havet Ligger Blankt
    10. Apparaten Som Visste För Mycket
    11. I Ditt Register
    12. Blommor
    13. Ljuset
    14. Blod & Sand

    BONUS TRACKS (Live Tonkraft)
    15. Nedåt-Uppåt
    16. Underground
    17. Sorglösa Timmar & Sömnlösa Nätter

    BONUS DVD:n TEVEDEVEDE (Live från SVT)
    1. Början
    2. Havet Ligger Blankt
    3. En Hel Nat
    4. Ljuset

    5. Be-Bop
    6. Inget
    7. Lycklig
    8. Apparaten Som Visste För Mycket
    9. Förnedringen
    10. Vackra Livet
    11. Venuspassagen
    12. Marrakech
    13. Peep-Show

    Reeperbahn Remaster 4 – Peep-Show
    1. Peep-Show
    2. Gröna Tapeter
    3. En Helt Vanlig Dag
    4. Turister
    5. Jazz
    6. Marrakech
    7. Det Vackra Livet
    8. Älskling, Du Är Som En Pistol
    9. En Okänd Plats
    10. Tidsfrist

    BONUS TRACKS
    11. MARRAKECH (Radio Edit)
    12. DU ROAR MIG
    13. Hundarna brinner (Nürnberg 47 a.k.a. Reeperbahn)
    14. Spegelbild (Nürnberg 47 a.k.a. Reeperbahn)

    Reeperbahn Remaster 5 – Intriger
    1. Billy Boccia
    2. Rider I Takt
    3. Utanför Din Dörr
    4. Nåt Speciellt
    5. Det Var Länge Sen
    6. I Krigets Hjärta
    7. Alla Vackra Ord
    8. Upptäck Din Kropp
    9. Små Druvor
    10. Vackra Minnen
    11. Intriger
    12. Boccia Billy

  22. Tack Pelle för denna mycket värdefulla och klargörande info!

  23. Kanon. Helt underbart. Helt, helt…ja.

  24. Marspassagen Says:

    Gött! Känns ju helt rätt.. och plötsligt lite hett minsann! Tack som fan! Amen!

    Fortfarande lite nyfiken på det där med omslag/ask…

    Tack för info!

    • Förhandlar pågår som bäst med skivbolagets säljavdelning om de är beredda att kosta på specialdesignade boxar, typ de man kan få med kvällstidnings DVD-kollektioner. Antingen att man får med en sådan om man köper hela serien och viker ihop själv i hemmet eller om de skall sätta av en helg till paketering av boxarna på kontoret. Ja, den som lever får se.

      Hursomhelst så håller varje CD en 16-sidig booklet med texter och tidigare opublicerade bilder. Varje Remaster-utgåva paketeras i DigiPack av kartong.

      På Samlade Singlar som fått ny omslagsdesign följer också en DVD döpt till TEVEDEVEDE där allt material (13 låtar) från SVTs arkiv med Reeperbahn finns med. Alla skivor kommer att kosta kring 79:- förutom Samlade Singlar som kommer att ligga kring 159:-.

      Skivorna kan redan nu förhandsbokas på:
      http://www.megastore.se
      http://www.cdon.com

      Reeperbahn Remaster-kollektionen kommer också att kunna köpas från iTunes och då medföljer en digital booklet. Så, det var allt för nu. Hoppas detta stillar er nyfikenhet och plåstrar om väntansvärken en smula.

      • Marspassagen Says:

        Ok, verkar ju smått genialt. Tack o bock för info! Ärligt talat året mest välkomna nyheter! Du räddar min höst.

        (Personligen är jag inte så ”het” på det där med box eller inte… däremot hade jag hoppats, lite sådär i hemlighet, att själva plattorna skulle vara helt i papp och att man skulle slippa den hårdplastplatta som själva skivan sitter på i en digipack -likadan hållare som i en jewelcase ju. den gör asken onödigt bred och extra känsligt och helt värdelös om den blir förstörd… jaja, hursom helst är jag salig över att dessa skivor kommer och jag kommer att älska vilket format som helst!! Återigen tack för dessa goda nyheter!)

  25. Jag är inte så nöga på hurvida omslagen är i papp eller inte, är tacksam över att dessa skivor släpps FYSISKT i huvudtaget, under dagens minst sagt digitaliserade musikindustri. Go Reeperbahn! 🙂

    • Marspassagen Says:

      Jo, visst är det så! Det är ju huvudsaken att det kommer ut på CD överhuvudtaget efter allt prat, rykten och löften som har varit under nästan hela 2000-talet. Jag menade bara att om man inte gör en fin och speciell förpackning, så minskar det estetiska värdet en del för mig personligen, för alla andra inblandade, bolaget och bandet etc är det väl också en fråga om de vill sälja nåt eller inte. Gör man en alltför ful eller standard förpackning finns ju risken att intresset bland folk minskar att köpa skivorna istället för download. Dessutom är det både billigare och mer miljövänligt att göra mini-lp-fodral, men det min personliga åsikt som sagt. Huvudsaken är att det kommer ut! (Jag hade alltså hellre betalat 150 istället för 79 om jag då fick något som skiljde sig från downloads! Får jag nu något som skiljer sig från downloads för 79 kr tänker jag inte klaga förstås.. haha! men jag är lite orolig att det blir digipacks som sagt. Fult och platskrävande.)

      • Det blir plenty med extramaterial som gör dessa utgåvor för endast 79:- till rena fyndet. Dessutom blir förpackningarna inte fula utan snarare snyggare än originalutgåvorna. Detta trots DigiPack i papp med. Köp hela serien så får du se vad jag menar.

  26. Marspassagen Says:

    Haha..! Tror jag vet vad du syftar på. Och självklart ska jag köpa hela serien oavsett vilket. Ett måste. Har haft pengar avsatta sedan 2005 på våren så det ska bli ett rent nöje. Håller med om att priset är fantastiskt! Bra jobbat där.

  27. Jag har nu fått bilder av omslagen från Pelle. De ligger uppe i en blogg från 3 nov:

    https://japetus.wordpress.com/2009/11/03/reeperbahn-remaster-sant/

    • Marspassagen Says:

      Ok, (jag kanske borde kommentera där istället då, men…) det ser ju skitbra ut tycker jag! Designen är ju som en dröm!

      Men som kanske märkts är det en enda detalj jag bryr mig och undrar över: Är HELA fordalet i papp (som typ de gamla bobhundplattorna) eller om det är en platta i hårdplast/”spindel”som håller skivan, som gör oslaget lite tjockare och mycket ömtåligare (och fulare)? Båda dessa varianter kallas ju Digipacks ibland och det var bara det jag undrade. Detta är ju inte hela världen förstås, och snart får jag hur som helst se det på nära håll! Härligt!

  28. Tack för det!
    Jo den håller en s.k. jewel case i plast som ska hålla CD:n på plats.
    Fanns väl också en variant helt i papp med någon slags plugg i mitten av obestämbart material?

  29. Vet man något mer om releasedatum nu?

  30. Inte exakt. Men vi pratade om v.2

  31. Är det någon som har kvar live inspelningen som P3 sände med Reeperbahn på 80-talet?

    • Hallå Putte
      Jag har den inspelningen som mp3-filer.
      Den är helt galet bra. Så pass bra att den borde bli en egen skiva. Ljudet är extremt bra och de lirar med en intensitet som aldrig tidigare eller efter. Tror aldrig de har spelat så lysande någon annan gång.

  32. Hej alla!

    Tänkte bara puffa för REEPERBAHN REMASTER-sidan på facebook för er som har ett konto där. Ni som inte är fans redan kanske vill ansluta?
    Där kan man hitta bilder, videoklipp och annan kuriosa relaterade till den stundande återutgivningen.

  33. Marspassagen Says:

    blir nog inget facebook för min del, men är det satt nåt datum än?? borde väl komma info nu snart, reklam och sånt, bara en månad kvar till vecka 2… om det inte ska bli uppkjutet igen förstås… kanske man inte ska ropa hej förrän man har skivorna i handen?

  34. Marspassagen Says:

    så…. i väntan på besked om releasedatum kan jag passa på att säga att om någon tänker sälja sina reeperbahn-vinyl nu när remastrarna kommer så är jag intresserad av att köpa 7″orna ”dansar” och ”det vackra livet”… räck upp handen om ni har nåt att sälja…

  35. Det var ju kul att dom äntligen är på G.
    Undras bara om det är dom nyinspelade versionerna av ”Inget” & ”Början”, eller om det är 7″ versionerna.

    Höll på att säga, som vanligt fuckar man upp på skivbolagen och missar alltid något.
    Lite som LL remastrarna, där man struntade i första Diamanter 12″.

    Men, man får väl vara glad för det som komma skall…

  36. Uffe:
    undras vad det är för nyinspelade versioner du hänvisar till?
    Nått du gjort eller?

    • Kreativt svar!

      Versionerna från ”samlade singlar” och 7″ är inte samma.
      Om det sen är en nyinspelning eller ”bara” en ommixning har jag ingen
      aning om, det vet väl bara dom inblandade.

      Men skillnad är det.

  37. Något nytt om släppdatum?

  38. Vad är det för skillnad på dem?
    Versionerna på SS är samma som från 33″ vinylen med samma namn

  39. marspassagen Says:

    hm.. jag har också undrat lite om de versionerna. båda borde ju kunna finnas med och få plats.

    fortfarande inget datum.. och nu gick priset upp 40 spänn… hm… skulle gärna betala flera hundra för riktiga replikor (mini-lp format på omslag) men en plastig digipak borde kunna få stanna under hundringen kan jag tycka… nåja.

  40. Jamen så ge ut dom där skivorna nu då. Fatta ett beslut om releasedatum i alla fall. Snälla!?

  41. marspassagen Says:

    Ja…….? Vecka 2 är ju rätt snart nu… Ännu inget datum som det ser ut. Men det är klart det… det var ingen som sa vilket år som gäller.

    Borde ha förstått att vi kanske ”ropat hej” åt helsike för tidigt som vanligt, att ingenting är klart och att de snart säger ”april” och sedan ”till sommaren”. Ledsen att låta dryg men det är ju typ 800023e gången detta händer när man litar på skivbolagsfolk. Bara när det gäller Reeperbahn är det ju typ 11e gången. Konstigt man blir sne??

    Varför kan man inte låta riktigt musik/skiv-intresserade människor sköta sånt här? Varför hamnar våra drömmar och förhoppningar och mycket av vårt mest värdefulla kulturarv i händerna på idel halvidioter… gång efter gångt. Kan de stora skivbolagen göra en enda sak rätt??? Och så gnäller de på att det inte är som i forstora dar. Skyll er själva säger jag bara. Och skämmes tamejfan. Dags att styra upp detta nu, eller att anställa lite kompetent folk..! Alltid samma visa…

  42. Jag ger Universal en sista chans på det här. Kommer man med ett KONKRET releasedatum och detta är senast under februari litar jag på er. Blir det däremot mer snack om vår, sommar, whatever…så vet jag inte om det är så mycket poäng att fortsätta ägna tid åt det här mer, man blir ju bara mer och mer besviken varenda gång. Reeperbahn är bland Sverige:s mest revolutionära, begåvade och intelligenta rockband någonsin, som förtjäner en sådan här återutgivning likgiltigt hurvida den kommer att sälja fem eller fem miljoner ex.

  43. Ooops!
    Väldigt mycket frustration där i en och samma kommentar. Förståligt och beklagligt, men hur mycket alla trängtande i denna blogg än tycker att denna re-release är prio 1 på inköpslistan så är det tyvärr inte en jättemarknad som väntar på dessa skivor.
    Projektet är dessutom initierat av ett äkta fan och eldsjäl

  44. …som jobbar på skivbolaget. Denna återutgivning skulle förmodligen aldrig kommit till stånd om det inte vore för honom. Att han liksom övriga inblandade alla jobbar heltid med andra jobb och projekt har inte direkt gjort att det alla gånger kunnat processas i gräddfilen.
    Vad tror ni själva har högst prio hos ett jättebolag som Universal; aktuella världsartister som alla turnerar och producerar musik idag eller ett gammalt avdankat popband som inte ens existerar längre?
    Att det har varit en lång resa (väntan) är jag den första att skriva under på. Tro mig, jag har jobbat med detta projekt i över två år. Och lagt ned så många timmar att det inte är vettigt med tanke på den minibudget som ligger som grundförutsättning för detta projekt, och det är att vi alla mer eller mindre har arbetat ideologiskt och volontärt för det som vi håller högst av allt:
    att det i slutändan blir en jävligt bra återutgivning och ingen standardiserad slafsutgåva.
    Så mina damer och herrar – hav ytterligare litet tålamod. De kommer inom kort.
    /P
    P.S. Jo, det står i tråden vecka 2, 2010. Kanske spricker en smula, men inte mycket… D.S.

  45. Jag har förståelse för att Reeperbahn-projektet inte direkt är förstaprioriteringen hos ett jättebolag som Universal.
    Och det är klart att det krävs tid för att göra denna återutgivning rättvisa.
    Det hävdas dock att Universal ett tag tvekade på hela projektet, efter att dom tidigare sagt att skivorna var på gång, vilket gör att man blir lite tveksam när det igen fortsätter att utsättas och åter utsättas.
    Jag hoppas dock att min tvivlan den här gången visar sig vara onödig, och att jag snart kan rocka huset med Reeperbahn-låtar som jag inte ens hört tidigare.
    Jag lovar att stödja projektet ytterligare i form av reklam på min Olle-sida, samt att köpa skivorna i födelsedagspresent/julklapp till alla bekänta som jag tror i huvudtaget kan lära sig gilla musiken.

  46. Snorre, jo det stämmer att hela projektet lades på is i ett helt år p g a VD-byte på Universal.
    Tack vare vår eminente eldsjäl på skivbolaget blev det dock aldrig verklighet av att helt skrota prjektet. För så var det nämligen ett tag där.
    Mig veterligen skickades alla mastrar samt original till Tyskland för produktion veckan före jul. Sedan har det ju som vi alla vet varit en räcka helger innan allt är uppe i normal produktionstakt. Dock tar det i bästa fall 9 dagar för tryck och produktion till färdig produkt finns att distribuera till butik.
    Så det är nära nu. Trust mé…

  47. Marspassagen Says:

    Lita på dig kan jag gärna göra. Har hittills inte haft anledning att inte göra det och jag hoppas att det så förblir. Någon vecka hit eller dit är ju inte hela världen när snacket gått i flera år. Men att lita på stora bolag som Universal (och flera andra) är ju dock något som alla seriösa musikälskare för länge sedan lärt sig att aldrig kunna göra. Det är ju många års personliga och skivköpares allmänna (statistiskt säkerställd fakta faktiskt!!) erfarenheter som ligger bakom min ”frustration” – nämligen att de stora aktörerna på skivmarknaden sedan ett tiotal år inte verkar veta vad man sysslar med och beter sig som höns.

    Jag förstår självfallet att piro 1 av ekonomiska själ är av typen Absolute Music, Idol, Most Wanted, Dr Bombay och annat som står för 99% av säljet. Som kostar några ören att göra och inkammar multum. Tyvärr finns ju mycket av kulturen, stoltheten, historien, bakgrunden till bolagens tidigare framgång, deras stolthet, samvete och 99% av de nämnda ”eldsjälarna” i den återstående procenten. Frågan är ju om det duger att bara konstatera detta och som du fortsätta jobba på ett bolag som Universal. Skulle man inte kunna tänka sig en LIIIITEN fokusförskjutning så att innehåll (oavsett genre!) och kvalitet och återutgåvor etc kunde få i alla fall en liiiiite större del av kakan så att på sin tid relativt ”stora” band som Reeperbahn inte behöver prioriteras bort helt, trots att man med visst fog väljer att satsa mer/mest på något glassigare – jag menar vad går gränsen? Ska vi ha två artister? Tio? 18? Skulle Magnus Uggla vara stor nog för ett släpp? Abba??? Var går gränsen för att man ska göra något som kostar något för att öka sitt egentliga kapital – både kulturellt och ekonomiskt? Är det inte andefattigt, själsdödande att aldrig tänka på resultatet utan bara i termer av produkt och yta? Att vara musikintresserad och jobba på Universal (eller något av de andra få stora som en gång gjorde världen så mycket gott!) är inte det lite som att säga att du godar att bli våldtagen så länge de betalar? Det finns ju trots allt tonvis av små bolag, artister (kommersiella också ja!) som har börjat återerövra själen i den ”musikindustri” som de stora bolagen slaktat och gjort till vanlig död ”industri”.

    På område efter område har de stora ju antingen misskött sig eller missbedömt marknad Och sysslar idag endast med att skapa behov, erbjuda maskinella och färdigtuggade produkter och att jobba i symbios med skandalpressen – helt utan musikaliskt hjärta och kompetens försöker de återskapa den vinst de förlorade på att inte fatta vad som hände och utnyttja nedladdningsteknik etc medan tid var. (Dags att vara efterklok nu!)

    Allt detta är ju bara allmäna drag och som jag ser det är det stora problemet inte att de stora bolagen är mer eller mindre hjärndöda och varken fattar sitt eget eller lyssnarnas bästa, utan att de sprider dynga och fördummar landets/världens kulturklimat väsentligt jämfört med alla hjältar som jobbar och tjänar pengar, cred och konstärlig framgång i egna bolag, andra sammanslutningar och modernt tänkande! Att just Reeperbahn av alla band ska behöva dras i den skiten och behandlas så här är ju lägre än lågt och vill man inte göra vad som är kulturhistoriskt rätt och säkert ekonomiskt försvarbart – om än inte rena storvinsten – så bör man väl sälja rättigheterna till någon som vet hur man jobbar. Man kan ju inte bete sig hur som helst, inte med Reeperbahn och inte med en rad andra kulturskatter.

    Detta är som sagt det allmänna läget och trots vissa känslor av besvikelse från min sida tror jag man kan kalla det fakta. Vad som definitivt är fakta och det som är den allvarligaste kritiken och anledningen till min ”frustration” är ju att det i fallet Reeperbahn som i så många andra fall genom åren snackas så in i h-e mycket från stora bolags håll, år ut och år in, man lovar det ena och det andra och levererar aldrig ens en tiondel av vad man brukade göra fram till ca 80-talet. Och frågar man något om info ang något gammalt material så är det aldrig nån som vet nåt heller. Men allvarligast är att helt enkelt inte schysst att lova och snacka om och om igen år ut och år in och sprida massa rykten som sedan gång på gång inte blir sanna. Det skulle seriösa musikproducenter/förläggare och andra vanliga vettiga människor inte göra. Man snackar när man VET, inte förr. Eller så ser man till att saker blir gjorda. Enkelt. Oavsett vilken ordning man prioriterar. Alternativen är: Tig, Fixa eller Sälj så att nån annan kan fixa.

    Sluta snacka och börja göra. Det är allt jag ber och hänger upp mig på. (Och så det där med att plastiga digipacks skulle anses vara fint/påkostat. Omslag i miniLP format a la bob hund eller det man kör i Japan är vad som gäller och det är både billigare, miljövänligare, snyggare och mer känsla än all denna fulplast! Men man kan som sagt inte få allt….. haha!)

    Längtar fortfarande mer än någonsin efter dessa skivor! Bra jobbat! Arbetet med design och remastring borde få ett pris av riksantikvarieämbetets dj-avdelning för sitt fantastiskt stora värde för många! Tror att vi är fler än tre! Lycka till och… kom loss med ett datum nu!

  48. Marspassagen Says:

    OCH

    när media (både seriös och kanske inte helt seriös dito) kommer att hylla dessa utgåvor kommer säkert inte eldsjälen att få tillräckligt cred och bolagets långa rad av halvidioter tar åt sig all ära förstås!

    mark.my.words.

    man behöver inte heta breitholtz jr, senior eller gammelfarfar för att veta hur det funkar i en av landets mest torrlagda ankdammar.

  49. Väl talat, ”Marspassagen.” Jag delar håller med dig om det mesta.
    Kan förövrigt tillföga, om jag inte redan nämd det, att man inte heller behöver vara någon ”gammelfarfar” för att gilla Reeperbahn; jag är själv 20 år gammal, och dessutom från Norge, och jag tillhör alltså ändå dom största fansen. Jag har introducerat Reeperbahn för flera av mina jämnåldriga vänner och hittils har alla reagerat mycket positivt. Så det finns faktiskt interesse även bland den yngre generationen. Reeperbahn må vara ”avdankat” rent fysiskt och produktivt men den musik bandet hann göra kommer inte att dö med det första.

  50. …förutsatt, så klart, att man vågar satsa på återutgivningar som det här!!

  51. Halloj alla Reeperbahn Ultras!

    Det länge emotsedda släppet är nära och januari kommer genast kännas lättare! TEVEDEVEDE plus ett par låtar man inte hört innan typ ”Sorglösa Timmar & Sömnlösa Nätter” är fantastiskt!

    Den P3 inspelning som ni talasde om innan, är det Tonkraft som menas?
    Sen vet jag att Radio Kronoberg hade inspelat minst en låt (Peepshow) från återföreningsgiget 1986 i bra kvalitet. De kanske hade hela konserten? Jag har hela konserten på kassett..med ganska risigt ljud.
    Minns att folk rusade till stora scenen när Reeperbahn soundcheckade och det blev en hel del folk som samlades . Olle sa då ” men det eee ju bara en soundcheck!”

    Jag och mina Reeperbahndudes gjorde senare egna t-shirts på Till: Mitt liv omslaget som vi stolt spatserade gatorna fram med.

    Blir det nån relasefest? Min polare på Debaser skulle vilja göra något litet men får ingen respons från Universal.

    /Patrik

    • Marspassagen Says:

      ”Blir det nån relasefest? Min polare på Debaser skulle vilja göra något litet men får ingen respons från Universal.”

      Det var ju oväntat. Verkligen. Blir som sagt först när den positiva pressen om släppet börjar dyka upp som Universal vill kännas vid utgåvan. Någon förhandspress lär det ju inte bli eftersom U kniper värre än Susanne Lanefeldt (ok, gammalt skämt!) men kommer plattarna ut i det här århundradet så bör recensioner/mottagande bli mycket positivt och då hör säkert U av sig också.

      Och så är det ju en annan sak som fattas som är lite av en förutsättning för releasefest, nämligen ett datum. Gissa vem som sitter på det? Ingen kan vara gladare och mer hoppfull än jag, men skippa champisen till ni har plattorna i handen, det är mitt tips efter allt som har utlovats och åstadkommits i den här frågan.

      (F.ö. ledsen om jag bredde på lite väl mycket ovan om saker som bara indirekt har med Reeperbahn att göra, men inkompetensen är så grov och så väntat att jag inte kunde låta bli att sätta in detta i ett sammanhang. Vad som än händer nu så äger ALL denna kritik sin riktighet. Jag menar släpps skivorna imorrn är de redan försenade och släpps dom inte alls är allt som vanligt. De enda saker som skulle vara häpnansväckande oväntat från U (och de andra jättar som återstår) är raka besked samt kloka beslut som verkligen genomförs.)

  52. Så hur är läget, Universal?

    ”Inget hände i dag / Inget hände i går…”

    • ”Om det är något som känns, så vill jag ha mer…”

      • Marspassagen Says:

        vecka 4. och ett par veckor innan release brukar ju någon form av officiellt tillkännagivande eller datum släppas, så realistiskt att det blir något före tidigast mars-april är det väl inte. finns kanske en mikroskåpisk chans men det där med att lova att det ”kanske spricker en smula men inte mycket” eller att det är ”nära nu” kan man nog snart börja avfärda som det gamla vanliga – och bland artister och skivsamlare alltför välkända – skitsnacket. Ska detta verkligen bli ytterligare ett år när vi blir lovade en reissue av Reeperbahn ”till våren” eller ”efter sommaren” efter alla dessa turer. Som vanligt är det svårt att förstå varför det är så svårt med hederlighet och enkla, effektiva och vinnande lösningar? Mycket snack men inge Reeperbahn….

  53. Ser fram emot detta, kan nog vänta ett par veckor till.

  54. Marspassagen Says:

    Vi vet att det ”i bästa fall 9 dagar för tryck och produktion till färdig produkt finns att distribuera till butik”. Låter kanske lite optimistiskt, men visst, detta är säkert ingen jätteserie och säkert ganska enkelt utformad. Men i alla fall… även om detta inte är ett ”bästa fall” och vi kanske ska dubbla tiden, eller säg femdubbla för att va lite schyssta mot ”Universal and friends”, så borde ändå ett datum släppas snart kan man tycka, om nu allt gick till tryck före jul. Eller så kanske det blev klart i januari och nu sitter bara Universal på plattorna för att retas. DET verkar ju inte så troligt, men konstigare saker och dummare beslut har fattats. Kanske har de bestämt sig för att ha hela upplagan som drinkunderlägg….

  55. Ja, jag kan ju knappast tänka mig att skivsläppet annonseras dagen före. Såvitt jag vet brukar man börja reklamkampanjer för skivsläpp åtminstone ett par veckor i förkant, fast oftast en hel månad eller tre. Så ja, att det ska vara ”nära nu” låter inte så väldigt trovärdigt nu…men det kanske inte det gjorde ursprunglingen heller.

    • Marspassagen Says:

      Nja. Jag har inte haft anledning att misstro ”Pelle”. Tvärt om på sätt och vis. Eldsjälar är och förblir en god kraft som ibland lyckas arbeta lite innifrån på de stora kolosserna, som ju för länge sedan slutat förstå sitt eget bättre. Sådana som han och personen bakom detta Reeperbahnsläpp har ofta visat sig vara vad som hindrat de stora bolagen från att gå under helt (men det skulle de aldrig erkänna).

      Jag har faktiskt mycket(!) erfarenhet av sådant här och och kanske är det också därför jag så lätt blir förbannad och trött på idiotin varje gång den dyker upp. Av samma skäl är jag dock inte ett dugg förvånad. Nu känner jag inte till omständigheterna eller vem ”Pelle” är, men hur mycket jag än hoppas, tror och odlar passionen för sånt här så börjar det ju se extremt surt ut. I alla andra fall skulle man säga det efter något år, men när det gäller Reeperbahn har vi låtit det ta större delen av 00-talet att komma från spekulationer till… ja, vadå?? Inte mycket, ser det ut som. I hate to say I told you so, så vi hoppas väl i några veckor till, sedan blir det till att hålla sig till några av de bästa vinylerna som släppts här i landet. Kulturmörker att det ska va så svårt att få ut dessa cd-plattor….!

      • Håller med, jag misstror inte heller Pelle som person, däremot litar jag inte särskild mycket på Universal eller andra giganter längre. Jag börjar undra om det inte är mer sannolikt att vi får se Reeperbahn spela live igen än att dessa skivor faktiskt släpps.

  56. Ni har alla rätt i era funderingar.
    Skivorna kommer endast att släppas som drinkunderlägg och en Reeperbahnturné med Led Zeppelin som förband är inbokad. Kommer till er hemstad vilken stund som helst.
    Är det någon som föutom att göra inlägg här faktiskt har förbeställt några skivor alls?

    • Självklart är rubbet förhandsbokat sedan länge, vilket jag tar för givet att alla intresserade gjort. Jag säger som reklamen ”worth waiting for”…
      Du som är involverad i släppet, en fråga: Har du koll på om hela återföreningsgiget blev inspelat av Radio Kronoberg?

      • Hej Patrik och tack för trevligt svar.
        Nej, det är den enda inspelning jag ännu inte har fått koll på.Har övriga radioinspelningar, Långholmen -78, Tonkraft Special -80 och Tonkraft Live -81. Men skulle du få häng på den så hör av dig.

  57. Haha, kul replik!!
    Det är onekligen en del gnäll i denna tråd, och då är jag även förväntansfull Reeperbahn-fantast som väntat på dessa skivor länge, länge.

    Men ärligt talat, kan man förbeställa skivorna?
    Jag köper oftast från CDON, som jag tror är en av de största aktörerna på den nordiska marknaden, och där kan man just nu inte förbeställa Reeperbahn-återutgåvorna, bara bevaka dem.

    Eftersom de inte har nåt releasedatum 😉

  58. Marspassagen Says:

    ”Är det någon som föutom att göra inlägg här faktiskt har förbeställt några skivor alls?”

    Det var ju en bra fråga. Vet som sagt lite för mycket om hur det funkar på bolagens kvartalslånga kafferep för att våga göra det. Hittills ser det ju ut som om jag haft rätt som avvaktat…… Och nu måste jag tydligen förklara det här lite mer ingående.

    Visst kan man se mina inlägg som ”gnäll” & komma med sarkastiska inlägg. Annars kan man bara se sig omkring & bilda sig en egen uppfattning om hur verkligheten ser ut. Har skivorna släppts eller marknadsförts? Har något av de hanfulla prel. datum vi matats med de senaste åren hållit? Vad skulle få oss att tro att kompetens plötsligt kommit in i bilden? Ser någon några bevis så är jag idel öra.

    Jag har som sagt inget personligt otalt med någon. Varken här eller på Universal. Men jag vet hur det funkar & det syns ju tydligt för den som vill se att det är som det är. Innan något tyder på motsatsen så undanber jag mig sarkasmer. Verkligheten talar och det är försent att göra detta till en smidig och logisk affär. Däremot är det inte försent att skärpa sig och släppa skivorna. De och upphovsmännen förtjänar sin egen succe, oberoende av övrigt förhalande, byråkrati & mental härdsmälta.

    MEN…. Första riktigt intressanta ledtråden på länge dök upp nu.”Pelle” tycks avslöja något som får mig att sucka uppgivet. Universal sitter tydligen – typiskt nog! – och väntar på att antalet förbeställningar ska ge en hint om hur marknaden ser ut. Har de ingen som helst verklighetsuppffattning? Inser de inte hur illa de skött detta år efter år? Förstår de inte hur det verkar för fans och skivköpare? Förstår de inte att de måste visa iaf liiiite resultat någon gång, för att kunna inkassera något? Ett datum t.ex. En möjlighet att kunna beställa och inte bara bevaka på olika sätt skulle också hjälpa lite. Och snälla nån.. Har de ens marknadsfört släppet? Kan de vänta sig några köer efter skivorna när de tiger om det, skjuter upp det gång på gång och t.o.m. höjer det preliminära priset?! Vem förbokar något som är så enormt osäkert både om, när och hur det kommer och vad det kommer att kosta? Va? Hur dum får man va?

    Jag tror personligen inte att detta projekt har en chans att lyckas, eller att dessa skivor kommer att säljas och hyllas & Reeperbahnkulten ta ny fart, förrän skivorna verkligen ÄR släppta och tillgängliga! Tror Universal något annat, sitter de där och väntar på att marknaden ska självantända och blomma upp av sig själv och bilda kö, medan de själva gör nada och inget för att uppmärksamma och promota släppet och tiger både om hur, när och t.o.m. ATT släppet kommer, så är de ju faktiskt t.o.m. mer inkompetenta och korkade än jag kunnat drömma om. De tänker alltså tiga sig till framgång? Då är ju plötsligt hela detta projektet dödsdömt och jag beklagar verkligen till kärnan som sitter och hoppas på detta och till massorna som inte ens vet vad de kommer att gå miste om för att ingen presenterat det för dem och inget släpp tycks bli av förrän möjligen extremt försenat och i största hemlighet.

    Försöker ”Pelle” med sin kommentar ovan få det till att det är ”marknadens” eller ”fansens” fel att skivorna inte kommer, så vet jag inte vad jag ska säga. Jag kanske missförtod den piken… För hur argumenterar man med sådan logik? Det är ju fans förtjänst att projektet blivit till om jag förstått saken rätt, folk som ”Pelle” själv och andra som brinner för att detta ska bli verklighet och de flesta av oss är ju helt oskyldiga till hur det har kommit att skötas – vi vill ju inget hellre än att det ska skötas proffsigt & kompetent. Vi gör ju inget annat än väntar, år ut och år in. Att då Universal på detta sätt långsamt försöker kväva den fanbase som finns verkar ju vara en tvivelaktig metod. Kan man inte ens få de hundratal hardcore fans som är målgrupp att förstå vad man håller på med, hur ska man då lyckas sälja något till alla de tusentals potentiella köpare som inte ens vet att detta är på gång. Priset var ju som klippt och skuret för en ny Reeperbahn revival och tusentals nya unga köpare skulle upptäcka bandet, men nu då? Stannar det på 120, eller höjs det ännu mer och blir en utgåva för ett fåtal bara? Det verkar inte som om Universal vill tjäna några pengar på detta släpp att dömma av hur de sköter det. Och frågan som trots allt är trumfkortet i mitt ”gnäll” kvarstår: hur ska man kunna sälja något som inte finns?

    Så, kalla det gnäll eller en rättfarm redogörelse av verkligheten. Döm själv och raljera inte förrän du kan visa upp en sanning som motbevisar min. Oavsett vad som händer, så kan inget ändra på vad som har hänt och det skulle kanske Universal ”ha tänkt på liiiiiite tidigarrre”.

    Ingen skulle vara gladare än jag om om vi snart kan glömma detta jönsiga kapitel i Reeperbahns historia. Jag vet att skivorna om/när de nu kommer, överglänser allt annat och återigen kommer att bli klassiker. Såvida inte Universals långsamma kulturmord slutligen har lyckas utrota alla befintliga och tänkbara Reeperbahnfans med sitt beteende. Det skulle ju verkligen vara tragiskt om denna tråd är det sista som händer i sagan Reeperbahn.

    • Bästa ”Mars Attacks”

      Det är självfallet inget marknadsföringsknep bakom formuleringen om någon har förbeställt skivorna. Universal sonderar inte terrängen på det viset. Det var jag personligen som undrade om några intresserade hade lyckats att göra en beställning i förhand. Men det är klart. Releasedatumet är inte spikat än.

      Finns heller inga avsikter att fördröja något alls. Skivorna tar tid eftersom det ideliden upptäcks småfel i allt från ljud till textkorrektur.
      Man måste komma ihåg att det är som att ge ut 5-6 skivor på en gång, till skillnad från att ge ut en skiva. En skiva innehåller avsevärt mycket mindre information än 5 st. Sedan tillkommer DVD och allt som skall justeras med en sådan produkt, bild, ljud, grafik och slutligen produktion. Varje skiva har fått en uppsjö nya delar som inte tidigare tillhört den utgåvan. Fotografier (där det i nästan samtliga fall varit extremt osäkert vem som tagit vilken bild), musik, texter, info och data som måste grävas fram, processeras, tillstånd för publicering skall sökas och betalas eller licencieras från andra ägare. Och allt detta har gjorts av 2 personer som inte har detta som sitt heltidsjobb.

      Sedan för att allt detta slutligen skall bli helt perfekt, rätt och riktigt utan slarvfel och låt-gå-mentalitet, skall det det göras remastering av ljudfiler (och det är en jävla massa ljudfiler det), repro med korrigering av färger och och slutligen tryck (som i detta fall utförs av extremt petnoga tyskar) på ett och samma tryckeri.

      Lägg till detta ett stopp i processen på över ett år p g a oönskat VD-byte så ser man ganska snart att det inte är av ren djävelskap saker och ting drar ut på tiden. Inte från något håll. Kom ihåg det och lägg ned allt snack om mentala härdsmältor, inkompetens, byråkrati, hur skivbolaget håller på och trilskas och är endast besatt av inkompetenta slöhögar som bara fikar och slöar.

      Musik och skapande går inte smidigt och följer inte logikens lagar alla gånger. Det är en process som ibland sitter oerhört långt inne. Det är lätt att tro att det bara vore att ge ut samma skivor som gavs ut för snart 30 år sedan, men så ser inte verkligheten ut. Det är helt andra krav på ljudkvalitet och information idag än vad som som gällde då. Det har vi i bandet försökt ta fasta på. Och – vi är alla BARA glada att skivorna ges ut på nytt.

      Bästa hälsningar ”Reeperbahn”

      • Marspassagen Says:

        ”Pelle”, jag såg inte ditt svar förrän nu, då jag bara tittat längst ner i tråden. Ursäkta.

        Till saken. Jag har, både utifrån egna erfarenheter av branschen och personliga känslor som skivköpare reflekterat över hur saker i allmänhet sköts av elefanterna i branschen, hur detta med uppgifter, ca-datum, priser och allehanda löften ges, för att sedan rivas upp och göras nya, gång på gång på gång på gång….. faktiskt uppfattas och stämplar artister och bolag, och gör mer skada än nytta för en produkt etc. (Alla kan inte lyckas med att göra en ”Chinese Democracy”!)

        Jag är mycket ledsen om du uppfattar detta som en ”attack” eller som ett personligt påhopp. Inget kunde vara mer fel. (Du får nog läsa mina kommentarer igen om du missat vad jag beskriver och hur detta med Reeperbahn bara är ett av många exempel på det.)

        Även om du med all säkerhet vet vad jag pratar om så förstår jag att du inte vill eller vågar hålla med på någon punkt eftersom hela detta släpp verkar hänga mycket löst och det gäller att hålla sig väl med Universal vad de än hittar på. Måste kännas absurt att vara beroende av ett så halvhjärtat stöd.

        Jag tror inte du förstår hur mycket jag vet om alla dessa processer du nämner. Faktum är att just för att jag vet ett och annat (inte i detta fallet, men dock) blir jag kanske extra lätt frustrerad över praktiska exempel som det här, på hur de stora kolosserna sköts.

        Självklart förstår jag att bolaget inte bara fikar, att de inte sitter på redan färdiga skivor. Kunde bara inte låta bli att raljera över din fråga om förbeställningar, med tanke på hur klumpigt hela saken har skött. Även om det förefaller dig proffsigt och effektivt internt, så har det faktiskt gentemot media och konsumenter och den yttervärld som kallas ”marknad” sett betydligt mer klantigt och taffat ut. Det faktum att varken datum eller pris har lyckats landa på något som ser ut att överenstämma med det verkliga slutresultatet, trots att bilder på skivorna funnits i en evighet och att spekulationer om dem funnits i åtta evigheter.

        Förstår att du bara menade väl, men tyckte att din fråga – i samma inlägg som du verkade uttrycka förvåning över folks engagemang och undran i fråga om släppet – var något absurd. Kunde inte låta bli att ironisera lite. Sorry.

        Vad jag däremot inte ALLS förstår är din föreläsningen ovan, som verkade riktad till just mig. (Tack!=). Jag vet redan allt det där , men även om jag inte visste det, så undrar jag vad det har med saken att göra. Visst förklarar dessa processer varför ett släpp -från vaga rykten och idéer till faktiskt projekt, rättigheter, ljud, bild och till sist färdig prototyp- kan ta både sju och tio år. Det är alldeles förståeligt för ett projekt som bara eldsjälar bryr sig om. (Att ni går med på det är en annan sak jag inte fattar, men….) Och om du läst noga så vet du att jag uppskattar det arbetet mycket! Jag klagar inte på dig eller de två personer som ligger bakom projektet! Självklart ska vi ha en så perfekt produkt som möjligt, inom ramarna för vad en budget tillåter etc och jadajada.. Vi är överrens och vet allt detta.

        Däremot förklarar din genomgång verkligen INTE alls det som är huvudfrågan här – nämligen varför något som sades vara klart och lämnat till repro redan före jul och som i bästa fall skulle vara tillbaka nio dagar efter helgerna, fortfarande inte har dykt upp, eller ens fått ett datum satt för mars eller april etc, med lite normal framförhållning. Det enda som har hänt med släppet sedan ett och ett halvt år tillbaka (när de första riktiga ryktena kom om att/hur det skulle ske) är ju tre-fyra spruckna uppgifter om tidsramen och ett höjt pris. Allt det där är både förklarligt och ganska vanligt, ibland en följd av märklig prioritering från bolaget, ibland tveksam eller obefintlig strategisk kompetens, ibland bara otur, VD-byten och ibland allt av detta samtidigt.

        Hur som helst händer det alltid, eller ofta, en massa mindre genomtänkta saker, det blir lätt för mycket industri och för lite musik i musikindustrin så att säga.. MEN det vi talar om här och det som alltså är lite märkligare, är ju uppgiften att alla de där sakerna du talar om redan var klara!! Dessutom är det ju inte första gången ”efter sommaren” blir vinter, blir vår, blir höst, blir vår år efter år….

        MAO: Var grejerna klara för tryck eller inte före jul? Kom de iväg till tryck eller inte före jul som det tydligt sas? Det är liksom egentligen inte projektets tid som stör mest. (Saker Universal satsar stort på skrivs, spelas in och ges ut på mindre än vecka i undantagsfall, och färdigproducerade grejer, där förjobbet är klart brukar ju sällan ta mer än ett par veckor att packa och skicka iväg, så två-tre månader för en redan färdig produkt att nå ut ÄR lång tid trots allt och då räknar vi alltså INTE alla år av ryktesspridning och förarbete).

        Det är avsaknaden av pålitliga uppgifter som stör. Med tanke på vad som sagts om läget i prodkutionen borde det kanske ha kommit åtminstone ett datum i höstas/vintras och skivorna borde vara här nu. Men alla dessa ideliga uppgifter från de senaste året/åren har kanske varit felaktiga. I så fall är ju våra förväntningar skeva, men det kan vi ju inte hjälpa. Information är ju bara en liten del i hela processen som måste fungera smidigt och i det här fallet verkar den delen inte ha varit undantagen från regeln att det ska gå knackigt. Och då vet jag inte varför vi ens pratar om det här. Man vill ju tro att det finns en verklighet bakom orden, det är hela saken.

        Att ”musik och skapande inte går smidigt” är ju helt sant. Dock ska vi ju erkänna att detta är ett rent tekniskt släpp (eller fem). Musiken är ju redan skriven, framförd och inspelad, bilderna tagna etc. Visst tar nypressar/remasters etc också tid, men som sagt, vi pratar inte om fem nya plattor från scratch här. Vi snackar om de sista 10% jobb som måste göras om och jag vet att också det kräver mycket, men i alla fall..

        Till sist. Jag är nog lika het på att se dessa plattor utgivna som du är. Om du är en av bandmedlemmarna, en skivbolagsrepresentant eller både och är mindre viktigt. Du kan inte få detta till att jag kritiserar dig eller bandet. Jag kritiserar en tveksam strategi från ett bolag (att de inte satsar stort på ett sånt här släpp), en lika typisk som misstänkt trög produktionsprocess (som jag alltså inte själv har hittat på utan är anledningen till att många som vill ha resultat främst konstnärligt, men också ekonomiskt, väljer att ”go indie”) men mest av allt kritiserar jag det FAKTUM att ALLA fakta som vi fått i det här fallet hittills har varit FELAKTIGA och att det är för j-.a oseriöst.

        Ingen skugga ska falla på bandet som gjort denna gudabenådade musik, OCH om du nu är med i bandet själv så förstår jag att du är extremt intresserad av både ATT och HUR detta släpp blir av. Antar att du då vill kunna få betalt för din medverkan, vill att skivorna ska se bra ut, låta bra och sälja jättebra, mottagas bra av kritiker, befästa bandets välförtjänta plats i toppskiktet av Sveriges popkulturarv, kort sagt bli en succe. Du som har egen stolthet och eventuell vinning inblandad i detta, borde med andra ord vara ännu mer frustrerad än vad jag är för hur det har prioriterats ned av Universal och framför allt hur mycket rökridåer och kvalificerat skitsnack det har varit i frågan detta sista år. Hade jag varit du, hade jag varit skitförbannad och för flera år sedan köpt/sålt rättigheterna till detta projekt till någon som fattar vad de sysslar med.

        Men som sagt.. you don’t bite the hand that feeds you, så jag förstår din ståndpunkt. Tragiskt att ett band som Reeperbahn ska misshandlas så här. Som tur är så verkar det ju som (att döma av rykten!!) att slutprodukten är värt allt lidande. Bandets misshandlade och ignorerade fanbase som fått lida av falska förhppningar under 00-talet, tveksamt management och Universals underliga agenda får snart smaka segerns sötma och det vinner vi alla på hoppas jag!! Bara för att du och jag har samma intressen och borde ha delvis samma insikter i detta, så innebär det inte att min kritik är obefogad på vissa punkter. Dessa punkter handlar dock inte om bandet, musiken eller ens själva skivorna. Det trodde jag att du hade förstått.

      • För helvete M-passagen, lägg ned.
        Typer som du får mig att hata Reeperbahn … och det var väl knappast meningen?

      • Marspassagen Says:

        ok ”bubba”, ber om ursäkt om jag förolämpat någon. var inte meningen att vara en ”typ”. har kommenterat några ganska uppenbara saker nu när det är tvåsiffriga antal turer kring detta släpp. ändå blev jag missförstådd som ”attacker” etc. och kände bara att jag behövde försvara mig med ett inlägg. eller två. i sak behöver dock ingen hålla med mig om de tycker att något jag sagt inte stämmer.

        vi här är ju alla vänner hoppas jag. jag vill absolut inte bråka med någon, eller förstöra något. det är det andra som gör så mycket bättre än jag och det var ju därför jag tog till orda. som det kan bli.

        f.ö, är ämnet uttömt och jag ska ”lägga ned”, visst.. det är fritt fram för var och en att se vilken verklighet de vill och vi kan gå vidare och diskutera andra saker medan vi väntar.

      • Ja, ämnet är nog uttömd för denna gång, men låt mig precisera att jag, precis som ”Marspassagen,” förstår att det tar mycket tid med tryck etc. Vad som är märkligt är att det berättades i klartext, om jag nu inte gjort något rejalt feltolkande, att skivorna i praktiken var färdigproducerade och skickade till trycken före jul. Sen är det helt naturligt att det tar ännu lite längre tid eftersom man upptäcker att inte allt blev lika perfekt som man först ansåg, man måste göra ytterligare ändringar i ljudet etc., men jag förstår ändå inte att detta efterarbete kan vara så omfattande att man per i dag inte lyckats komma med ett releasedatum, när man ursprungligen pratade om vecka 2.

      • *************************************
        Releasedatum: 2010-03-03.
        Källa: UniversalMusic (via mail)
        *************************************

        Detta gäller alltså Reeperbahn-återutgåvorna, inget annat.

      • Marspassagen Says:

        Gott det! Plötsligt händer det!

        Dags att beställa nu då.

      • Grattis bubba!
        Du var den första som lyckades glänta på Pandoras box.
        Hur fick det reda på det? Mailade du?

      • (Mitt svar hamnade en bit upp i tråden, jag är för dum för Svara-länkarna.)

        bubba säger:
        > Ja, jag mailade deras allmäna info-adress (info.se@….).
        > Fick svar från en person där, vars namn jag av hyfs inte namnger här.

        Pelle säger:
        > Bra!
        > Jag har också haft det datumet sedan en tid tillbaks men inte vågat gå ut med det eftersom jag inte har velat bli hudflängd här.
        > Men det är bra att de offentliggör ett datum.
        > Kanske ska det också hålla denna gång…

        Pelle säger:
        > Hej hopp, flaggan i topp!
        > Då har jag också fått releasedatumet 3 mars (vecka 9)
        > bekräftat från ”Deep Throat” på Universal.

        Jo, jag misstänkte att datumet var känt för dig Pelle, som har insider-info.

        Hoppas det blir lite press/promotion kring återutgåvorna.
        Tidningen Sonic släpper nytt nummer i dagarna — det finns en liten chans att journalister fått förhands-ex/promo att recensera.

      • CDON har releasedatum ”2010-03-17”, så man kanske får ge sig till tåls några dar extra. (Jag säger inte att man måste handla där, men troligen är 17:e släppdatum i handeln.)
        Priset där är 119:- d.v.s. mellan lågpris (80) och fullpris (150-160).

      • Marspassagen Says:

        Ja, nu börjar det kännas riktigt kul och nära! Ska bli underbart skönt med en riktig Reeperbahn-vår, första gången på årtionden. Har kollat in bilderna lite närmare och jag vill återigen passa på att tacka de som ligger bakom detta släpp av hela mitt hjärta. Det ser ju alldeles grymt ut! (Har jag varit kritisk mot flera saker i den här frågan under 2000-talet, så har det dock aldrig handlat om dessa personer, som trots motarbetning stått på sig och fixat dessa snygga och späckade utgåvor! Vi är många som längtat och som nu snart är evigt tacksamma!)

        Men blir detta ett normalsläpp eller blir det en limited edition? Kommer att gå ut till vanliga butiker, varuhus, mackar eller kommer de bara att gå och få tag på via mailorder? Oavsett vilket så borde det ju verkligen dyka upp recensioner och reportage, intervjuer och annan promo i media under den kommande veckan/veckorna.

        Snacket borde egentligen redan ha börjat, men tyvärr är denna rekordkommenterade blog (100+ kommentarer kan Japetus va rätt nöjd med trots allt…=) ) enda buzzen jag märkt kring släppet, så det är klart att man börjar undra. Universal kanske inte promotar släppet om det är lim.ed., men jag hoppas att de drar igång lite media snart..! Skulle vara så jäkla kul!

      • I och med att skivorna knappast kommer att sälja jättemycket oavsett promotion så borde det ju vara av interesse att reklamera så bra man bara kan. Men än är det ju tid kvar. Skivorna släpps om få dagar (efter vad jag förstått), men det kan ju vara att promotion kommer lite senare.

      • Marspassagen Says:

        Nja, men Snorre.. Det beror ju på hur man ser det, och alltså på hur man marknadsför det. Man kan ju se detta som ett exklusivt litet specialsläpp bara för de få hard-core fans som överlevt sedan 83 och ett och annat tillkommet fan till Olle eller bandet. Men man kan ju också se det som en riktig tungviktare från den svenska kulturhistorien som nu får en chans att upptäckas av fler.

        Personligen skulle jag välja det sistnämnda synsättet, eftersom jag tror att Reeperbahns musik och estetik har alla chanser att behålla sin kultstatus och dessutom bli populärare och större än de nånsin varit om dessa plattor säljs på rätt sätt. Detta är alltför bra för att ha varit förbisett under alla dessa år och när det nu kommer en remastrad snygg utgåva + dvd så är skulle en stor revival inte alls vara omöjlig om man kunde få lite fet positiv press och lite spelning av låtar/filmklipp i media.

        Men eftersom bandet aldrig varit något Gyllene Tider riskerar de ju att fortsätta ett liv i skuggorna och man inte utnyttjar denna unika möjlighet att lyfta fram dem. Ett enkelt strategiskt beslut kan göra tusentals sålda plattor i skillnad och få rejäl fart på den lagliga nedladdningen av Reeperbahn. Jag önskar alla berörda lycka till med detta och tycker att det ska bli underbart med massor av Reeperbahn i vår. Hoppas vi är fler än sju som tänker så!

      • Jag håller självklart helt med dig. Det vore t.ex. underbart och av STOR betydelse för försäljningen, därmed också Reeperbahn:s popularitet och omdöme i framtiden, om det blev något stort repotage i någon större musiktidning. Kanske några tidigare bandmedlemmar skulle vilja ställa upp på intervju. Vore kanon.

      • Enligt denna artikel på Aftonbladet ska Reeperbahn återförenas och turnera:

        http://www.aftonbladet.se/nojesbladet/musik/article6847816.ab

        Jag vet inte hur trovärdigt det är, jag bara förmedlar nyheten…

      • Kolla vad jag bloggat idag så ser du att det är sant. Reeperbahn, Jakob Hellman och Alphaville (m fl ännu ej bekräftade akter) kommer att göra en sommarturné i Sverige i augusti!

      • Billjetter, när? Boka var?

        Kort sagt – underbart.

      • Biljetter kan bokas via turnéns officiella webbplats:
        http://www.foreveryoung2010.se/

      • Marspassagen Says:

        Haha! Gud vad bisarrt! Och roligt! Frågan är om Hellman klarar trycket. Resten är ju sagolikt.

      • Hoppas Hellman ska orka med detta och faktiskt till och med trivas med det i bästa fall. Inslaget i TV4 kändes inte direkt så. Han har enorm integritet och verkar inte direkt bekväm med situationen…

  59. Pelle: jag förbeställer av princip aldrig framtida skivor innan jag vet något releasedatum.

    • Marspassagen Says:

      Nä, det är ju lite skumma förväntningar på att fansen inte bara ska göra plattorna, de ska ge ut dem själva också, stå för promo och info och sedan såklart köpa dem. Undrar hur Universal tänker sig tjäna något själva på det här. De arbetar stenhårt på att göra det hela til en flopp, men kommer skivorna bara ut så hoppas jag personligen att de inte hunnit förstöra möjligheterna för detta att bli den braksucce det förtjänar att bli.

      Var förresten för första gången inne på din hemsida precis ”Snorre” och jag måste säga hur kul det är att se en Olle-sida som din. Vill du ha fler texter av något slag, och/eller scans av Reeperbahn vinyl och plattor för discografibiten är det bara att säga till! Bra jobbat!

      • Tack så mycket! Det är kul att sidan uppskattas. Ja, om du kan bidra med texter och bilder så är det jättekul! Sidan känns lite ”halvfärdig” i nuläget, en Reeperbahn-sektion behövs helt klart.

  60. Är bara knappt 30 år gammal men gillar dock Repeerbahn skarpt ändå. Ska köpa skivan!

    Varför heter gruppen Repeerbahn? Tillbringade Olle (gruppen) tid i Hamburg? Blir lite extra nyfiken eftersom jag tillbringar minst 4 helger per år på Repeerbahn (fotboll)

  61. En BRA nyhet är emellertid att en box bestående av Olle:s 5 första soloalbum kommer att släppas snart, enligt ganza.se. Har ju alla album redan, men…

    http://www.ginza.se/Product/Product.aspx?Identifier=268562

    • Det är Olles (första) skivbolag Warner som kör den här typen av budgetförpackning i serien ”Original Album Series”.
      Los Lobos är en annan bra artist vars första 5 plattor säljs billigt (199 kr) i samma serie.
      Jag har ännu inte klämt på nåt exemplar, så jag vet inte om fodral/förpackning är förenklad för att hålla nere priset.

  62. Ja, jag mailade deras allmäna info-adress (info.se@….).
    Fick svar från en person där, vars namn jag av hyfs inte namnger här.

    • Bra!
      Jag har också haft det datumet sedan en tid tillbaks men inte vågat gå ut med det eftersom jag inte har velat bli hudflängd här.
      Men det är bra att de offentliggör ett datum.
      Kanske ska det också hålla denna gång…

  63. Hej hopp, flaggan i topp!

    Då har jag också fått releasedatumet 3 mars (vecka 9)
    bekräftat från ”Deep Throat” på Universal.

  64. Jättebra, jättebra! Äntligen, Äntligen! När skivorna väl kommer är allt lidande glömd från min sida… 🙂

  65. Goddagens alla!

    Den som har svårt att hålla sig till den 16:e och Pet Sounds kan tjuvlyssna på några exklusiva rara spår via Spotify. Hur nu dessa låtar hamnat där innan releasen…

    Väl mött på Pet Sounds!

    /Patrik

  66. I dag var det som när man hittade julklapparna och öppnade dom i smyg 🙂
    Jag har fått låna 5 st Remasters..
    Ska köpa mina egna nästa vecka på Pet Sounds.
    God Jul eller vad säger man?
    Ät Bälinge blängsylta!!!

    Lite reklam kan man ju alltid göra på sin FaceBook sida!!

  67. Marspassagen Says:

    Är nog för dum för att fatta svara-funktionen här och varför vissa inlägg inte kommer i datumordning trots att de inte har några indrag i marginalen… men jag såg just ovan något om release på Pet Sounds. Vet inte om det är en hemlighet som inte ska spridas, men hemligt verkar det. Man får verkligen leta för att höra något om något.

    Även om jag själv inte kan komma (eller inte är bjuden.. haha!) så hoppas jag att det kommer mycket mediafolk så att det blir lite skriverier, hype och Reeperbahn-hysteri framöver. Det har vi längtat efter! Gott!

  68. Exklusiv förhandsrelease på Pet Sounds 16 mars kl. 17.
    Alla är välkomna!
    Glass och ballonger till barnen…

    • Marspassagen Says:

      Glass och ballonger… Haha! Underbart.. Extra tråkigt då att man inte kan närvara. Däremot är några ex bokade och klara och det ska bli mums!

  69. Marspassagen Says:

    Hepp! Såg i fredags att alla plattorna i nya utgivningen recenserats av Gradvall i DiWeekend. Gott att man kan lite på den gamle newwave-trubadixen. Bra men lite kort write-up och vettiga betyg! Kul att se. Nu hoppas jag att resten av mediasverige gör detsamma! Kanske har redan fler recensioner dykt upp som jag missat…

  70. Vill bara säga att vi är fler som längtar efter skivorna. Har följt diskussionerna här och har självklart förbeställt dem allihop! Ska bli superkul att återupptäcka en massa gamla låtar från vinyltiden samt en hel del bonuslåtar som jag nog aldrig hört 🙂

  71. Marspassagen Says:

    Jepp, sitter här och inser att vissa straffar gud direkt… Bara för att jag hade mage att ”gnälla” lite på Universals arbetsmetoder och prioriteringar, så har jag nu drabbats av en av musiksveriges andra ökända stolpskott. Nämligen CDON, som vanligt lyckas de inte leverera saker i tid och jag har alltså trots bokning och utlovad leverans på dagen D, inte fått en ton i brevlådan. Attans.

    Annars hade jag ropat hurra här för länge sedan och vilken vecka som helst nu kommer väl paketet så att jag äntligen får höra härligheten igen. Skulle gärna lite ”recensioner” och reaktioner av er som redan hört det! Hade varit riktigt kul!

  72. Pelle! Stort tack till er för att ni förverkligat detta projekt! Har läst lite här och på andra platser och med spänning följt utvecklingen. Underbart att det äntligen är fixat.

    Nu är det så att jag har kontakt med ett lite hypat dj-kollektiv som är intresserade av att göra något på en viss Reeperbahnklassiker om det skulle gå att ordna. Om du ser detta får du gärna dra iväg ett mail till birdfeet_feelings@hotmail.com så kan jag berätta mer.

    Tack! /Johan

  73. Fick ”Intriger” och ”Samlade Singlar” i dag. TACK.

    TACK TACK TACK!!!!!!

  74. Marspassagen Says:

    Nu har jag fått skivorna och attan vad snygga de är! Hur kul som helst att få dessa plattor i sin ägo i den här formen efter alla år! Ett enormt tack till alla inblandade. Intressantaste och roligaste släppet av svensk musik på år och dar!!

  75. Det är sant. Jag sa ju det…
    Med Led Zeppelin, eller Alphaville… som förband.
    Dock är Danne inte med denna uppsättning.

  76. Vill tipsa om att jag nu recenserat remasterna:

    http://reeperbahn-remasters.blogspot.com/

    (Stavfel kan förekomma eftersom jag i högsta grad är norrman.)

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: