”Hela världen är så underbar bara man får ett svar…”

Ibland kommer en fras till mig och känns precis lika sann och personlig som de kunde göra när jag var 17. Som det var att höra Ratatas ”Sent i september” för första gången när den kom 1985, när jag var 17. Musik som får mig att vilja nynna och sjunga och gnola. En låt som fastnar i huvudet, som jag måste kolla upp och helst köpa. Musik som får mig att vilja dansa. För jag dansar ju fortfarande (även nykter). En text som betyder något för mig. En text jag kan applicera i mitt liv. En fras som liksom träffar mitt i prick. För mig känns det litet som ett kvitto på att jag fortfarande lever och kan beröras.

Jag har hört den här låten skvala förbi i bakgrunden under hösten som gick; låg volym och dåligt ljud på jobbet, men jag hörde ändå genast att det här var nåt som jag gillade. Och sedan tog det flera månader innan jag fattade vad det var jag gillade. Så kan det vara ibland. Det var i o m Grammisgalan nu i veckan som det klarnade för mig. Som vanligt sisådär ett halvår efter alla andra i sammanhanget, men förväntningarna är ju inte lika höga längre på att hänga med som när jag var runt 20. Och då var å andra sidan medhängningen grym.

Vilken låt det är? Jo förstås ”Jag är en vampyr” med Markus Krunegård vilket ni som har koll redan förstod av rubriken. Det var ju den frasen som plötsligt satt som en smäck.  Men den version jag hört på radion under hösten var Detektivbyråns remix. Originalet har en litet lågmäld och murrig produktion med skön stråkmaskin och basgång där videon är perfekt kongruent i sammanhanget med sin obetalbara low-fi lågbudget-känsla.

jag-ar-en-vampyr

Det är en väldigt intressant låt som bygger upp stämning och intensitet med hjälp av texten, frasering, instrumenten (accelererande driv i trum och cymbaler) mot ett dramatiskt mörkt Krunegårds-crescendo ”Hela världens hunger samlad i mig”. Med sin intensitet låter han verkligen otroligt angelägen. Texten är smart och en snygg lek med orden. Det känns j-ligt starkt.  Krunegård har tydligen också velat kalla sin musik för ”allmoge-goth”. Festligt. Han kan kanske ha en poäng.

Men remixen är mer melodiös, dansant och catchigt producerad. Vi kan säga mer kommersiell. Här finns piano, xylofon och dragspel (Detektivbyråns kännetecken) som målar upp låtens underbart vackra melodislingor. Sådana jag aldrig kunnat motstå. När texten dessutom känns så angelägen är det fullträff för min del. (Jag gillar Krunegårds referenser till Ajvides ”Låt den rätte komma in” och de som känner mig litet bättre vet hur otroligt frustrerad jag blir när jag inte får svar…) Och tydligen för många fler eftersom mannen i fråga nu varit förband till Kent, varit med på Winnerbäcks sommarturné och spelat med Annika Norlins Säkert. Krunegård var dessutom nominerad till ”Årets manliga artist” och ”Årets låt” på Grammisgalan. Starkt jobbat!

Så är också Markus Krunegårds underfundigt titulerade platta  ”Markusevangeliet” riktigt intressant. Köpte den idag. Har lyssnat igenom 2-3 ggr och hittar mycket jag gillar. Jo det här hade jag gillat också för 20 år sedan. Min käre jämnårige kusin P har talat sig varm för Krunegårds band Laakso i många år, men han har å andra sidan fortfarande koll. Tror jag. Laakso och Krunegård har dessutom en koppling till Tornedalen. Liksom jag och kusinen.

”Musik och kärlek är besläktade. De har samma lustiga sätt att beröra människor på” skrev Danne Sundquist redan 1983 och det är lika sant nu som då för mig. Vissa saker förändras inte. Den här musiken gör mig alldeles väldigt berörd – hade Krunegård spelat på Hultsfred 86 hade jag stått längst fram och skrikit och sjungit. Men lyckligtvis hade jag Olle Ljungström då.  Tur att det kommer nya förmågor som kan beröra mig så!

Hela världens hunger samlad i mig!”


Markus Krunegård, ”Jag är en vampyr”, videon till originalversionen


Detektivbyråns remix med vackert piano, xylofon och dragspel

7 svar to “”Hela världen är så underbar bara man får ett svar…””

  1. Själv föredrar jag orginalversionen. Kan ibland bara lyssna in mig på trumbeatet och sväva iväg. Så mitt i prick. Hellman för 2000-talet. (Att jag dessutom gillar vampyrer gör inte saken sämre.😉 ) Annars är min absoluta favvis fråm Markusevangeliet ”Den som dör får se/ Markus Kyrkogård”. Bäst av allt? Att skivan kom från cdon lagom till min födelsedag i somras. Ingen dålig present från mig själv.🙂

    • För mig är det nog en humörfråga… Båda versionerna är bra, men på olika sätt. Remixen är poppigare och snällare så det är nog den mindre kommersiella originalversionen som det är mest pk att gilla. Men jag har ju ofta varit dålig på det där med pk…😉 Visst är det litet Hellman för 00-talet. Suverän kombination av text och musik!

  2. åååH CALLE. Tänk om du hade en ren musikblogg. Guuuuud vad läsare du skulle ha! Jag vet få som kan sså mycket och som skriver så passionerat om musik som du. Du kan väl tänka på saken? ”Calles skivor till kaffet”, typ .🙂

  3. Tack vännen! Det var vänligt av dig att skriva så fint till mig. Världen blir verkligen underbar när jag får sådana svar! Ja jag funderade faktiskt från början på om detta skulle bli en ren musikblogg, men det funkade inte till 100%. Det bidde inte så… Det är så mycket jag vill skriva om. Musiken dyker upp då och då, när den berör. Så visst är detta en musikblogg, med jämna mellanrum!

  4. Vilket svårt val, jag vill lyssna på båda hemma hos dig o dansa samtidigt som vi ser ut över den upplysta staden. Helst full men nykter funkar också, men det känns som att de här låtarna är fulla. Sköna.
    Passar perfekt efter en ett par månaders frånvaro.

  5. Den är ännu bättre nu! Originalet har jag lyssnat mest på så det måste va den jag gillar bäst.

  6. Krunegård är bäst! =D

Kommentera

