Smått surrealistiskt Kjell Høglundsk upplevelse i hotellfoaje

Sent, sent denna lørdagkvæll i december sitter jag i en øvergiven hotellfoaje i mellansverige och skriver vid en lånedator som uppenbarligen ær av danskt ursprung. Ja ni ser ju sjælva hur bokstæverna ser ut.

Den kvinnliga receptionisten sitter och før ett førtroligt samtal med den av mig misstænkt homosexuelle kocken. (Ingen værdering i det. Ni som kænner mig vet att jag har en liberal instællning i frågan.) Jag førsøker verkligen att inte høra vad de talar om.

Hur hamnade jag hær i denna hotellfoaje framfør en lånedator av danskt ursprung klockan 22.59 lørdagen den 6 december år 2008? Det ær egentligen en alltfør lång historia før att dra hær. Jo førresten, den direkta orsaken ær naturligtvis att mitt resesællskap, paret som jag delar rum med, kunde behøva en liten stund før sig sjælva tænkte jag. You know what I mean…

Receptionisten och kocken førsvann just in i ett sidorum tillsammans. Något får mig att intuitivt kænna att jag møjligen haft fel om den mannens sexuella læggning? Utanfør i snømodden passerar just en full norrlænning. Han stannar till en stund, børjar skrika litet oartikulerat och viftar med ølflaskan han har i handen.  Jag lyfter blicken från skærmen och ler mot honom. Det ær før øvrigt helt tyst i foajen. Julgransbelysningen i plastgranen i hørnet blinkar næstan i takt med den unge mannens ølviftande.

Varfør kænner jag mig litet som Kjell Høglund? Jo det hær framstår alltmer som en surrealistisk upplevelse.


Obetalbare Kjell H live med låten jag oundvikligen har i mitt sinne och minne i denna stund…

Kommentera

