Det är mycket nu… Även på Carlshälls Gård

Arbetsdagarna är långa och kvällarna fyllda av aktiviteter denna vecka innan jul. Och jag har ännu inte köpt mer än nån enstaka julklapp. Smått pressat. Därför blir det inte så mycket bloggat.

Var på Carlshälls Gård, Långholmen i tisdags och åt julbord. De hade ordnat så man fick åka häst och vagn den sista biten fram till den fina gamla 1800-talsgården som i princip ligger vid Långholmens västra udde. Minns (jag och mitt RainMan minne!) att jag var på sommarfest med jobbet där i juni 1994… Hujedamej! Ridit har jag gjort förr, men aldrig åkt häst och vagn, åtminstone inte i vuxen ålder. Det var imponerande att känna vilken kraft hästen hade när den drog oss fem som satt i vagnen.

300px-Karlshälls_gård_2010z

Carlshälls Gård byggdes redan på 1830-talet, men övertogs 1875 av grosshandlaren Lars Ohlsson ”L-O” Smith, vanligen kallad ”Brännvinskungen”. Han skaffade sig en förmögenhet på att tillverka och sälja”tiodubbelt renat” brännvin till lågt pris från sin spritfabrik belägen på Reimersholme. Salig brännvinskungen odödliggjordes på etiketterna till Systembolagets klassiska ”Kronvodka” och han är numera för mig egentligen mest ett minne från 80-talet: jo just det, 1980-talet. Det var längesen jag drack kronet nu…

 

Det blir ett julklappsrace utan dess like i helgen. Det var ett jobbrace utan dess like på jobbet idag. Liknande heroiska insatser väntar imorgon och på måndag. Men sen… Sen hägrar en anings ledighet. Välförtjänt sådan.

Kommentera

