Vintersolståndet 2008 – nu händer det, nu vänder det!

Idag, vintersolståndet, årets kortaste dag den 21 december kl 13.04 svensk tid händer det otroliga… Det är nu det händer, nu det vänder, ljuset återvänder!

Vintersolståndet kallas den tidpunkt då solen står som lägst på himlen på norra halvklotet. Därför är dagen då som kortast under året. Vintersolståndet brukar inträffa runt den 21 december och i år är inget undantag. Vid vintersolståndet lutar jordaxelns norra del maximalt bort från solen, vilket medför att det norra halvklotet alltså får sin kortaste dag och längsta natt. Norr om norra polcirkeln går solen inte ens upp, dvs det som kallas Polarnatten.

jordens-belysning-vid-vintersolstandet-sv

Ja det känns verkligen underbart symboliskt att ljuset vänder idag. Och just nu på förmiddagen skiner åter äntligen solen över Stockholm, passande nog. Det har annars varit en otroligt solfattig och mörk månad. Det påverkar mig så tydligt negativt detta mörka duggregnsdunkel som vi haft så många dagar i december i år. Riktigt kvalificerat skitväder har det varit. Jag märker att jag blir mer och mer som morfar, mitt humör påverkas mer och mer av vädret ju äldre jag blir. Ha ha! 

Hoppas nu på mer soliga dagar under den tid som återstår av det gamla året!

Ett svar to “Vintersolståndet 2008 – nu händer det, nu vänder det!”

  1. Då blir väl jag en mormor då. Detta decemberväder gör mig trött och tjurig. Inget tindrande julmys här inte. Och idag när solen skiner, var är jag då? På jobbet såklart. Mitt inne i mörkret i ett köpcentrum. Bara att ta sig i kragen och le.🙂

Kommentera

