”Jag vet vad jag gör, jag är inte bankdirektör”

Hösten 2008 känns detta citat åter aktuellt. Det härrör från förr-förra lågkonjunkturen, den i början av 90-talet som också innebar en rejäl ”bankkris” med bankakut för misskötta svenska banker. Den här omgångens bankkris har i alla fall inte hittills drabbat de svenska bankerna lika hårt som den förra. Men irritationen bland folk i allmänhet är kanske ännu större nu.

Riksbanken sänkte reporäntan igår med 1,75% ned till 2,0%. Mina lån i Handelsbanken ligger kvar på över 5% pga att banken inte medger några riktigt rörliga lån. Det släpar efter med tre månader. Efter nästan 15 år som kunde i Handelsbanken har jag börjat ledsna så smått. Handelsbanken ska ha respekt för att ha varit den enda av de svenska storbankerna som klarade sig från att behöva be om hjälp från bankakuten i början på 90-talet, men deras senfärdighet att sänka räntorna är irriterande. Och deras nonchalans i att inte ha tid att träffa sina kunder vid omläggning av lån och sedan inte heller ta sig tid att svara på mejl med frågor är obegripligt oproffsigt.

Och då, i början av 90-talet, som nu, finns förstås en stor del av förklaringen till finanskrisen i den girighet som fått ansvariga i bankerna att låna ut mer än vad man han haft säkerhet för. Detta för att maximera den egna vinsten långt mer än vad som varit klokt och seriöst. Jag har alltid varit för fri företagsamhet och fri konkurrens, men då borde detta i högre grad gälla även bankerna. Här vill de ju ha det bästa av två världar; när det går bra ska de ha de stora vinsterna i marknadsekonomi, men när misstag begås och förlusterna ökar,  ja då ska skattebetalarna träda in och rädda deras skinn. Då är planekonomi med statligt ansvar att föredra.

Det enda jag kan göra för att visa mitt missnöje är att byta bank. Nu ska jag kolla vilka villkor jag får hos de andra bankerna.

Och citatet, ja det är ju festligt nog ett av Tomas Ledins mer oväntat radikala inhopp på en barrikad där man annars sällan eller aldrig brukar se honom. Låten hette ”Du kan lita på mig” och fanns med på plattan med samma namn från 1993.

Ett svar to “”Jag vet vad jag gör, jag är inte bankdirektör””

  1. PS: Det hela ledde också till slut till att jag våren 2009 bytte bank från Handelsbanken till Nordea. Nordea erbjöd avsevärt lägre ränta, 30 punkter vill jag minnas, och så förlorade Handelsbanken mig som kund efter 15 år…

Kommentera

