”Shantaram” påbörjad

Så har jag äntligen kommit igång att läsa en bok som många vänner och bekanta lovordat och tipsat mig om – ”Shantaram” av Gregory David Roberts (född 1952).  Boken kom på svenska förra året, men jag läser den på förstås på originalspråket engelska. Tack för lånet A!

Jag ska här bara kort, kort säga att boken bygger på den australiske författarens fullständigt osannolika liv. Han var en radikal student på 70-talet, blev heroinmissbrukare; senare bankrånare, ännu senare straffånge, därefter rymling som blev hjälparbetare i Bombays bottenlösa slum, så gangster, pengatvättare, förfalskare och vapensmugglare. Och det är ändå bara några av de epitet man kan tillskriva honom. Så då förstår ni att det är en mycket speciell berättelse.

Jag ber att få återkomma med en recension när jag läst ut den. Efter att ha läst inledningen måste jag säga att miljöskildringarna från Bombay är häpnadsväckande levande och detaljerade. Imponerande!

shantaram-small

Kommentera

