Dan före dan…

Det är nåt alldeles speciellt med den här kvällen…

På nåt sätt tycker jag det finns en likhet, stämningsmässigt, mellan kvällen före julafton och kvällen före Midsommarafton. Det finns en tillfredsställelse i att ha jobbat sig igenom en hel höst på liknande sätt som det känns skönt inför det att semestern hägrar på sommaren.

Fast det är nog ännu skönare så här dan före dan när hösten är slut och ett par veckors ledighet väntar. Det ska bli så alldeles väldigt skönt att få regrediera tillbaka till en känsla som liknar den jag hade förr, dvs hemma-jularna på 70- och 80-talet. Det är myspys i kvadrat det.

De senaste dagarnas (jul)klappjakt på stan har tagit hårt på krafterna. Det underlättar att jag är smidig och slank och glider fram lätt och snabbt genom horderna av julhandelsgalna stockholmare. Jag kommer då alltid att tänka på den julhysteriska, julironiskt klassiska tecknade ”julvideon” till Anders F Rönnbloms ”Det är inte snön som faller” från 1980… Det är och förblir en klassiker i sin genre. Galet och hysteriskt! Bloggade om den för ett år sen, men kan inte motstå frestelsen att lägga in den igen. Den är bara SÅ bra!

Det blir mamma-jul i Stockholm i år och mycket god mat, bra filmer och vila… Jo en liiiten stund ska det kanske vara ok att också jag får vila efter den här hösten. Det har jag banne mig förtjänat!

GOD JUL på er allesammans!

Kommentera

