Ur självgod synvinkel

I det deprimerande decembermörkret, som dessutom i mitt fall görs ännu värre eftersom att jag är dubbelt inplastad här i mitt hem just nu, behövs det verkligen nåt som piggar upp.

Häromdan fick jag goda och uppiggande och möjligen även i o m att jag nu berättar det här, självgoda nyheter på jobbet. Det var ett hälsotest jag gjorde. Jag fick ställa mig på något som liknade en mer avancerad våg och gripa tag i ett par handtag som var kopplade till ”vågen”. Först hade jag knappat in fakta om mig själv som ålder och längd. Vikten mätte apparaturen själv samtidigt som jag på något sätt scannades av.

Sen kom fakta om hur stor del av min kroppsvikt som utgjordes av muskler, ben och fett. Ja just det, jag har i princip inget fett på min kropp, bara ett par kilon. Resten är ren nyttovikt. Och en mycket intressant uppgift om min biologiska ålder sett utifrån min hälsoprofil. Min biologiska ålder är 25. Ett ganska trevligt besked för en man som nu börjar närma sig sin 41:a födelsedag. Men så har jag också tränat regelbundet i 10 år och alltid haft bra kondition och svårt att gå upp i vikt. Det är t ex först denna höst som vikten slutligen krupit över 75 kg. Ett mål jag satte redan som 30-åring. Ja lotterna falla olika här i livet, men det har inte alltid känts som ett lyxproblem att ha svårt att gå upp i vikt.

Ok, här är jag nu mitt i livet i min välskötta 25-åriga kropp. Vi får hoppas att jag ska kunna hämta ljus och styrka ur dessa smickrande fakta att möta årstidens bottenlösa mörker!

Kommentera

